Lära in vid longering

Lycanthrope

Trådstartare
Jag longerar min arab pojke på 4 år, och det går numera jättebra!
Men han har svårt att förstå när jag vill att han ska trava, vilket är självklart eftersom han inte lärt sig några kommandon för detta.
Hur lär jag lättast in kommandona trav och galopp?
Han kan stanna, sakta av, och göra halt, och göra halt och vända in mot mig, så det är just de två ovanstående jag undrar över.

:angel: :)
 
Sv: Lära in vid longering

Jag gör så här med min häst. Jag säger tra-va med pigg röst och upprepar det ett par gånger om hon inte travar då så kanske jag smackar lite eller klatschar med pisken eller vevar med repet beroende på vad jag använder mej av.

Samma sak med galoppen. Jag säger ga-lopp med pigg röst och likadant som ovan.

Första gångerna behöver man ju förmodligen använda pisken men idag räcker det med att jag säger det. Jag har använt samma kommandon nu när jag har börjat rida henne och det fungerar jättebra.
 
Sv: Lära in vid longering

Mina unghästar har jag lärt att gå fram i trav på traa-va och shysch istället för att smacka,smacka gör jag bara till galoppen,gaalopp..

Travandet börjar jag lära hästen bredvid mej när vi går promenader o när han lärt sej det på kommando så funkar de ju..

Galoppen släpper jag hästen lös i ridhus(inget som kan stjäla uppmärksamheten där) har en långpisk med mej,säjer gaalopp o driver med pisken...

Mina hästar brukar förstå tills vi försöker andra gången;)
Lycka till!
 
Sv: Lära in vid longering

Han har ingen som helst respekt för långpisken, ger jag honom en liten (lös!) klatsch på rumpan travar han framåt men sen kan jag fladdra bästa jag vill, det skiter han i. Trav går ganska bra, avsaktningar också.

Jag har Schhhh, som kommando till trav, och "pussljud" :angel: för galopp, precis som på min andra häst.

Vi släppte honom lös i paddocken idag, o då galoppera han.
Får väl öva in det löst först då kanske?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp