Lära katten vänta och annat

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur gör ni vid matningen? Jag skulle vilja att hon väntar tills jag lagt upp all mat och säger varsågod. Men man kanske inte gör så med katter? Vacker tass är kanske lite överkurs men skulle vara roligt om hon kunde :).

Hon kommer när jag säger hennes namn vilket ju är väldigt bra. Och gör sina behov i lådan men annars verkar hon göra lite som hon vill. Lite rädd för nya saker. Fräste åt ena hästen och sprang sedan iväg. Han var för nyfiken och kom nog för nära henne.

Sen gillar hon absolut inte när man bär henne. Har gjort så att jag tar upp henne någon gång varje dag och så håller jag henne fast hon helst vill ner. Tills dess att hon slappnar av något. Det borde väl ge med sig efter en tid? Har gett henne nån godisbit i famnen då hon sitter still.

En grej som jag märkt oxå är att det börjar bli lite trångt i sängen då både hon och hunden ska sova. Hon på mig och han på sidan. Delar ni säng med era djur?

Ni som även har hund hur har det funkat när hunden är gammal och katten ny i familjen?

Blev mer frågor nu än jag tänkte men skulle vara intressant att höra hur ni gör :).
 
Senast ändrad:
Sv: Lära katten vänta och annat

Jag kanske inte är den bästa människan att uttala mig men i alla fall.

En katt är en katt är en katt och ingen hund ;)

Håll aldrig fast katten! Vill hon gå ner så låt henne. Och håll henne absolut inte som en bebis, dvs liggande på rygg. Alltid tassarna nedåt med stöd.

Rekommenderar dig att googla på "Jackson Galaxy". En otroligt skicklig kattmänniska.

Att lära en katt vänta kräver mycket övning och duktig tränare. Inget jag själv skulle försöka mig på. Kan hon inte få fri tillgång på mat? Så blir inte matuppläggningen så stor grej.

Mina katter sover i sängen med mig. Inte alla samtidig alla gånger.
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Hur gör ni vid matningen?

Jag börjar med att lyfta ner katten från köksbänken...tar fram matskålen.... lyfter ner katten från köksbänken...tar fram kattmaten ur kylen....skäller lite på katten samtidigt som jag lyfter ner honom från köksbänken....öppnar förpackningen/matpåsen....lyckas precis fånga katten på väg upp på köksbänken....tar fram en sked för att sleva upp maten i skålen samtidigt som jag med armbågen motar bort tidigare nämnda katt som redan hunnit upp på köksbänken igen....sköljer av skeden.....tar matskålen i ena handen och katten i andra handen och ställer ner båda på golvet vid matplatsen. :devil::rofl:
 
Sv: Lära katten vänta och annat

vacker tass är verkligen inte överkurs. Lärde min förra katt att "snurra" "skaka tass" "ligg" "hoppa" osv. tog inte lång stund. Skaka tass lärde han sig på en kvart . Katter är mycket smartare än man tror
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Låter som när jag matar mina, problemet är att jag då har tre som turas om att hoppa upp och försöka ta mat :devil: Älskade odjur!

TS: Vi skaffade 160 säng (efter 120) för ett par år sedan, och tyckte att det kändes jätte lyxigt! Det är numera rätt trångt efter att alla tre katterna trivs bra med att sova i sängen (på oss)... Vi flyttar på dem när de börjar leka i sängen, men i övrigt får de sova kvar. Vintertid åtminstone. Bättre fotvärmare finns inte;)
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Håller inte med om att man ska släppa katten såfort hon inte vill. Jag måste kunna kolla igenom henne och hon ska bli van så även andra kan ta upp henne om det skulle behövas. Tex hos vet.

Vill ha en katt som lyssnar och inte bara gör som den vill konstant. Hon börjar få mer och mer förtroende. Pratar ganska mkt. Brukar ignorera det då slutar hon och kommer. Men det har oxå lugnat sig. Spinner väldigt mkt. Är det ett gott tecken? Och förra ägaren gödde upp henne ordentligt och jag vill inte ha tjocka djur så nej funkar inte med fri tillgång. Bättre att hon får tre mål och äter upp. Hon är ju ändå ganska så gullig och brukar slicka mig och låter mig klappa henne vid maten (fast det kanske alla katter gör?).

Viktigt att inte göra det till en stor grej. Men alla min djur (silver undantag) ska vänta tills jag säger varsågod.

Fia! Vad roligt! Hur gick du tillväga då :)?
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Hon kan vänja sig vid det genom att du lyfter upp och håller henne en kort stund och innan hon börjar spjärna så sätter du ned henne igen.

Spinnande kan komma vid välbehag men även vid smärta och för att lugna sig själv.

Fri tillgång av blötmat har mig veterligen inte gett någon tjock katt. Katter tycker mycket om att gå o småäta flera gånger om dan.

Vad är det för vits med att de ska vänta på att få lov att äta?
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Att tåla hantering håller jag absolut med om. Man ska inte forcera det, men inte heller acceptera att de alltid får gå när de vill.

Matfrågan är jag däremot skeptisk till. Vad är syftet med det? Katter har inte samma flockstruktur som hundar och hästar så det har ingen rangfunktion att kontrollera deras ätande (om man nu anser att det skulle ha det). Mina har egna matplatser och har lärt sig att de ska vänta där och inte stjäla från varandra, men det går inte att få en katt säker i sådan lydnad.

Trickträning tycker många katter är kul. Knepet är att hitta rätt belöning, jobba med korta träningspass och alltid med positiv förstärkning. Katter ledsnar lättare än hundar, så de är känsligare för om träningen blir belastad med något negativt.
Mina har på egen hand lärt sig en del oönskade knep, som att öppna dörrar och matburkar. Genom att ge dem något annat att klura på håller de hjärnan upptagen. Apport är också smidigt att lära in, så kan man rasta katten bra från tv-soffan :D
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Apport måste jag testa med henne! Tror hon skulle gilla det :). Matbiten så känns det väl mest att det inte ska vara nån stress utan vänta för maten kommer ju ändå. Nej det är sant att de inte är flockdjur. Blir intressant för mig att tänka om då jag mest umgås med flockdjur. Lite ovant med katt.

När kan man förresten börja gå ut i koppel? Har haft henne i jag tror en och en halv vecka. Tänkte börja så för att se hur hon reagerar ute. Vad tror du?
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Jag öppnar kylskåpet, tar fram kattmaten, ropar på Minimannen, han kommer som ett skott och sätter sig fint vid mitt ben. Lägger upp maten i skålen och ställer ned den - han äter. Jag tar upp skålen när jag häller upp mat, mina katter är aldrig på köksbänken :)

Båda katterna sover i min säng, de vet också när det är läggdags. När jag börjar släcka ned och gå och lägga mig så kommer Minimannen och lägger sig vid mina knän och Minimorsan kommer och snackar med mig (nos mot näsa :angel:) innan hon lägger sig på axeln/armen eller bröstkorgen där hon sedan sover. Trångt och mysigt :D Minimorsan låter jag vara när jag är uppe och går, kan ibland sträcka fram handen ifall hon vill fram och gosa. Annars är det bara gos vid läggdags eller soffhäng. Minimannen hänger med överallt, är moraliskt stöd när jag går på toa och när jag lagar mat :D Han vill gärna bli klappad på huvudet då och då, och upplyft ibland men vill inte bli buren.

Enda tillfällena jag håller fast katterna är när jag klipper klorna eller visiterar dom.

Minimannen tränar jag ibland, han väger sig varje dag och kan sitta så här på vågen, på kommando:

536025_4332779793387_1130126437_n.jpg
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Det är inga problem med att lära katter vänta. Det tar tid bara.:cool:
Mina katter har lärt sig att vänta på maten, inga katter som springer på köksbänken eller hänger i byxbenet...
Dom går inte upp på bordet om det är dukat, inte heller stjäl dom mat från bordet, även om jag går ut ur köket.
Inge klösande på möbler eller liknade heller.
Yngsta gör enkla trix typ sitt ligg stå sitt på bakbenen vaker tass osv.
Allt handra om motivation. Positiv uppmuntran och säg ifrån när ett betende inte är önskvärt.
När mina gör saker som dom inte ska, räcker det med att jag gör rösten "arg å elak" så slutar dom.
Som sagt katter är inte dumma, dom talar bara ett lite annat språk än hundar och hästar...
Med massor av kärlek och GODIS går allt. :D
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Det är inga problem med att lära katter vänta. Det tar tid bara.:cool:
Mina katter har lärt sig att vänta på maten, inga katter som springer på köksbänken eller hänger i byxbenet...
Dom går inte upp på bordet om det är dukat, inte heller stjäl dom mat från bordet, även om jag går ut ur köket.

Det gör inte mina heller, men därifrån till att begära att en katt ska sitta med sin mat framför sig utan att röra den är ett stort steg (utan någon praktiskt funktion). Mina har varsin matplats där de väntar, och de vet att de inte får stjäla mat av varandra. Inga problem sålänge man inte utsätter dem för långvariga frestelser.
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Det gör inte mina heller, men därifrån till att begära att en katt ska sitta med sin mat framför sig utan att röra den är ett stort steg (utan någon praktiskt funktion). Mina har varsin matplats där de väntar, och de vet att de inte får stjäla mat av varandra. Inga problem sålänge man inte utsätter dem för långvariga frestelser.

Nej sitta med maten framför sig gör inte mina heller... var inte det jag menade.. :D
De väntar vid matplatsen på att maten ska komma. Men de föröker inte sno/äta medans man lägger upp den..
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Jag har lärt min hankatt sitt, ligg, ta fint, puss på mun och vacker tass. Ingenting är omöjligt :)
Jag delar en 160 säng med mina två små bollar. Dom vill helst ligga på mig och hänger med när jag rör på mig. :)
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Hej!

Mina katter kunde "skritt, trav och galopp" på kommando, samt ligg, sitt, tass. Rulla runt fungerade ibland, men inte jätteofta- tror inte de fattade logiken i att rulla omkring.

Man kan lära kissar mycket dumt, resten är de sig själva (öppna dörrar, hämta maten, äta maten (vår mat, inte misses), öppna dörren, hitta toapappersrullarna, sprida rullarna i strimlor över hela toaletten...

Nu har jag ingen missa kvar pga allergisk sambo..

/Lavinia, saknar pälsbollarna, men sånt e livet..
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Aa! Avancerat :D! Började du träna in det tidigt? Min är ju två nu och förra ägaren gjorde nog nada med henne.
 
Sv: Lära katten vänta och annat

Och det normala är att man gör just nada med sin katt... De flesta klappar dem och gosar med dem,har dem i knät när de tittar på TV, matar dem o mockar lådan och ev släpper ut och släpper in dem. Om du bara har haft hundar och hästar förstår jag att det känns konstigt för dig att inte aktivera eller träna katten, och visst kan du väl göra det om du känner för det, men det är absolut inget som katten behöver och inte är det särskilt naturligt för den att följa en ledare på samma sätt som t ex en hund heller. I trådstarten skrev du att hon mest gör lite som hon vill, och det är precis så en katt av naturen beter sig.

AKO, matte till både hästar, katter och hund sedan många år :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp