Lära sig vara ensam inne......

Arabis

Trådstartare
Ja, hur lär ni era pållisar att acceptera att vara själva inne. Damen ifråga blir hysterisk,hade det bara varit det att hon gapat lite & vandrad fram & tillbaka hade hon fått fjantat runt. Men hon är på väg över boxväggen,,sparkar mot fönster etc. Jag binder fast henne som läget är nu, men det är lite ohållbart i längden. Blir ju kvar i boxen, men dryper av svett.Hon vevar med frambenen,livrädd att hon ska slå sönder sig. Är 3 år.
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

En grej jag började fundera på, är det så bra att binda fast hästen när den lämnas ensam? Att den tvingas stå still och inte få "utlopp för sina känslor" kan leda till panik då den upplever att den inte har kontroll över situationen, och en häst i panik som är fast blir aldrig bra...annars också bör man aldrig lämna en häst uppbunden ensam. Bara som ett tips! :)

Jag har precis samma problem som du, mitt sto blir helgalet om hon blir ensam, så till den grad att hon flera gånger varit nära att gå omkull i boxen. Hon försökte en gång t.o.m hoppa ut ur boxen vilket ledde till en muskelskada i bogen. Att lämna henne i hagen är uteslutet, det går inte. Så jag har saakta men säkert börjat lämna henne stegvis ensam, bäst fungerar det om inte någon blir kvar med henne, alltså ingen människa går och försöker lugna henne. Då tror hon bara att den människan ska ta ut henne och när det inte händer blir hon ännu mer tokig.
Jag började med att ta ut andra hästen i stallgången och sköta den där tills hon var ok med det. Jag stängde hennes dörrlucka så hon inte skulle få några idéer eller fastna och jag gav henne hö. Sedan började jag ta ut andra hästen endast några steg utanför stallet (såg till att hon hela tiden såg den andra hästen) och kom in tillbaka genast hon lugnade sig lite som belöning. Därefter började jag sköta den andra hästen utanför stallet så att hon vande sig mer och mer vid att han var där. Hennes belöning är att han kommer tillbaka, så hon förstår att hon blir inte lämnad ensam för alltid. Jag började sedan gå lite längre bort med andra hästen, fortfarande så hon såg den, och stod och väntade tills hon lugnat ner sig, då gick vi in tillbaka. När hon var helt ok med detta ökade vi med några steg till osv. Sedan började jag sakta försvinna ur hennes sikte för en kort kort stund med den andra hästen, jag gick t.ex i en liten cirkel där hon under ett par steg inte såg oss. Sedan ökade vi även det så småningom. Nu har vi kommit så långt att jag lyckats gå på en kort promenad med andra hästen, och hon klarade av det med bara lite snurr och gnäggande. Så denna metod fungerar för oss! :) det tar tid, men hästen stressar inte ihjäl sig eller söndrar sig själv.
Det viktiga är att ha tålamod, och ta ett steg tillbaka om det inte går vid något skede. Låt det ta tid, och pressa inte; gör inte för mycket på en gång. Om t.ex hon snabbare än du tänkt dig är ok med den nya situationen, ta inte genast nästa steg utan nöj dig med det. Var nöjd med mycket lite helt enkelt. :) och innan du går vidare med nästa steg ska hon vara ok med föregående situation. Det kan också vara bra att ha en medhjälpare som kan bl.a hålla koll på din häst medan hon lämnas ensam om du går t.ex på en promenad och inte är där för att se om något händer.
Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Med mina hästar har jag gjort i olika steg, går till nästa steg när det steget man är på inte är några problem alls, kan ta flera veckor/månader :)

1. Gå in med hästen själv i boxen och gå sedan ut igen direkt

2. Ställ in hästen i boxen, låt den få något gott i krubban. I början får hästen bara äta upp och sen ut direkt igen innan den hinner stressa upp sig, sen kan du dra ut lite på tiden så hästen får vänta efter att den ätit upp. Skulle hästen stressa upp sig, avled den med något som den blir nyfiken på. Ta ut hästen ut boxen när den är lugn.

3. Ta in hästen först från hagen

4. Träna med att hästen står i boxen och gå sedan ut o in med en annan häst i stallet tills denne inte bryr sig längre. Blir hästen orolig bara hästkompisen går ut från boxen så träna på att ta den in & ut från boxen likadant.

5. Ta ut hästen sist från stallet till hagen

Låt detta bli en naturlig del av hästens vardag, gör det helst varje dag tills det inte är några bekymmer längre :)
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Känner igen mig i det där. :crazy:
Min ponny lider av svår separtionsångest efter ha gått på ridskola större delen av sitt unghäst tid och därför hade hon svårt att skiljas från andra hästar.
Gick inte att rida ut själv och gick absolut inte att lämna henne själv i hagen, lagat staket för över 30 tusen kronor :grin:
När hon fick fång så var hon så illa tvungen att stanna inne, det som var bra var att hon kunde se hästar från sitt fönster och de höll henne ändå lite lugn. Jag brukar släcka ner i stallet och ge henne hö och sen stänga så det blir tyst. Numera efter flera år träning går det rätt bra, hon brummar lite början men sen blir hon tyst och äter. Bästa är att träna först kanske 5 minuter och sen öka stegvis! Sen är det bara att ha tålamod! Lycka till :)
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Är det lika mycket problem om ni går in själv i stallet eller blir det värre om flera hästar står inne och så tar du ut alla utom henne?
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Kl.... Har bara två ( 3 egentligen...) hästar, varav den ena precis fölat & då går ensam med fölet. 3-åringen blir då ensam inne. Vi har helt öppna boxar,utan galler ngnstans. Är hon bunden finner hon sig bättre i det, ( självklart under "smygöversikt"). Hon blir ju lämnad själv,när den andra går ut. Vi har släppt ut henne själv när de andra är inne & det går bra. I stallet så både reser hon sig & sparkar bakut. Litar inte på att hon inte försöker hoppa,det är mot dörren hon reser sig.
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Min häst klarar av att stå ensam inne. Värre i hagen fast där gör han inger mer än att vandra lite och gnägga.

Hade en häst som förr kunde ridas ensam. När han flytta till mig (20 år) stod han aldrig ensam första halvåret, varken inne eller ute eller vid ridning. Han blev van att jämt ha sin bästa kompis med sig så han kunde inte stå ensam NÅNSTANS. Inte ens ridas ensam på utan att kompisen var med. Så vi fick rida i hagen med kompisen betandes... Han kunde inte stå uppbunden utan att se sin kompis då fick han panik och täck sig loss. I boxen slog han och blev helt galen och i hagen sprang han runt skrikandes och gick igenom tråden.

När han flyttade till ett annat stall kunde han ridas ensam vid provridning märkligt nog. och sen var han helt utan sin kompis i ett nytt hem och då kunde han vara ensam men stack hem vid uteritt, han hade vuxit upp och stått på ridskola halva sitt liv så kan ha med det att göra.
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

KL


Har haft lite olika sorter i stallet.

Den första hoppade över staketet ensam ute och blev helt hysterisk ensam inne. Alltså som i att sparka sönder och samman...Det var inte ens ett alternativ att försöka ha henne ensam inne. Valde att höja staketet och ha henne kvar ute. Vilket efter en tid passade henne perfekt .Sprang som en dåre i början men är idag självständig och trygg ensam ute och bryr sej inte det allra minsta. Hon har fortfarande lite svårt att vara ensam inne men lugnade sej med det också sen en aning(utan att försöka klättra över gallret;) ).

Nästa häst kan omöjligt vara inne ensam, hon blir mer stressad än ska ut till varje pris -som den innan. Blir stressad som i heelt okontaktbar... Hon springer lite i hagen men blir inte stressad på det sättet. Så hon får vara ute om alla andra ska bort. Den går dock att ta in själv och ha inne sen. Men du kan INTE ta ut de andra hästarna ur stallet och lämna henne kvar.. du kan inte ens ta ut en enda häst ur stallet så hon fortfarande har sällskap av andra... Hon kan lämna, men inte lämnas (förutom lämnas hyggligt bra i hagen då).


Har du provat ha henne ensam i hagen?
Har du tagit in henne ensam, alltså så hon inte blir lämnad, utan att det är HON som lämnar flocken?

Den förstnämnda hästen var ung när den kom och hade väl aldrig varit själv nånsin...hon hade den andra hästen i stallet som en stor trygghet. När hon landade och växte i sej själv mentalt så blev hon också mer självständig och trygg ensam. Men det tog ju en period med rejs i hagen innan hon tröttnade.
 
Sv: Lära sig vara ensam inne......

Har haft samma problem som dig och var helt förtvivlad. Min unghäst hoppade över boxen, slog sönder boxen och var helt galen....samma i transporten om han var själv...

Jag tänkte ge upp och bara acceptera att han var sådan, sen bytte vi stall, från att han gått med EN kompis till att det var 10 andra hästar i stallet, han fick galler upp till taket i sin box och sen fick han helt enkelt lära sig. I början togs han ut först, men sen har det varierat och vissa dagar har han blivit kvar sist, han står snällt och väntar nu. Jag tror att i och med att det blev fler hästar så har han inte lika stenkoll på just en kompis, rutinerna är samma varje morgon ungefär, de lär sig snabbt och han kan slappna av i det. Nu kan jag ta in honom i stallet själv och han kan äta medan vi väntar på hovslagaren eller så. Han trampar lite ibland, kanske reser sig lite men vet att han inte kommer någonstans och sen kommer han till ro. Felet tidigare var jag inte gjorde träningen till en daglig rutin, utan det fick bli när jag hade tid och att han var sjukt fäst vid sin ende vän. Galler till boxen är en stor trygghet. Jag vågar fortfarande inte ha honom i boxar utan galler då både han och jag vet att han kan hoppa om han vill. De måste helt enkelt få lära sig att de kan vara ensamma utan att dö...vilket ju faktiskt är vad de tror ska hända när flocken försvinner.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Träning Damen jag tar hand om har ett ganska stort problem. Hon vill verkligen inte vara ensam, och under inga omständigheter bli uppbunden...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: pigleton
·
Träning Vi har fått en foderponny och håller på att vänja henne vid sitt nya stall. Hon är van vid att stå ensam inne, i sitt förra stall, då de...
Svar
11
· Visningar
1 370
Senast: mian1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp