Lära min häst att hoppa högre hinder..

H

hon_med_skäcken

Visst jag vet att man inte ska haka upp sig på höjderna i hoppningen, men nu är det så att hästen jag har går skit fint på banan men när jag hoppar 1m med honom känns det som att han måste anstränga sig väldigt mkt för att komma över..
han är ett halvbl på 167cm och borde klara det lätt som en plätt.

Igår var jag på clear round hoppning 90cm-1m jag är ganska nöjd fast vi åkte hem utan rosett:smirk: Det värsta var att han vägrade lite på 1m. Han är så osäker, det känns precis som han har dåligt självförtroende och drar sig tillbaka och blir osäker när han ska hoppa. Jag håller om honom hela tiden men ibland går det inte.

Ni kanske tipsar mig med att hoppa mer clear rounder med lägre hinder, men det har jag redan gjort. Igår bestämde jag mig för att höja ett snäpp för att oxå förbereda mig för lokala tävlingar.

Så vad kan jag öva på för att stärka hans självförtroende och få bort hans osäkerhet?
Vad kan jag öva på för att stärka han så att han kan klara 1m utan att anstränga sig för mkt:rofl:
Kramar:banana:

Sv: Lära min häst att hoppa högre hinder..

såg i nån tråd vilken de nu va att man skulle löshoppa hästen, då fick den visst självförtroende:D
lycka till:bump: :bump: :bump:

En häst jag red var väldigt osäker vid hoppning och behövde otroligt mycket stöd. Det berodde på att hon hade så dålig balans. Med henne räckte det att jag red mycket på lösare tyglar i skogen där hon fick lära sig att hitta sin egen balans över stock och sten och dessutom hoppa låga naturhinder på lösare tyglar - eftersom då hade hon en bättre naturlig bjudning. Fast hon var iof inte så mycket hoppad tidigare..

Min poäng är iaf att om han känner sig osäker kan det bero på t.ex. dålig balans

Rid mycket serier så hästen blir van vid att komma rätt på hindren, det är bra gymnastik och bygger muskler också. Den bygger upp självförtroende då. Annars är jag tog så tråkig att jag får svara att det gäller nog bara att träna, träna och åter träna.

Jag är i precis samma sits själv, så vi får kämpa på! Det kommer ge resultat, det vet jag!

LYCKA TILL! :)

Det låter ganska likt min häst.
Han är egentligen världens snällaste och försöker alltid men ibland sviker hans självförtroende.
Det jag tycker är viktigast är hästens styrka och tempot!!
Jag känner igen det där att det känns jättehögt och som en riktigt kraftansträngning för att komma över hindret. Jag har bara försökt att bygga upp honom ordentligt med mycket gymnastikhoppning, klättring. mm
Sen har jag också börjat rida mer på fart. För är hästen inte tillräckligt stark så får man köra på fart. Att alltså lägga upp ett högre tempo men fortfarande under kontroll så klart.
Det lite högre tempot gjorde att han inte fick chansen att stanna på samma sätt. Jag tycker att det har gjort stor skillnad och det känns alls inte lika högt längre. Och hans självfötroende har blivit bättre. Men ibland kan han bli trött och börja riva... Då tänker jag direkt på att sänka ner så att han inte tappar självförtroendet.
Jar haft mycket hjälp av min tränare i detta för att både få honom stark och i hans självförtroende. Dessutom kan det vara bra med en kompis som tjatar på en:D speciellt på tävling om att man ska lägga upp tempot!
Detta blev kanske lite svamligt men jag hoppas att du förstår!
Men styrkan i hästen och ett högre tempo! Är det jag tycker är viktigast :)

Lycka till!

somsagt, mycket serier med låga hinder in och högre ut, kommer dem rätt in kommer dem rätt ut. Och kommer man inte rätt in, hoppar man inte hinder nummer 2.

Jag vet inte om det kanske är så att du tycker att det blir högt så han tveker, svårt att säga när man inte sätt er hoppa

Det låter ganska likt min häst.
Han är egentligen världens snällaste och försöker alltid men ibland sviker hans självförtroende.
Det jag tycker är viktigast är hästens styrka och tempot!!
Jag känner igen det där att det känns jättehögt och som en riktigt kraftansträngning för att komma över hindret. Jag har bara försökt att bygga upp honom ordentligt med mycket gymnastikhoppning, klättring. mm
Sen har jag också börjat rida mer på fart. För är hästen inte tillräckligt stark så får man köra på fart. Att alltså lägga upp ett högre tempo men fortfarande under kontroll så klart.
Det lite högre tempot gjorde att han inte fick chansen att stanna på samma sätt. Jag tycker att det har gjort stor skillnad och det känns alls inte lika högt längre. Och hans självfötroende har blivit bättre. Men ibland kan han bli trött och börja riva... Då tänker jag direkt på att sänka ner så att han inte tappar självförtroendet.
Jar haft mycket hjälp av min tränare i detta för att både få honom stark och i hans självförtroende. Dessutom kan det vara bra med en kompis som tjatar på en:D speciellt på tävling om att man ska lägga upp tempot!
Detta blev kanske lite svamligt men jag hoppas att du förstår!
Men styrkan i hästen och ett högre tempo! Är det jag tycker är viktigast :)

Lycka till!

Jag förstår iaf precis vad du menar! :D Det stämmer så väl in på min häst. Ibland hoppar han otroligt bra och ibland är det segt att komma över 70 cm. Det är helt enkelt självförtroendet som sviker emellanåt. Håller med dig om att det funkar mkt bättre att köra på ett högre tempo och som nån annan sa att kanske ha lite lösare tyglar och inte klämma ihop hästen för mkt så att hästen får hitta sin egen balans, annars känns det mest som om jag stör honom. Har ibland kommit på mig själv att jag försöker korta galoppen och styra galoppsprången och avhoppet för mkt, som gick bra att göra på min andra häst som hade gått MSV A i flera år :angel: Det funkar inte speciellt bra på denna hästen..

tack för kommentarerna..:P Ska börja klättra och hoppa mycket studs för att stärka honom. Lite mer tempo på banan skadar nog inte heller.. Jag filmade honom när vi tävlade i onsdags men jag vet inte riktigt hur jag gör för att få in det i datorn... synd

träna på lite lägre hinder kanske 80cm. när du känner att det går super bra höjer du till 90cm när det går bra där höjer du till 1m, sedan är det bara att träna o träna.

Liknande trådar

J
Hoppning Hej! Jag har en foderhäst på nio år som är bra på dressyr och nu skulle jag vilja börja hoppa med honom. Jag tränar dressyr...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka