lära in sluta.

L

Love_energy

Nu ska jag börja med Sluta hade jag tänkt, men har ingen annning hur jag ska lära in det.
Skänkelvikning kan damen sen innan, skritt och några steg i trav.
Öppna i skit har jag börjat (var ett tag sen) lära in genom att "gå in i volten" och sen flytta undan...

men hur gör jag sluta? Läte någonstans hart på buke att man kunde änka sig öppna som att gå in i volten och sluta som att gå ur volten, allt hur hästen är ställd i dessa lägena, men jag komplar det inte ändå..
Nåt tips?

Sv: lära in sluta.

Min tränare tyckte att i skänkelvikningen som min häst gör problemfritt, så kunde man ställa i färdriktningén, så att han får börja tänka åt det hållet iaf.
kanske är nåt å prova?

om jag var du skulle jag be en bra tränare om hjälp med detta.

min syn på saken är att om gas, broms, ställning, böjning och sidförande hjälper fungerar så kan man rida öppnor och slutor och vad man vill - det är inget hästen behöver direkt _lära_ sig (till skillnad från tex galoppfattning), däremot behöver ryttaren lära sig hur h*n ska rida, vad man ska be hästen om.
sen kan hästen givetvis vara lite oförstående för de nya hjälperna, så man får ta det bit för bit, vara konsekvent och berömma massor och inte kräva mer samling och böjning är hästen för tillfället orkar med.

pröva att tex rida på en stor volt och be hästen att flytta in bakdelen lite några steg, det är en början till en sluta, och i volten får man ju lite ställning och böjning "på köpet".
eller pröva det som du skrev själv, i slutet av en volt, när hästen är ute på långsidan med framdelen och med pannan rakt fram mot kortsidan flytta hästen åt sidan med bakdelen kvar innanför spåret

men som sagt, en bra tränare är guld värd i såna här sammanhang, svårt att förklara i skrift hur man ska göra

Kan du rida skänkelvikning med hästen "felställd"? Alltså ha hästen ställd åt vänster när hästen går åt vänster. Om du kan det har du ju en bra grund att stå på när du ska börja öva sluta. Jag själv rider nu en ganska så outbildad häst som jag håller på att öva både sluta och öppna med. Det viktiga är att du ger rätt hjälper så kommer din häst snart fatta vad du menar och så fort hon gör rätt så var noga med att berömma henne så att hon känner att hon har förstått vad du menar.
Du kan också prova att rida på en fyrkant och vända på bakdelen i varje hörn. Då ger du samma typ av hjälper som i slutan men kraven på hästen är lite lägre så man kan se det som en förberedande övning innan man börjar rida sluta!

Kyra K:s videofilm.
Enkelt, steg för steg och eftersom man samtidigt ser ekipaget, lätt att förstå.

Tycker inte du ska börja med motstäld skänkelvikning, det kommer att leda till missförstånd och mer problem med inlärningen.
Anledning; i skänkelvikning ska hästen vara rak i kroppen och trampa framför och förbi med både fram och bak.
Börja hellre med ex.vis bakdeslvändning, minskning av volten där du då kan utnyttja den böjning som redan finns.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med, öppna/sluta är inget man lär in, det är mer en sak man gör. Det är mest ryttaren som måste lära sig att koordinera sina hjälpare så hästen förstår vad man önskar att den ska göra.

Sen måste man förstås öva så att hästen blir stabil och trygg i slutan, det är ju ett ovant sätt att röra sig på för den. :)

Jag tror det är en stor fördel att ha någon på marken, eller speglar, så man ser vad man egt gör. :p Man kanske tror att man gör en fin sluta och så är det egt en dålig skänkelvikning. :angel:

:bow: :bow: Helt rätt, på FT-SM för några år sedan var jag domarsekreterare åt C-domaren. På samtliga ekipage utom 2 fick jag skriva "obs skänkelvikning" på diagonalslutorna.;)

Kyra K:s videofilm.
Enkelt, steg för steg och eftersom man samtidigt ser ekipaget, lätt att förstå.

Tycker inte du ska börja med motstäld skänkelvikning, det kommer att leda till missförstånd och mer problem med inlärningen.
Anledning; i skänkelvikning ska hästen vara rak i kroppen och trampa framför och förbi med både fram och bak.

Lycka till!

Skulle precis skriva det men du hade redan gjort det:D

Till TS:

Som någon annan skrev börja tex med att känna att du kan flytta in bakdelen öht på volten och på rakt spår. Sen kommer ställningen.

Även Kyras bok är bra tror jag. Du får bättre förklaringar än jag kan ge.

Och använd tränare. Du måste ha någon som ser att du gör rätt, att hästen arbetar rätt, för annars år det ingen idé. Om du inte själv är så skicklig att du vet precis hur det ska kännas.

Och sluta på diagonalen är svårt, det kommer först när du verkligen kan rida sluta längs långsidan.

Nu ska jag börja med Sluta hade jag tänkt, men har ingen annning hur jag ska lära in det.
Öppna i skit har jag börjat (var ett tag sen) lära in genom att "gå in i volten" och sen flytta undan...

men hur gör jag sluta? Läte någonstans hart på buke att man kunde änka sig öppna som att gå in i volten och sluta som att gå ur volten, allt hur hästen är ställd i dessa lägena, men jag komplar det inte ändå..
Nåt tips?

Som jag ser det så lär man inte hästen några rörelser. Det man lär hästen är att den skall följa hand, skänkel och sits. Sedan är det bara att tuta och köra, när man själv kan forma sin kropp rätt så kommer hästen att gå i sluta, skänkelvikning osv. Sedan är det inte sagt att hästen kan göra det i många steg. Den behöver upprepa övningen för att orka gå i sluta mer och mer, bli starkare i sina muskler. Men några steg kan alla hästar göra. Även den nyinriden unghäst, bara ryttaren gör rätt.

Hälsning Maja

Som jag ser det så lär man inte hästen några rörelser. Det man lär hästen är att den skall följa hand, skänkel och sits. Sedan är det bara att tuta och köra, när man själv kan forma sin kropp rätt så kommer hästen att gå i sluta, skänkelvikning osv. Sedan är det inte sagt att hästen kan göra det i många steg. Den behöver upprepa övningen för att orka gå i sluta mer och mer, bli starkare i sina muskler. Men några steg kan alla hästar göra. Även den nyinriden unghäst, bara ryttaren gör rätt.

Hälsning Maja

Det har du rätt i i o f s.

Fast ryttaren måste veta hur rörelsen ska utföras och hon behöver nog hjälp med det av tränare.

KL

men när vi nu snackar ryttarenspossition gällande detta med öppna och sluta.

Stopek skrev i sitt inlägg

så vill jag ju jätte gärna att ni förklara den rätta possitionen.
när jag nu påbörjat dett med öppnor och slutor med hjälp av tränare såå har jag fått lära mig att mitt axelparti ska vara vänt i rörelse riktiningen svårt att förklara men jag hoppas någon tokig förstår mig
:banana: :banana:

kram från en trött vickis

Kort beskrivet så ska axelpartiet vara som hästens framdel/bogar ...i öppna betyder det då att man vrider in sin "axelparti" Medans i sluta så är axelpartiet rakt.Vårt underrede ;) Ska i öppnan vara rakt fram och i slutan som hästens bak...Detta är en enkel förklaring
alltså Vår överkropp är hästens framdel och vår underkropp är hästes bakdel ;)

jo tycker jag med ;) Det var först då jag förstod hur jag skulle tänka i skolorna ;)

Har nu tagit reda på mer och måste erkänna att jag hade fel:smirk:
Naturligtvis så ska du inte rida en motställd skänkelvikning eftersom att skänkelvikning är lösgörande och hästen ska korsa alla sina ben medan den i slutan egentligen inte ska korsa sina ben bara gå på tre spår och slutan är ju dessutom en samlande rörelse.
Jag tar tillbaka, du ska INTE rida motställd skänkelvikning i förberedande syfte. Rid en sluta istället:d
Lycka till!

När ja har lärt mina hästar sluta så gör jag bara exakt som man ska göra oftast har dom förståt och om dom bara böjer sig lite så berömmer jag direkt jätte mkt!
Men alla mina ahr gjort rätt från början om jag gjort rätt såklart kanske tine emd exakt böjning men på god väg sen är de bara att berömma minsta lilla o kämpa vidare tänja på dom det är ju ganska jobbigt för dom att böja med...

Lycka till!

Jag tycker att du ska be din tränare om hjälp. Eftersom du verkar aningen osäker är det viktigt att ha någon som kan se när du gör rätt och kanske även sitta upp på hästen så att den förstår vad som är rätt. Vet man inte hur det ska kännas är det svårt att veta när hästen gör rätt.
En bra övning är annars att som du säger lägga en volt och rida slutan ur volten. Innan jag gör detta brukar jag kontrollera att jag kan flytta in bakdelen en aning innan för spåret men ha hästen fortsatt rak i halsen men böjd i bålen. Därefter ökar jag ställning och böjning efterhand som hästen blir starkare. Lycka Till!

Nåt tips?
'

För det första tycker jag att skänkelvikning och öppna ska sitta till 110% innan du börjar med sluta (i alla garter).

Innan man ska lära göra sluta måste hästen vara helt lösgjord i sidan och kunna gå i den böjning man önskar (så länge den böjningen är korrekt förstås). Ett bra sätt att börja är att rida på en volt med bakdelen innanför. Men jag tycker absolut inte att du ska försöka lära hästen sluta på egen hand, för det blir så lätt fel. Ta hjälp av en bra tränare i stället!

Då får vi hem och finputsa på skänelvikningen då:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 107
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar