lära sig rida utan tränare?

L

lemonadsaft

Några bra övningar, etc rida mycket utan stigbyglar? Hur får jag fötterna/händerna att hållas stilla? Vad tänker du på när du rider och hur får du dig att sitta still?
Hur tränade du upp dig? Får inte börja rida för instruktör förrän på ett halvår, och innan dess måste det hända något :(

Tack! :bow:

Sv: lära sig rida utan tränare?

lemonadsaft skrev:
Några bra övningar, etc rida mycket utan stigbyglar? Hur får jag fötterna/händerna att hållas stilla? Vad tänker du på när du rider och hur får du dig att sitta still?
Hur tränade du upp dig? Får inte börja rida för instruktör förrän på ett halvår, och innan dess måste det hända något :(

Tack! :bow:

Varför får du inte rida för istruktör :confused:

Läs böcker! Lev dig in i varje ord du läser! :d

Pga tidsbrist hos instrukötrer :) men det är bara fyra månader tills dess. under tiden rider jag för två äldre dressyrmänniskor.. :):)

Jag skulle bara vilja tipsa om att gadda ihop sej med någon RIKTIGT duktig (som du vill kunna rida som helt enkelt) person om du känner någon sådan (eller en instruktör för den delen om du får möjlighet) och lägga upp som en kursplan för dej själv. Helt enkelt några grundläggande steg som du ska lära dej utan och innan och känna att du behärskar först och främst och sen kan man spinna vidare på det med den inriktning du vill hålla på med i efterhand. Men lägg mycket vikt på grunderna som framförallt är en bra sits och att kunna inverka på rätt sätt (i första hand sitsen för då kommer du få mycket lättare att inverka också). Sen gör du en deal med dej själv att för varje "del-etapp" ska du först läsa på en massa olika böcker teoretiskt så du har flera olika tips och tillvägagångssätt att sålla mellan. Känner du då att någon av dom inte funkar kan man alltid psöva nästa metod så du inte fastnar i dåliga vanor.
Sen övar du på samma etapp minst 3 gånger på raken tills du känner att det är befäst eller tills du känner att du inte kommer längre med den biten för tillfället.

Förslag på såna "etapper":
*Lära sej sitta med tyngdpunkten vid rumpan och magen dvs sitta stadigt och avslappnat på hästen (viktigt här är att man inte sitter på bakre delen av rumpan utan redan från början lär sej vrida om sina lår så insidan av låren faktiskt kommer mot sadeln).
*Lära sej anpassa sin sits och röra sina skinkor, höfter m.m. efter vilken gångart hästen har och efter den individens steg och rörelser. Handlar mest om känsla och rörlighet.
*Lära sej att bli följsam i armbågarna dvs inte spänna dom utan följa med hästen med handen i rörelserna.

När du kan "följa hästen" kan du sedan be den följa ej. Så det här kan vara några steg i rätt riktning :p Ha inte så bråttom med att komma nånvart, sitter grunderna bra kan du ta dej hur långt som helst till skillnad från nån som ridit med halvtaskiga grunder i 10 år och fastnat för länge sen i utvecklingen ;)

Tack =) Rider för två stycken proffs så jag oroar mig inte för att utvecklas.. Men det är så mycket annorlunda att rida dressyr samt att läsa om det, tycker jag iaf..

Jag har läst lite om centrerad ridning, o där stog det något som jag tycker är en riktigt bra tanke.

När du rider, föreställ dej hur du vill att det ska se ut. Jag lovar, det funkar, men det kräver mycket koncentration. Man lever lixom upp till tanken.

Det är värt att testa.

Lycka till//Nikki

Haha tänk om man har en dålig dag och föreställer sej att man rider en kamel då? :D

Rider du utan tränare är det bra om du kan ha med någon som filmar då och då eller fotar, det kan man komma riktigt långt på faktiskt! :D Men iallafall, så lycka till!

Jodå, jag behövde ju bara fundera på om jag skulle börja trava på min förra häst så hade han redan gått över till trav.
Men det är en konst att veta HUR man ska föreställa sej det :)

Man ska tänka o leta efter kännslan. Det är ganska lätt tycker jag.

Kom på hur du vill att det ska se ut o försök leva dej in i det, typ överdriv, som om att du spelade teater(med tanke på dina händer/skänklar eller vad det nu var du skulle träna på)

Fota är faktiskt en bra ide! min syster, den stora fotografen i familjen, fotade mig och min häst för ett år sedan. Vi har utvecklats mkt sedan dess och vi tog ett nytt kort häromdagen, nästan exakt ett år sedan. Vilken skillnad! jag menar, muskler osv utveckals ju långsamt och man blir lätt hemmablind. Men att det var så stor skillnad kan man inte tänka sig. Att fota rekomenderas verkligen! Lycka Till

Nikki o Fabian skrev:
Man ska tänka o leta efter kännslan. Det är ganska lätt tycker jag.

Kom på hur du vill att det ska se ut o försök leva dej in i det, typ överdriv, som om att du spelade teater(med tanke på dina händer/skänklar eller vad det nu var du skulle träna på)

Du behöver nog inte lära mej det där, för på förra hästen var jag precis så, övedrev den känslan jag ville ha snarare än att ge övertydliga hjälper. Typ- nu ska jag trava... men jag ska inte trava, jag ska ha två-takt och hästen ska upp lite med framdelen och ryggen och lite under sej med rumpan :p
Så det blev tvåtaktstänk, sträcka på sej som sjuttom och spänna magmusklerna lite, sen gungade jag själv lite från sida till sida med rumpan, som hästen gör när den travar och är lite samlad + avslappnad.. Det fungerade ;)

Men som sagt, från början är det inte lätt att veta vilken känsla man vill ha. Man vet ju inte hur en riktigt samlad oh avslappnad häst t ex ska kännas innan man upplevt det. Man vet inte hur en öppna ska kännas innan man upplevt det osv..

Med såna enklare grejer som igångsättningar och avsaktningar kan det fungera ändå, men i till exempel en galoppfattning bör man vara väldigt medveten om hur det ska kännas i en bra fattning...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 519
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18