Vad använder du för hjälp när du ber hästen att vända upp mot dig? Om jag backar och samtidigt tar i linan så har jag inga större bekymmer att få min häst att vända upp och komma emot mig, i alla fall inte så här i skritt. Detta sätt funkar ju för att stanna, men jag vet inte om det är "rätt", eller snarare om det är ett bra sätt. På sikt vill jag ju att han ska stanna när han fortfarande är kvar på voltspåret.
Alla sätt är bra utom dom dåliga
Att vända upp är ju bara en inlärningshjälp, istället för att "stoppa" hästen rent fysiskt så får den "böja sig" och flytta ut rumpan och stanna. Jag väntar helt enkelt tills den vänder upp och stannar själv. Jag slutar be (ge signal) så fort den flyttar rumpan i sidled. Det räcker med något steg bara, så att den förstår principen, då får den kredit för det och kommer snart att vända upp fullt ut för minsta lilla signal.
Det är ett odramatiskt och okomplicerat mjukt sätt att avleda och diriger om hästen tills den stannar av sig själv. Min hjälp (signal) är "peka med fingret mot rumpan", men man skulle ju lika gärna kunna använda ljud och tex säga "stanna" som kommando om man vill.
Under inlärningsprocessen får man ibland lägga till "att gå mot rumpan" och kanske peta lite med ett spö eller änden på grimskaftet som förstärkning, bara så att den börar flytta rumpan, jag ber hästen titta på mig hela tiden, med hjälp av linan/grimskaftet, då blir den lite böjd och det blir en naturlig konsekvens att korsa bak och flytta ut rumpan, sen ger jag hästen kredit på en gång, snabbt, för minst lilla försök, så att den börjar förstå principen, sen lär dom sig snabbt.
På sikt behöver man ju inte vända upp alls, bara "fokusera" lite på rumpan så saktar dom av, ju längre/intensivare/bestämdare man "fokuserar", desto tydligare/snabbare avsaktning blir det. Ja det funkar ju som med all annan inlärning, timeing och känsla, lite övning och tid, så kan man börja finjustera sen.
Jag har ju även en signal för att "gå fram och runt" ut på volten, så om hästen vänder upp när jag bara tänkt "stanna/sakta av på spåret" så visar jag bara ut den igen och börjar om. Efter ett tag behövs så små små signaler, typ bara lite förändring i kroppshållning och position, för att hästen ska svara "rätt" direkt.
Sen ser inte jag någon särskild anledning till varför hästen måste stanna rakt på spåret, när vi är klara med en övning så vänder vi alltid upp. Det blir liksom en liten "pausposition" för hästen, som snart börjar längta dit. Då är vi ju också redo att gå ut på spåret igen, i vilken riktning som helst.
För övrigt så tränar jag unga hästar att följa mig i lina/grimskaft varje gång jag leder dem, följa mitt tempo, gå sakta sakta, gå for fort, stanna, backa, vända, osv. Jag gör vad som krävs för att hästen ska göra/förstå vad jag vill och sen låter jag den vara ifred direkt. Snart är dom följsamma som attans och håller tempo och fart samt stannar direkt när jag stannar, oavsett om dom går före, vid sidan eller efter.