Lära sig rida på kandar

Medryttarinna

Trådstartare
Jag har aldrig ridit på kandar.
Tränaren säger nu att den kan börja vara dags för detta, och uppmanar till att börja rida med dubbla tyglar på tränset för att öva upp förmågan att hantera två tyglar.
Nu behöver jag alla råd jag kan få, från erfarna ryttare: hur lär jag mig bäst, hur tränar jag, nyttiga övningar, vilka fallgropar ska jag se upp med?
Givetvis kommer jag inte att rida på kandar utan tränares närvaro i början, men jag vill ändå höra era råd? Och vad bör jag tänka på medan jag rider på dubbla tyglar i tränset?
Ser fram emot era råd.

Sv: Lära sig rida på kandar

Det jag tyckte var svårast var att få reda på tyglarna igen när man ridit på lång tygel. :D

Träna på att länga ut och korta upp tyglarna igen, måååånga gånger.

Det här är nog svårare med två tyglar på tränsbettet än på kandaret, eftersom tyglarna kommer förvillande nära varandra. Använd två olika tyglar till en början så är det lättare att känna skillnad på dem utan att tjuvkika.

Har iof bara ridit på kandar ett par gånger, men hoppade min ponny tidigare på pelham på två tyglar.

Håller med om att det svåraste är att korta upp tyglarna. Hade en vanlig lädertygel med stolpar på bridongtygeln och en vanlig slät lädertygeln, gärna smalare till stångtygeln. Hitta en fattning som känns bäst för er, då det kan vara väldigt individuellt.

Det funkar oftast väldigt smidigt att lära sig och ridningen på bridongtygeln har ju i stort sett samma inverkan som tränsbett. :)

Jag skulle personligen tycka att det varit förvirrande att ha två tyglar i samma bett.
För det första för att tyglarna hamnar för nära varandra och för det andra för att händerna inte lär sig känna vilken reaktion hästen har på vilket bett. Alltså känslan av stången vs. bridongen.

Jag själv brukar rekommendera att hästen vänjer sig vid dubbla bett först. I vissa fall lös utan inverkan av tyglar om den upplever betslingen jobbig. Annars (eller senare) med ridning enbart på bridongen (om hästen behöver vänja sig vid att betten tar upp mer plats vill säga) och sen att ryttaren fäster en tygel i stången och har den lång så den inte inverkar. Allt eftersom kommer ryttaren själv känna självförtroendet att sakta men säkert börja använda stångtygeln också.

Jag tror att jag hade tyckt att det var förvirrande nu också att rida med dubbla tyglar i ett bet trots att jag är van vid ridning på kandar.
Men detta är min personliga åsikt, kanske har jag missat att det är en vedertagen metod att lära sig ridning med dubbla tyglar.

Hoppas att tanken är till någon hjälp.
Att bara hänga tränset på en stol och få känna på tyglarna och se hur de ligger i handen, hur de hänger framför handen, korta, länga osv kan också vara väldigt hjälpsamt om man känner att det "trasslar" ihop sig.

Den stora omställningen med att rida på kandar är egentligen att man ska lära sig rida med två par tyglar i händerna. För mig är de svåraste momenten då jag ska korta tyglarna efter fri eller ökad skritt, i övrigt är det egentligen ingen skillnad. Din ridning skall ju vara densamma, med fokus på samma saker.

Rid med kandaret på egen hand, att ha två tyglar i samma bett låter bara ännu mer komplicerat. Se till att du inte rider med kandartygeln sträckt utan träna bara tygelfattningen. Det svåraste när man börjar med kandaret är att inte bli för passiv i sin ridning samt att inte rida med för stram kandartygel, och att kunna korta och länga tyglarna snabbt och smidigt.

Är du oroligt för att du skall göra något "fel" kan du ju ha ett Pessoa-bett på ett träns, med en tygel i bettringen och en tygel i den nedersta ringen, då får du samma tygelposition som på ett kandar, men betslingen är betydligt mildare.

Det är väldigt okomplicerat att rida på kandar om hästen är lösgjord.
När den är lösgjord så är det också lätt att förstå hur man kan använda tycglarna med olika fattningar och hur de påverkar.

Håller med. :)

Och jag tycker inte alls det är någon bra ide att sätta två tyglar i ett tränsbett, det blir ju en helt annan grej... Sätt på kandaret och rid några lugna pass om du tycker det är svårt att reda ut tyglarna.

Är hästen lösgjord och välriden på träns och ryttaren kan använda sin hand på ett mjukt och oberoende sätt så ska det inte vara någon big deal med kandar.

Håller med om att det verkar hemskt komplicerat att att ha 2 tyglar på ett vanligt tränsbett. När jag fick lära mig att rida på kandar så red jag i princip bara på bridongen och hade stångtygeln hängande. Då lärde man sig hur det kändes att ha 2 tyglar. Sen var det bara att öva och öva. Korta upp och länga tyglarna. När man väl får kläm på det är det inget märkvärdigt.

Men en idé kan ju vara att du bara hänger upp tränset på en stadig krok och testar handfattningar och att länga och korta tyglarna. Så slipper du störa hästen i munnen just då. Sen är det givetvis skillnad när du inte får en reaktion från hästen ;)

Det är viktigt att lära sej vilken tygel man faktiskt använder för de har olika inverkan och det är svårt. Det finns en tygelfattning som man kan använda när man lär unghästar och som gör att man inte riskerar att använda stången för mycket. Svårt att förklara i skrift men du ska ha ena tygeln bara under pekfingret och hålla med tummen och den andra på vanligt sättmellan ring och lillfinger så de är långt isär.

Svårt att förklara, men det är viktigt att lära sej det där att använda båda tyglarna separat, JAG tycker i alla fall det är svårt. Många svar här låter som det mest handlar om att hålla dem, men att kunna veta när man faktiskt använder bridongen eller stången behöver man lära sej. Det är inte bara två tyglar o två bett utan betten har olika verkan och används olika.

Senast ändrad:

Nej nej nej, inget pessoabett.... Använd hellre ett vanligt rakt pelham för då får både du och hästen ungefär samma effekt påbåde bridong- och stångtygeln.
Pessoabettet inverkar mer på nacken plus att det ger så diffusa signaler till hästen som den lätt missförstår.

*KL*

När jag skulle lära mig att rida med dubbla tyglar satte vi först ena tygeln i nosgrimman. På så sätt vande jag mig av känslan av "dubbelt så mycket i handen", tygelfattningen osv. men två tyglar behöver inte "trängas" på samma bett. :)

*kl*
När jag och pållen skulle lära oss att rida på kandar så började vi att bara rida på bridongen och hade stångtygeln löst fastknuten. Sen började jag så smått hålla i den utan inverkan och kortade sen in den efterhand. Jag tyckte det var ett bra sätt att vänja oss tillsammans. För i början när jag hade stångtygeln i handen men inte hade den kort nog att inverka behövde jag inte bekymra mig om att korta och länga den, den bara låg extra i handen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 810
Senast: ameo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 501
Senast: MimmiNO
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka