Lära hunden skydd?

L

Lillaloppan

Var med om en lite obehaglig upplevelse nu på kvällen o undrar om det finns några tips på hur man lär hunden att "markera skydd". Hoppas ni förstår vad jag menar.. Vill inte uppnå full attack men att min hund ska markera typ "hit men inte längre". Kanske gör han det automatiskt när/om det behövs men skulle vilja veta hur man enklast tar reda på hundens reaktion i ett, mot mig, hotfullt läge. Ska kanske tillägga att jag inte är ute efter en hund som attackerar allt o alla! Hoppas ni inte missförstår min fråga. Är lite omskakad bara....

Sv: Lära hunden skydd?

har hunden försvarslust så gör han det själv om han känner sig hotad, annars lär du ladrig kunna lära den heller. har den bara skärpa så kan man fortfarande skrämma skiten ur hunden i badbyxor även om det ser ut som hunden är jätte tuff.

Jag skulle tro att det kommer om det finns där. Har du hög intesitet på hunden så skulle det möjligvis gå att lära honom att "skallmarkera" mot figurant och få det att se farligt ut. Men då gäller det ju att hunden har ett bra skall. Annars ser det mest fånigt ut :smirk: Att skalla kan ju även den snällaste hunden göra på komando. Själv har jag en av varje, med den ena så räcker det med att jag plockar i kopplet så reser hon ragg och morrar (och menar allvar också) den andra skulle jag inte ens medvetet kunna få fram ett sådant beteende hos.

Grovt skall har han när han är på det humöret..! Han vaktar staketet i hundrastgården mot hundar på andra sidan då låter han ganska respektingivande. Men som andra schäferhundar så kan han ju låta som en liten tramsig pudel i målbrottet när han är på lekhumör.... :D Han skäller inte på kommando men jag försöker lära honom det...har inte haft någon större framgång än men jag får kanske byta teknik. Tack för era svar!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 618
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 360
Senast: Sel
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 258
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar