lära longera

Sv: lära longera

Så här gör jag:

Kapson, dressyrpisk ofta hästen sadlad.

Jag börjar med att gå rak fram med longerlinan prydligt ihoprullad i min inre hand, i den yttre har jag dressyrpisken.
Jag säger ptroo, hästen ska stanna, jag "gå" och hästen ska gå, behövs det så använder jag dressyrpisken som drivning.

Jag fortsätter att gå rakt fram, men släpper ut ett varv på rullen och befinner mig nu i höjd strax bakom sadeln, men brevid hästen. Samma förfarande som ovan. Linan ska hela tiden vara sträckt och hästen ska spatsera på och stanna för mitt kommando.

Sen är det bara att släppa ut ytterligare ett varv, så länge du kan hålla linan sträckt och hästen driven framför dig, så är allt bra. Stannar hästen, eller att den försöker rotera mot dig, korta linan och närma dig hästen.

När du fått ut hela linan, bytt ut dressyrspöt mot en longerpisk, så ska hästen redan veta att den ska gå rakt fram, din position i förhållande till hästen är ung vid ljumsken.

Så här kan man lära unghästar att longeras på ett par minuter.

Så här gör jag:

Kapson, dressyrpisk ofta hästen sadlad.

Jag börjar med att gå rak fram med longerlinan prydligt ihoprullad i min inre hand, i den yttre har jag dressyrpisken.
Jag säger ptroo, hästen ska stanna, jag "gå" och hästen ska gå, behövs det så använder jag dressyrpisken som drivning.

Jag fortsätter att gå rakt fram, men släpper ut ett varv på rullen och befinner mig nu i höjd strax bakom sadeln, men brevid hästen. Samma förfarande som ovan. Linan ska hela tiden vara sträckt och hästen ska spatsera på och stanna för mitt kommando.

Sen är det bara att släppa ut ytterligare ett varv, så länge du kan hålla linan sträckt och hästen driven framför dig, så är allt bra. Stannar hästen, eller att den försöker rotera mot dig, korta linan och närma dig hästen.

När du fått ut hela linan, bytt ut dressyrspöt mot en longerpisk, så ska hästen redan veta att den ska gå rakt fram, din position i förhållande till hästen är ung vid ljumsken.

Så här kan man lära unghästar att longeras på ett par minuter.

detta låter som ett bra sätt. ska nämligen börja longera min häst nu också är det tänkt. MEN damen i fråga har huvudet i det blå ibland-nosar på marken-kollar på annat. något tips på hur man får TOTAL koncentration från hästen?
jag har gjort så att när hon slutat lyssna på mig å tycker att hon har bättre saker att göra så har jag börjat göra halter, backa, gå för hand och stanna när jag stannar samt flytta vid tryck övningar. men jag får ändå inte hela koncentrationen på mig. finns det någon smart lösning på det? :confused: (det finns ALLTID något annat att titta på)

Jag har precis lyckats lära min grabb trixet med longering.
Problemet för mig var att han blev förbaskad på longerpisken, men genom att "snurra" med änden av longerlinan i stället har vi kommit förbi det problemet. Jag placerar mig snett bakom honom och driver honom på detta sätt att röra på sig (vilken gångart spelar mindre roll i det här läget) och då han kommit igång att trava (oftast) går han på en volt runt mig.
Fick ett tips här på buke om att man kan börja med att låta hästen gå rakt med lång lina innan man tar in honom på en volt, och det funkade för mig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter