Lyan
Trådstartare
Jag håller på att försöka lära in fot på min ena jycke men jag lyckas inte. Vi har kommit så långt att hon fattar att hon ska sitta ned och så länge hon har en vägg bredvid sig så hamnar rumpan där den ska men så fort där inte finns en vägg så åker den iväg halvvägs till Danmark. Jag har försökt både att locka med godis (funkar inte alls), leda med halsband (får bara framdelen på rätt ställe), putta in rumpan (framdelen hamnar i Danmark). Om jag både puttar in rumpan och leder med halsbandet samtidigt som jag lockar med godis som hamnar hon rätt men hon fattar ju inte alls ändå att det är där hon ska sitta eftersom hon hamnar där enbart för att jag ”tvingar” henne och det funkar bara så länge jag står framåtlutad. Så fort jag reser mig så hamnar framdelen i Danmark direkt, leder jag då in henne med halsbandet så hamnar arslet där
Har ni något särskilt knep eller tips eller är det bara att fortsätta nöta och nöta och nöta och hoppas på att poletten ramlar ned till slut? Hon har ju lärt sig att hon ska sitta och även det tog många träningstillfällen så kanske är det bara jag som är otålig? Jag kan inte komma ihåg att det var såhär svårt att lära de andra hundarna fot, men det är många år sedan så jag har kanske bara förträngt det
Har ni något särskilt knep eller tips eller är det bara att fortsätta nöta och nöta och nöta och hoppas på att poletten ramlar ned till slut? Hon har ju lärt sig att hon ska sitta och även det tog många träningstillfällen så kanske är det bara jag som är otålig? Jag kan inte komma ihåg att det var såhär svårt att lära de andra hundarna fot, men det är många år sedan så jag har kanske bara förträngt det