lära longera

J

jag_cassandra

jag har en häst som jag rider minst 3 dagar i veckan. Jag har försökt longera honom nån gr men det går inte. han går bara runt mig så nära han kan. Vad kan jag göra för att lära honom bli longerad?

Sv: lära longera

Det tar bara ett par minuter att lära en häst som knappt är ledd i grimma ens att förstå longering. Allt handlar om att använda rätt ktoppsspråk. Vet man var man ska placera sig för att verka pådrivande eller bromsande och vändande samt är snabb i reaktionerna är longering jättelätt, men man måste träna både reaktioner och förmågan att se vad hästen kommer att göra nästan innan den själv vet för att det ska fungera. Lösa kalvar i manege är bra att öva på. Både på marken och från häst...

Att det inte fungerar beror nog oftare på ryttaren än på hästen..
Longering är som sagt väldigt mycket kroppsspråk, och det kan hästarna medfött. (Däremot inte kommandon mm, det för man ju träna in själv som man vill) Men själva kroppsspråket, hur man får hästen att gå, springa och stanna.

Läs böcker, titta på filmer, och ta lektioner/kurser, så går det säkert mycket bättre!
Lycka till :idea:

Det är lättare att få en oförstörd individ att följa enns kroppsspråk än en "förstörd" individ.

En i princip ohanterad kalv är av egen erfarenhet mycket lättare att lära sig bli ledd än en ko som bara stått i sitt bås.

Monthy Roberts skriver mycket om kropps språk å har mycket bra bilder hur man ska stå vid longering / löslongering, kommer ju tyvärr inte ihåg vilken av hans böcker det var , möjligt "från mina händer till dina" kolla på biblioteket!

Jag kan även varmt rekommendera Hempflings bok "Dansa med hästar". Där tycker jag att han tydligt beskriver hur han håller kroppen i föhållande till hästen vid longering. Var du är drivande, hur du kallar till dig hästen och hur du får den att gå bort från dig. Ett annat tips kan vara att g på träning med tränare som är duktiga på detta, så du får se det i verkligheten. Bent branderup har en video där man ser detta, men den tror jag dt är svårt att få tag på.

Monthy Roberts skriver mycket om kropps språk å har mycket bra bilder hur man ska stå vid longering / löslongering, kommer ju tyvärr inte ihåg vilken av hans böcker det var , möjligt "från mina händer till dina" kolla på biblioteket!

Så hette den ja! :bow: Läste den för ett tag sedan, toppenbra bok!

Ett sätt som funkar på våra unghästar är att när de ska longeras första gången så är vi två. En som håller linan och en som går bredvid hästen i en cirkel. När man kan släppa grimma (eller träns) och hästen fortsätter gå bredvid, börjar man sakta dra sig inåt linan. Följer hästen med, går man ut igen och går bredvid. Det brukar inte ta lång tid att lära hästen att gå kvar ute på spåret. Man kanske får vara två några gånger, men sen brukar det snabbt funka.
När den väl stannar på spåret går man över till att lära den lyssna på dig och ditt kroppspråk.
Har funkat varje gång i alla år. Testa.

låt ngn hjälpa dig.
ngn leder hästen runt på spåret.
ni har båda hjälm
du har ett spö
inspänd eller tömmar
börja i skritt tills det fungerar.

lycka till

Jag kan även varmt rekommendera Hempflings bok "Dansa med hästar". Där tycker jag att han tydligt beskriver hur han håller kroppen i föhållande till hästen vid longering. Var du är drivande, hur du kallar till dig hästen och hur du får den att gå bort från dig. Ett annat tips kan vara att g på träning med tränare som är duktiga på detta, så du får se det i verkligheten. Bent branderup har en video där man ser detta, men den tror jag dt är svårt att få tag på.

Också en underbar bok :)

ok. tack. vet att det är lite sent men jag kom hittade den här nu..:angel:
det kan fungera. för det enda problemet är at få ut honom. han är väldigt sälskaps sjuk liksom. han går bara runt mig, nästan som en katt:idea:
men han följer efter människor så om en går ut följer han efter och om hon börja springa följer hästen eter och då kan hon som sprang före få ut och han fortsätter där ute ett tag iafl

Du kan testa med att tömlongera, alltså använda tömmar eller två longerlinor så att du med den yttre tömmen kan hålla hästen ute på spåret. Du måste då använda en longergjord eller dylikt. Jag gjorde så med min unghäst eftersom jag oftast är själv och inte kan ta hjälp av andra.

Om man bortser från att Monty Roberts är en stark motståndare av longering (på lina)...

de va ju smart:) ka bara se vad han har för saker..

du använder väl longerpisk? Då kan han ju inte gå runt runt så nära dig som det går..? Om du har pisken kan du ju föra honom utåt mot spåret.

utnyttja kroppsspråket. Placerar du dig något bakom är du pådrivande, placerar du dig ngt framför är du bromsande.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter