Sv: Lära sig vara ensam inne......
En grej jag började fundera på, är det så bra att binda fast hästen när den lämnas ensam? Att den tvingas stå still och inte få "utlopp för sina känslor" kan leda till panik då den upplever att den inte har kontroll över situationen, och en häst i panik som är fast blir aldrig bra...annars också bör man aldrig lämna en häst uppbunden ensam. Bara som ett tips!
Jag har precis samma problem som du, mitt sto blir helgalet om hon blir ensam, så till den grad att hon flera gånger varit nära att gå omkull i boxen. Hon försökte en gång t.o.m hoppa ut ur boxen vilket ledde till en muskelskada i bogen. Att lämna henne i hagen är uteslutet, det går inte. Så jag har saakta men säkert börjat lämna henne stegvis ensam, bäst fungerar det om inte någon blir kvar med henne, alltså ingen människa går och försöker lugna henne. Då tror hon bara att den människan ska ta ut henne och när det inte händer blir hon ännu mer tokig.
Jag började med att ta ut andra hästen i stallgången och sköta den där tills hon var ok med det. Jag stängde hennes dörrlucka så hon inte skulle få några idéer eller fastna och jag gav henne hö. Sedan började jag ta ut andra hästen endast några steg utanför stallet (såg till att hon hela tiden såg den andra hästen) och kom in tillbaka genast hon lugnade sig lite som belöning. Därefter började jag sköta den andra hästen utanför stallet så att hon vande sig mer och mer vid att han var där. Hennes belöning är att han kommer tillbaka, så hon förstår att hon blir inte lämnad ensam för alltid. Jag började sedan gå lite längre bort med andra hästen, fortfarande så hon såg den, och stod och väntade tills hon lugnat ner sig, då gick vi in tillbaka. När hon var helt ok med detta ökade vi med några steg till osv. Sedan började jag sakta försvinna ur hennes sikte för en kort kort stund med den andra hästen, jag gick t.ex i en liten cirkel där hon under ett par steg inte såg oss. Sedan ökade vi även det så småningom. Nu har vi kommit så långt att jag lyckats gå på en kort promenad med andra hästen, och hon klarade av det med bara lite snurr och gnäggande. Så denna metod fungerar för oss!
det tar tid, men hästen stressar inte ihjäl sig eller söndrar sig själv.
Det viktiga är att ha tålamod, och ta ett steg tillbaka om det inte går vid något skede. Låt det ta tid, och pressa inte; gör inte för mycket på en gång. Om t.ex hon snabbare än du tänkt dig är ok med den nya situationen, ta inte genast nästa steg utan nöj dig med det. Var nöjd med mycket lite helt enkelt.
och innan du går vidare med nästa steg ska hon vara ok med föregående situation. Det kan också vara bra att ha en medhjälpare som kan bl.a hålla koll på din häst medan hon lämnas ensam om du går t.ex på en promenad och inte är där för att se om något händer.
Lycka till!