lära olärd hoppa....

B

beatrice2

Jag rider en stor connemara som e duktig i skogen o har även lite erfarenhet av dressyr. Jag e skit rädd för hoppning men ja skulle lätt våga mig på låga o lätta hinder. MEN hästen e inte hopplärd, den e 10 år. Hon har gått med på några jakter o hoppat fint där dock ej med mig på ryggen.
Jag är själv 28 år o har 15 år i sadeln.

Så till frågan hur gör man när man lär en häst hoppning?
Var hittar ja info?
Jag kommer att träna för en tränare men skulle vilja ta de "enkla" själv.
Vill gärna ha lite "nybörjar" tipps, hur kan ja börja hemma?
cavaletti övar vi i dressyren men sen då? Vad ska man göra efter cavaletti?
bygger man bara helt sonika upp ett hinder o hoppas på de bästa?:):confused:

Sv: lära olärd hoppa....

Som du säger så börja med bommar och cavaletti.. går det utan problem så höj upp lite gran.. kanske till 30 cm till att börla med.. och gör det bara på nått hinder till att börja med. och ha gärna ett kavaletti hinder innan så att du kommer helt rätt. Sen kan du höja ytterligare lite.. ta det sakta och säkert och ta hjälp av en tränare så tidigt som möjligt :)

jag undrar oxå mer svar några bra siter kanske

när jag har lärt mina unghästar att hoppa har jag satt upp ett lågt hinder någon stans på banan och hoppat över detta ett par gånger, hindret är ett enkelt rättuppstående med en liten markerande markbom för att hästen lättare ska kunna läsa av hindret. viktigt är ju att de är enkelt och framförallt kul för hästen att hoppa, annars blir den lätt trött och tycker det är tråkigt, men när man sen fått upp den possitiva gnistan hos hästen bör man lägga till bommar för att lättare hitta ett bra avstånd. då lägger jag en bom framförhindret till att börja med så att hästen kommer in galloperandes och "studsar av" imellan bommen och hindret. lite längre fram i utvecklingen läggs de även till en bom bakom hindret för att rätta till språng kurvan på hästen. men först av allt rekomenderar jag en ovan hopp häst att bli uppvärmd igenom "löshoppning".

KL
Tack för dessa svar. de va ung. så ja trodde de skulle gå till.
e de ngn som har ngn sida på nätet me lite kul övningar?

Jag har o göra med en ganska lat o uppfinnigsrik dam. hur gör man de lite extra kul?

JAa tack de va en bra sida ja kollar o lägger upp nästa tränings pass:bump:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar