Beror oftast på vilken nivå man väljer en uppsats ifrån, om uppsatsen är godkänd så har de oftast fått rätt mycket feedback på att även ändra det språkliga innan det blir godkänt. Men talar vi om en uppsats på A-nivå eller B-nivå kanske det inte är det bästa exemplet. Iallafall enligt min erfarenhet men det kanske är annorlunda på universitet och högskolor nuförtiden än hur studenterna var för 25-30 år sen.
Jag handleder kandidat- och masteruppsatser, och feedback på nivån att man korrigerar språket i hela uppsatsen innan studenterna lämnar in finns det i regel inte resurser till. De värsta grodorna, som gör att det blir obegripligt vad man menar, försöker man såklart rätta till innan inlämning, men normalt har man kanske kanske 10-15 timmar per uppsats i handledning, det mesta av den tiden går åt för att se till att alla delar finns på plats så att det hela blir en färdig uppsats. Korrigera språket på detaljnivå hinns sällan med. Sen finns det såklart studenter som skriver bra och inte behöver korrigering, men väljer man en uppsats på måfå skulle jag ju inte lita på att den var välskriven. Förmodligen inte.
Mycket bättre att läsa vetenskapliga artiklar från högt rankade tidskrifter, där är texten granskad in absurdum och varje ord vägt på guldvåg.