Lära min häst hoppa

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag tänkte försöka lära min 7åring hoppa.
Men undrar hur jag bör lägga upp det, vilken/vilka övningar bör jag börja med, i vilka gångarter samt hur ofta?
Hur långt ska det vara mellan bommar i trav/galopp för en stor häst?
Tacksam för svar!

Sv: Lära min häst hoppa

jag tycker du ska börja med att löshoppa så den får lite självförtroende och kan prova på själv först. sen lite småhinder i skogen. när det flyter kan du ta fram hinder i paddock eller ridhus. men ta ett eller två i taget med långt mellanrum och ta hjälp av en tränare när du vill ha in fler hinder och kombinationer...

jag tycker du ska börja med att löshoppa så den får lite självförtroende och kan prova på själv först. sen lite småhinder i skogen. när det flyter kan du ta fram hinder i paddock eller ridhus. men ta ett eller två i taget med långt mellanrum och ta hjälp av en tränare när du vill ha in fler hinder och kombinationer...

Kan du förklara hur en bra löshoppning kan se ut?
Höjd?
Ska man skära av med stöd och bommar så att han springer rätt?

Har hästen aldrig hoppat förrut?
Då är det kanske bäst att vänja den vid bommar på marken först, innan man börjar hoppa.

Vid löshoppning så spärrar du av en gång på ena långsidan, med tex stöd och longerlinor,lika brett som ett hinder är. Spärra även av en bit på kortsidan, ca 4-5 meter från väggen.
Börja med att lägga bommar, först 1 sen en liten pyramid av 3 bommar.. Sen kan du bygga upp ett litet kryss med en markbom.

De är viktigt att inte gå för fort fram och man slutar när det går bra. Man ska inte trötta ut hästarna utan man kör några varv per gång- dom ska inte tröttna de ska tycka det är kul!!
Bra om man är flera personer, en som släpper hästen en som driver på och en som fångar upp hästen efter. Ett tips är att ha med någon som gjort det förrut.

Börja med att leda hästen 2-3 gånger i skritt runt och prova sedan att springa i trav med den och testa sedan om du mjukt kan avlägsna dig och hästen springer själv.

När han har hoppat 1 hinder och känner sig säker på det kan du ställa upp ett till, ca 6.5-7 meter bakom, tänk på att börja med mkt låga eller bommar så han inte blir överraskad. Använd markbommar så är det lättare för honom att hitta en avsprångspunkt.

När han blir säker på löshoppa tycker jag du kan hoppa enstaka hinder uppsuttet, kryss med markbom osv.

Även bar att lägga bommar i det vanliga motionsarbetet så han vänjer sig vid att lyfta på benen..

Lycka till!

Har hästen aldrig hoppat förrut?
Då är det kanske bäst att vänja den vid bommar på marken först, innan man börjar hoppa.

Vid löshoppning så spärrar du av en gång på ena långsidan, med tex stöd och longerlinor,lika brett som ett hinder är. Spärra även av en bit på kortsidan, ca 4-5 meter från väggen.
Börja med att lägga bommar, först 1 sen en liten pyramid av 3 bommar.. Sen kan du bygga upp ett litet kryss med en markbom.

De är viktigt att inte gå för fort fram och man slutar när det går bra. Man ska inte trötta ut hästarna utan man kör några varv per gång- dom ska inte tröttna de ska tycka det är kul!!
Bra om man är flera personer, en som släpper hästen en som driver på och en som fångar upp hästen efter. Ett tips är att ha med någon som gjort det förrut.

Börja med att leda hästen 2-3 gånger i skritt runt och prova sedan att springa i trav med den och testa sedan om du mjukt kan avlägsna dig och hästen springer själv.

När han har hoppat 1 hinder och känner sig säker på det kan du ställa upp ett till, ca 6.5-7 meter bakom, tänk på att börja med mkt låga eller bommar så han inte blir överraskad. Använd markbommar så är det lättare för honom att hitta en avsprångspunkt.

När han blir säker på löshoppa tycker jag du kan hoppa enstaka hinder uppsuttet, kryss med markbom osv.

Även bar att lägga bommar i det vanliga motionsarbetet så han vänjer sig vid att lyfta på benen..

Lycka till!

Nä han har aldrig hoppat!
Hur långt ifrån ska markbommen ligga?
När du säger spärra av kortsidan, menar du att "banan" svänger liksom?

Markbommen kan ligga ca 1-2 dm från hindret. Det hjälper honom att se när hindret börjar och då vet han vart han ska hoppa av.
Kryss hinder är bra att börja med, de är inbjudande och hästarna söker sig till mitten av hindret.

Ja, banan svänger lite. I allafall på kort sidan innan hindret.Det gör ju att de springer på i gången och får en bra väg/sväng fram till hindret.

Han kommer nog att tycka att det är jätte kul! :bump:
min 8 åring hade inte hoppat så mycket när jag fick honom och han studsade och bockade och blev överlycklig när han klarade hindrena! Jag har börjat hoppa honom uppsuttet lite grann och det är väldigt vingligt till en början, men det blir bättre för varje gång!! :)

Lycka till!!

Det kan vara en bra idé att kolla runt lite vid olika ridhus om de inte har löshoppning någon kväll så att du kan få riktig hjälp. Det är inte bara att sätta upp hinder, löshoppning är lite svårare än så, särskilt om du får problem.

Markbommen kan ligga ca 1-2 dm från hindret. Det hjälper honom att se när hindret börjar och då vet han vart han ska hoppa av.
Kryss hinder är bra att börja med, de är inbjudande och hästarna söker sig till mitten av hindret.

Ja, banan svänger lite. I allafall på kort sidan innan hindret.Det gör ju att de springer på i gången och får en bra väg/sväng fram till hindret.

Han kommer nog att tycka att det är jätte kul! :bump:
min 8 åring hade inte hoppat så mycket när jag fick honom och han studsade och bockade och blev överlycklig när han klarade hindrena! Jag har börjat hoppa honom uppsuttet lite grann och det är väldigt vingligt till en början, men det blir bättre för varje gång!! :)

Lycka till!!

aha så jag ska ha hindret på kortsidan och inte långsidan?
Aww, låter kul :)

ta hjälp av en duktig person, snälla! Det är så himla lätt att det blir fel o så står du där med en "förstörd" häst.

nej inte att trava över bommar men när det gäller löshoppning är det inte svårt att förstöra med fel avstånd osv.

Nej, ha hindret på långsidan. Men spärra av en bit på kortsidan oxå, där "släpper" du honom sen och han springer själv genom gången och fram till hindret. Mana på honom framåt i gången så han inte vänder när han ser hindret. Men börja med bommar och spring med ett par varv först så han fattar. När han väl fattar galoppen kommer han att bjuda framåt mot hindret och då behöver man bara släppa hästen vid början av gången och fång upp honom i slutet. Kan vara bra att använda en hink med godis när man fångar så de kommer fram och inte vänder och springer tillbaka. Träna på att han ska kunna springa själv genom gången över en pyramid bommar de första gångerna innan du ställer upp ett hinder. Och när han bjuder på det kan du ställa upp ett hinder till bakom, 1 galopp språng blir ca 6,5- 7 meter beroende på hans storlek på galoppsprången. Då är det bra att testa på låga hinder först och se så att det stämmer och ändra om det ser för långt eller för kort ut.

Men det är som sagt bra att ha med någon som gjort det förrut som kan visa och lära dig. och man bör vara 2-3 personer i allafall. Fast jag tror inte att hästen blir förstörd om du börjar med bommar och små hinder.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Roxy
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar