lära neckreingíng (stavas?)

Mirre

Trådstartare
Men hur gör man?
börjar komam nånstans med pållen nu och tycker det börjar bli dags för det. Men hur gör man?
Tycker det känns som att man riskerar och ta för hårt i den tygeln man lägger mot halsen. Så man i stället tar i munnen på hästen?? (nu har iock för sig inte jag nått bett på honom men ändå) Nån med tips?

Jag har lärt min häst så här:

Börja från marken med att flytta undan framdelen. Detta gör du genom att ha vanlig grimma på och sträck grimskaftet och håll det med handen som är längst från huvudet, på manken. Gå mot hästens hals och använd handen som är närmast huvudet till att rytmiskt klappa hästen på tex ganaschen (obs inte hårt!). När hästen flyttar det minsta lilla åt sidan så slutar du och berömmer. Då har du lärt hästen att flytta undan för dig på marken men med grimskaftet mot halsen så blir det lite som en signal som man kan överföra till ridningen.

I sadeln:

Rid rakt fram, titta dit du vill (tex till höger om du vill flytta hästen till höger) lägg till tygeln mot halsen, om hästen inte flyttar så led med andra tygeln. Om hästen fortfarande inte flyttar så lägg till skänkeln på samma sida där du neckreinar. När hästen flyttar det minsta lilla så slutar du med hjälpgivningen och berömmer.

Den här metoden är kanske inte speciellt western och westernryttare vill säkert använda skänkeln tidigare och inga tyglar men det går också. Lägg då till skänkeln samtidigt eller strax efter tygeln du neckreinar med.

Viktigt är att du slutar när du har fått ett steg åt sidan. Senare när hästen fattar vad du menar kan du börja att vända den för ytter tygel och då fattar den att den ska gå åt sidan men du stannar samtidigt bakdelen och vips har du en vändning.

Det är svårt att förklara via text men huvudsaken är att du vet vad du vill ha för resultat och att du inte ger dig och berömmer förrän du fått det.

Kom i håg att inte föra handen över mankammen för då svänger hästen huvudet åt motsatt håll. Om den inte tar tygeln så bra så se till att den är ganska kort och för den uppåt längs mankammen mot öronen istället.

Att du tittar dit du ska är superviktigt. För egentligen vill du att hästen ska vända/gå undan för ditt säte och om du tittar på hästens nacke så går den bara framåt.

Lycka till!

/Camilla

Jag har ingent vetenskapligt att erbjuda, men det funkade på min häst.
Jag la helt enkelt handen på halsen o gav ett tryck samtidigt som jag tog ett ledande tygeltag med andra handen.
Sen har jag övat med att sätta ut två koner med ca 3 m mellanrum o ridit i 8:or. först med båda händerna o sen med neckreining.
hoppas att det löser sig för dig :bump:

när jag började rida western (för hundra tusen år sedan känns det som) fick jag tipset att korsa tyglarna under halsen på hästen. D v s när jag tog i högertygel fick hästen tryck på höger sida på halsen samtidigt som den vänstra sidan av bettet blev påverkat. Har lärt flera hästar neckreining på detta viset och är jättenöjd. Det går fort och hästarna har kopplat det jättesnabbt.

Sen om det är rätt eller fel sätt överlåter jag till andra att dömma =)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Senast: fixi
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar