Lära in halt vid longering?

ylvalill

Trådstartare
Har precis börjat testa att longera min 2-åring. Han fattade direkt hur han skulle röra sig runt mig och verkade hyfsat lugn och uppmärksam, men när det var dags att göra halt hände typ ingenting.

Tycker att han lyssnar väldigt bra till kommandot "ptroo" i vanliga fall, men nu var det som bortblåst. Hur kan man förstärka kommandot så att det blir tydligare vad man vill att hästen ska göra? Alltså kort och gott som rubriken lyder - hur lär man bäst hästen att göra halt vid longering?

Ordet -Stanna! anser jag vara det viktigaste.

något som kan användas överallt.
Bestämde mig för det för mer än 20 år sen då jag köpte en fölis som jag sen skulle rida in.

vad säger man när man hänger om halsen när man rider med någon första gångerna?
inte- ptroo eller sakta, utan-STANNA för bövelen!!:rage:. Ordet förstår ju då även hästen.

I longering är ens egen position viktig.
Ställ dig lite framför eller mot den för att förtydliga.
Lite traggel o tålamod måste man ju göra/ ha för att de ska lära sig.

Vid longering så är ju din position i höjd med ljumsken på hästen, så du driver den frammåt med enbart din position. Så som axel är inne på.
Jag skulle gå med hästen i longerlinan i grimskaftlängd och helt enkelt stanna, starta, stanna, starta osv. Första skritt halt, sen trav skritt osv.

Jag skulle gå med hästen i longerlinan i grimskaftlängd och helt enkelt stanna, starta, stanna, starta osv. Första skritt halt, sen trav skritt osv.

Jo, men det där funkar redan utmärkt, han är väldigt lyhörd så länge jag går med honom. Det var just att förstå samma kommando när jag stod i mitten av volten som tydligen var svårt att förstå. Antagligen är det väl så att kommandot inte alls är så befäst som jag trodde, utan att han när jag leder honom helt enkelt gör som jag gör...

Men jag kanske ska testa att lära in "Stanna" som kommando, och verkligen fokusera på att han faktiskt fattar det.

Man har ett brett användningsområde med -stanna.
I boxen, gången, ute, om jag glömt ngt inne, i trailern, i seminspiltan där hästen inte fick plats.

Tja i oändligt många situationer.
I ditt fall måste du nog förstärka med ditt kroppsspråk tills poletten trillar ner. BERÖM!!!

Jag använder även -Gå!
Även det har man stor användning av. Gå betyder skritt. Trav betyder trav- nu eller på en gång.

Hästarna kunde oxå fatta galopp exemplariskt från skritt när allt detta sitter.

En STOR sak till.
Vid galoppfattning på lina. Ta i linan lite samtidigt.

Sen använder du en kram på innern uppsuttet som en hjälp den redan känner till.
Min nuvarande på 17 år har Aldrig någonsin fattat fel galopp o sen har man även nytta av den vid galoppombyte o även serier.

Har precis börjat testa att longera min 2-åring. Han fattade direkt hur han skulle röra sig runt mig och verkade hyfsat lugn och uppmärksam, men när det var dags att göra halt hände typ ingenting.

Tycker att han lyssnar väldigt bra till kommandot "ptroo" i vanliga fall, men nu var det som bortblåst. Hur kan man förstärka kommandot så att det blir tydligare vad man vill att hästen ska göra? Alltså kort och gott som rubriken lyder - hur lär man bäst hästen att göra halt vid longering?
Du stannar hästen genom din position. Första gångerna får man överdriva mycket!! Alltså i princip ställa sig framför hästen. Och använda röst. Målet är att du ska kunna flytta dig mindre och mindre... men i början får man vara super över tydlig. "Tjatar" man med röst och för lite kroppsspråk och det tar långt tid för hästen att ens börja lyssna så får man en "seg" häst sen också. Var lite kvick och övertydlig själv så att det blir enkelt för hästen att förstå.
Efter ca en vecka brukar mina unghästar vara lätta att longera & då är de oftast ohanterade innan. Brukar ta longering före "gå vid sidan", eller ungefär samtidigt.

Om hästen inte stannar eller saktar av när jag longerar så halar jag in linan och minskar volten. Det är lättare att kontrollera hästen om den är nära, och det är jobbigare för den att gå runt på en liten volt. Sen när hästen lyssnar kan jag släppa ut linan och öka volten igen.

Är man häst hos mig får man ofta en godis om man gör halt när det sägs ptroo.

Jag brukar lära in stanna (eller vilket ord man nu väljer) genom att först gå tätt bredvid dom. Stannar hästen och så får den omedelbart en godisbit. Oftast blir det inte helt perfekt stopp de första gångerna (det är därför jag inte använder ett ord i början).

När hästen gör halt med en gång jag gör halt så länger jag ut linan lite. När det fungerar klockrent så börjar jag lägga till ordet "STANNA" samtidigt som jag stannar själv.

När jag tror att hästen börjar bli mogen för det så provar jag bara ordet stanna. Misslyckas hästen så backar jag lite i utbildningen några gånger och provar igen.

Ibland får man hjälpa hästen på traven lite genom att sakta ner stegen lite, men det brukar fatta snabbt.

Efter hand så länger jag ut linan och jobbar in stanna på längre avstånd från mig.

Brukar ta bara 20-30 minuter innan hästen tvärnitar på långt håll från mig så fort jag säger "STANNA".

Alltid godis så fort dom gör rätt.

Det viktiga är att inte använda stoppordet innan hästen förstår vad jag vill. Helst skall hästen misslyckas så få gånger som möjligt med sin uppgift, dvs att stanna på ordet "STANNA".

Om hästen inte stannar eller saktar av när jag longerar så halar jag in linan och minskar volten. Det är lättare att kontrollera hästen om den är nära, och det är jobbigare för den att gå runt på en liten volt. Sen när hästen lyssnar kan jag släppa ut linan och öka volten igen.
Gör du även så med unghästar? Här handlar det ju inte om att korrigera en häst, utan att lära den att göra halt, då den inte förstår.

Jag lär mina (ung)hästar att "vända upp" först. Enkelt förklarat, böja sig i sidan/halsen och flytta ut rumpan i sidled (korsa bak), rumpan bort från mig, så att huvudet vänds mot mig, då stannar dom av sig själva till slut. Annars snurrar vi runt ett tag.

Snart förstår dom vad som menas och stannar (vänder upp) vid minsta lilla vink. Jag använder inte ord öht som kommandon, men oavsett kommando, så är denna teknik en enkel grund som man kan bygga vidare på och som hjälper hästen förstå, som ett slags förstärkning/förtydligande av vad du vill oavsett kommando. Så småning om behöver hästen inte "vända upp" helt, untan bara "böja sig lite" och sakta ner. Jag jobbar med tempoväxlingar på det här viset då har jag ett visuellt kommando för "fram" också. Nu longerar inte jag med lång lina, utan jag har kortare rep och är närmare hästen. Går med hästen runt om det behövs. Men det funkar hur bra som helst att longera med lång lina också, har gjort det ett antal gånger hos veterinär och annat.

En annan bra grej med "vända upp" på kommando, är att man lätt kan byta varv (vända), eftesom dom står med nosen emot dig när dom vänt upp så kan man enkelt be dom gå i vilken riktning som helst sen.

Jag lär mina (ung)hästar att "vända upp" först. Enkelt förklarat, böja sig i sidan/halsen och flytta ut rumpan i sidled (korsa bak), rumpan bort från mig, så att huvudet vänds mot mig, då stannar dom av sig själva till slut. Annars snurrar vi runt ett tag.

Snart förstår dom vad som menas och stannar (vänder upp) vid minsta lilla vink. Jag använder inte ord öht som kommandon, men oavsett kommando, så är denna teknik en enkel grund som man kan bygga vidare på och som hjälper hästen förstå, som ett slags förstärkning/förtydligande av vad du vill oavsett kommando. Så småning om behöver hästen inte "vända upp" helt, untan bara "böja sig lite" och sakta ner. Jag jobbar med tempoväxlingar på det här viset då har jag ett visuellt kommando för "fram" också. Nu longerar inte jag med lång lina, utan jag har kortare rep och är närmare hästen. Går med hästen runt om det behövs. Men det funkar hur bra som helst att longera med lång lina också, har gjort det ett antal gånger hos veterinär och annat.

En annan bra grej med "vända upp" på kommando, är att man lätt kan byta varv (vända), eftesom dom står med nosen emot dig när dom vänt upp så kan man enkelt be dom gå i vilken riktning som helst sen.

Vad använder du för hjälp när du ber hästen att vända upp mot dig? Om jag backar och samtidigt tar i linan så har jag inga större bekymmer att få min häst att vända upp och komma emot mig, i alla fall inte så här i skritt. Detta sätt funkar ju för att stanna, men jag vet inte om det är "rätt", eller snarare om det är ett bra sätt. På sikt vill jag ju att han ska stanna när han fortfarande är kvar på voltspåret.

Jag lär in haltkommando först då jag leder hästen. Sedan går jag längre och längre ifrån. Jag vill absolut inte att hästen ska vända upp mot mig i halten, den ska stå kvar och vara redo för nästa kommando. Ett annat sätt att förstärka hjälpen är ju att låta hästen gå tätt mot staketet/manegeväggen och helt enkelt lägga spöet framför hästen (gör det i skritt) tillsammans med haltkommadot. Man kan också bromsa hästen genom att ändra sin position, drivande position är att du befinner dig bakom bogen, går du framför bromsar du hästen. Tänk på att inte göra halt från trav utan först gå ner i skritt på så unga hästar.

Mitt bästa tips är att ta några raska steg mot bog/manke, samtidigt som det kommando man vill att hästen skall lyssna till.
Så småningom bör kommandot fungera.
Lärde mig detta av en tränare från Portugal och det har funkat på alla hästar jag testat. Skulle hästen vända emot dig korrigerar du den i riktning av voltspåret men ger inget beröm och sätter igång den igen. Stannar den i rätt riktning=beröm.

Jag lär in haltkommando först då jag leder hästen. Sedan går jag längre och längre ifrån. Jag vill absolut inte att hästen ska vända upp mot mig i halten, den ska stå kvar och vara redo för nästa kommando. Ett annat sätt att förstärka hjälpen är ju att låta hästen gå tätt mot staketet/manegeväggen och helt enkelt lägga spöet framför hästen (gör det i skritt) tillsammans med haltkommadot. Man kan också bromsa hästen genom att ändra sin position, drivande position är att du befinner dig bakom bogen, går du framför bromsar du hästen. Tänk på att inte göra halt från trav utan först gå ner i skritt på så unga hästar.
Har inte vågat testa trav ännu. Tänker mig att stanna måste funka först. :-)

• Gilla
Reactions: Sar
Vad använder du för hjälp när du ber hästen att vända upp mot dig? Om jag backar och samtidigt tar i linan så har jag inga större bekymmer att få min häst att vända upp och komma emot mig, i alla fall inte så här i skritt. Detta sätt funkar ju för att stanna, men jag vet inte om det är "rätt", eller snarare om det är ett bra sätt. På sikt vill jag ju att han ska stanna när han fortfarande är kvar på voltspåret.

Alla sätt är bra utom dom dåliga:) Att vända upp är ju bara en inlärningshjälp, istället för att "stoppa" hästen rent fysiskt så får den "böja sig" och flytta ut rumpan och stanna. Jag väntar helt enkelt tills den vänder upp och stannar själv. Jag slutar be (ge signal) så fort den flyttar rumpan i sidled. Det räcker med något steg bara, så att den förstår principen, då får den kredit för det och kommer snart att vända upp fullt ut för minsta lilla signal.

Det är ett odramatiskt och okomplicerat mjukt sätt att avleda och diriger om hästen tills den stannar av sig själv. Min hjälp (signal) är "peka med fingret mot rumpan", men man skulle ju lika gärna kunna använda ljud och tex säga "stanna" som kommando om man vill.

Under inlärningsprocessen får man ibland lägga till "att gå mot rumpan" och kanske peta lite med ett spö eller änden på grimskaftet som förstärkning, bara så att den börar flytta rumpan, jag ber hästen titta på mig hela tiden, med hjälp av linan/grimskaftet, då blir den lite böjd och det blir en naturlig konsekvens att korsa bak och flytta ut rumpan, sen ger jag hästen kredit på en gång, snabbt, för minst lilla försök, så att den börjar förstå principen, sen lär dom sig snabbt.

På sikt behöver man ju inte vända upp alls, bara "fokusera" lite på rumpan så saktar dom av, ju längre/intensivare/bestämdare man "fokuserar", desto tydligare/snabbare avsaktning blir det. Ja det funkar ju som med all annan inlärning, timeing och känsla, lite övning och tid, så kan man börja finjustera sen.

Jag har ju även en signal för att "gå fram och runt" ut på volten, så om hästen vänder upp när jag bara tänkt "stanna/sakta av på spåret" så visar jag bara ut den igen och börjar om. Efter ett tag behövs så små små signaler, typ bara lite förändring i kroppshållning och position, för att hästen ska svara "rätt" direkt.

Sen ser inte jag någon särskild anledning till varför hästen måste stanna rakt på spåret, när vi är klara med en övning så vänder vi alltid upp. Det blir liksom en liten "pausposition" för hästen, som snart börjar längta dit. Då är vi ju också redo att gå ut på spåret igen, i vilken riktning som helst.

För övrigt så tränar jag unga hästar att följa mig i lina/grimskaft varje gång jag leder dem, följa mitt tempo, gå sakta sakta, gå for fort, stanna, backa, vända, osv. Jag gör vad som krävs för att hästen ska göra/förstå vad jag vill och sen låter jag den vara ifred direkt. Snart är dom följsamma som attans och håller tempo och fart samt stannar direkt när jag stannar, oavsett om dom går före, vid sidan eller efter.

Har inte vågat testa trav ännu. Tänker mig att stanna måste funka först. :-)
Det är lättare att lära dem att stanna efter att de fått springa lite. PTROO- brukar funka.

Fiador.
Utom western använder man longering för att lära för framtiden. För ridningen.
Man använder även ord som man kan ta med sig upp.
Det är svårt för hästen att se vad man gör därifrån o man vill INTE att hästen tänker bakåt eller inte vågar gå utan att diktatorn går före.
Man vill ej heller se att hästen tvärnitar.

Fiador.
Utom western använder man longering för att lära för framtiden. För ridningen.
Man använder även ord som man kan ta med sig upp.
Det är svårt för hästen att se vad man gör därifrån o man vill INTE att hästen tänker bakåt eller inte vågar gå utan att diktatorn går före.
Man vill ej heller se att hästen tvärnitar.

Western är ett stort begrepp, en del longerar, en del inte, en del använder ord (whoooa istället för ptroo tex) en del använder inga ord alls. Så det är väldigt olika.

Hästen naturliga kommunikation bygger på visuella signaler, likaså att följa/lyssna till en känsla. Det är DET man lär in, visuella signaler och känslan som följer med dem, vilket man tar med sig upp i sadeln. Den lära jag anammar är en renodlad och mycket gammal ridlära för bruksridning, så hästar har inga som helst problem att anamma det konceptet.

Hur som, att kunna dirigera hästen i alla riktningar, framåt, bakåt, åt båda sidor, böja sig och vänta på signal, är en viktig grund för mig. Aldrig att hästen tänker bakåt bara för det. Tvärnita gör jag aldrig, däremot kan be min hästa stanna, men fortfarande vara på väg framåt, och därmet "sätta sig" lite på rumpan in i ett stop.

Men nu uppfattade jag TS som att h*n ville hita ett sätt att få hästen att slappna av och bara stanna, innan h*n höjer ribban med fart och fläkt. Ett klokt tänk tycker jag, att lägga en sån grund först är aldrig fel.

Western är ett stort begrepp, en del longerar, en del inte, en del använder ord (whoooa istället för ptroo tex) en del använder inga ord alls. Så det är väldigt olika.

Hästen naturliga kommunikation bygger på visuella signaler, likaså att följa/lyssna till en känsla. Det är DET man lär in, visuella signaler och känslan som följer med dem, vilket man tar med sig upp i sadeln. Den lära jag anammar är en renodlad och mycket gammal ridlära för bruksridning, så hästar har inga som helst problem att anamma det konceptet.

Hur som, att kunna dirigera hästen i alla riktningar, framåt, bakåt, åt båda sidor, böja sig och vänta på signal, är en viktig grund för mig. Aldrig att hästen tänker bakåt bara för det. Tvärnita gör jag aldrig, däremot kan be min hästa stanna, men fortfarande vara på väg framåt, och därmet "sätta sig" lite på rumpan in i ett stop.

Men nu uppfattade jag TS som att h*n ville hita ett sätt att få hästen att slappna av och bara stanna, innan h*n höjer ribban med fart och fläkt. Ett klokt tänk tycker jag, att lägga en sån grund först är aldrig fel.
Whooa är inget ord.
Lika diffust som ptroo.
Det innebär bara saktare.
du vet att jag anser att det är kadaverdisciplin o att ALLT är upp till hästen. FÅ människor är så exakta i sitt kroppspråk. Ord kan inte missuppfattas.

jag har sett både live o på y tube när westernfolk sitter upp.
hästen vågar inte gå o då får man dra den åt sidorna fram o tillbaka ör att få den att gå.
vi använder andra hästar som draghjälp eller.
Är hästen longerad eller tömkörd rakt fram o inte alltid ledd framför så går de o de fattar det man lärt den tidigare. förberedelse kallas det för.
hästmannaskap= att man är schysst o tydlig mot hästen.

Whooa är inget ord.
Lika diffust som ptroo.
Det innebär bara saktare.
du vet att jag anser att det är kadaverdisciplin o att ALLT är upp till hästen. FÅ människor är så exakta i sitt kroppspråk. Ord kan inte missuppfattas.

jag har sett både live o på y tube när westernfolk sitter upp.
hästen vågar inte gå o då får man dra den åt sidorna fram o tillbaka ör att få den att gå.
vi använder andra hästar som draghjälp eller.
Är hästen longerad eller tömkörd rakt fram o inte alltid ledd framför så går de o de fattar det man lärt den tidigare. förberedelse kallas det för.
hästmannaskap= att man är schysst o tydlig mot hästen.

Ord eller ljud, det är ju oavsett ett kommando.

Så klart att även ord/ljud kan missuppfattas, hästen tar in helheten och lyssnar även av kroppsspråket och är mkt känslig för nyanser, oavsett kommando. det ligger i deras natur. Så ett tydligt kroppsspråk är nog viktigt att man har hur som.

Sen har jag en vän som jobbar efter samma system för inlärning som jag, som ofta har sin häst lös på gården, när den går iväg så säger/ropar h*n "stanna" och då stannar hästen, det har h*n lärt den för att kunna ha den just lös eller kunna ha lite koll när den är utom fysiskt räckhåll eftersom h*n haft den som "ledarhäst" på turer med mycket hästar och folk som ibland behöver hjälp och då måste man kunna lämna hästen en stund utan att den sticker iväg. Hur kommer kadaverdisciplinen in här då menar du? Blev det mindre nu då eftersom det användes "ord"?

Vilket kommando man använder är väl inte det avgörande, utan hur man gör för att förklara/visa för hästen vad detta kommando betyder är det som avgör om den kommer att lära sig och sedan följa det. Olika system har olika signaler/kommandon och upplägg runt inlärning. Det behöver inte vara fel bara för att man själv inte greppar något annat än sitt eget.

Mina hästar blir ledda i alla positioner, beror på situationen. Det viktiga är inte VAR dom går, utan HUR dom går, att dom följer mig oavsett.

Jag använder också andra hästar som draghjälp, rider tex nu med unghästen som handhäst för att den ska bli van vid miljöer och omgivningar och att vara ute på tur. Sen jobbar jag dom från marken under långa perioder innan dom rids, men jag longerar inte med lång lina om det var det du menade med "hästmannaskap" och tydlighet, att longering/tömkörning skulle vara ett speciellt kriterie. Mina är i alla fall i princip inridna långt innan någon ens suttit på dom och det räcker för mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?