Lära hunden att inte skälla på dörren&porttelefonen!

MadicDomino

Trådstartare
Yes, vi har stöt på ett problem. Vi har flyttat till en ny lägenhet med en porttelefon, min klipska hund har fattat nu att porttelefonen innebär => Besök/Inkräktare/Måste vara vakthund kommer på besök. Problemet är att lägenheten är ganska avlång och hyfsat ljudlig.

Detta gör att han hinner springa hela vägen till dörren och stå och skälla.
Visst att han skäller när man knackar på dörren, vilket är ganska praktiskt mot inbrottstjuvar och sådär, så det skiter jag i. Hur lär jag han på bästa sätt att sluta med detta beteende? :mad: Han lever för stunden den här grabben, så varje gång telefonen ringer/tjuter så kickar han igång.

Än så länge har jag försökt distrahera han med godis och leksak, men nej.
Kasta saker, nej. (plus jag har parkettgolv så kasta skramlande metallsaker är inte ett alternativ!!)
Överrösta han, nej.
Skickat sambon på att stå vid porten och ringa flera gånger i olika omgångar och inte kommit upp. (Alltså inget roligt händer, inget besök, bara en telefon som ringer!) Men nej, han hoppar i luften.

Hjälp! Han regerar inte på mobil eller vanliga telefonljud. Men just porttelefonen ska han fjanta sig med. Grabben är snart 9år och är en bestämd herre av cocker spanieltyp i humöret. :angel:

Sv: Lära hunden att inte skälla på dörren&porttelefonen!

Jag har tur att min hund inte skäller när det ringer på dörren. Det har hänt nån gång, men då har han varit med en annan hund som alltid skäller när det ringer på dörren. Dock skäller han ibland annars när han hör nån gå förbi utanför tex. Mest på morgonen och på kvällen. Jag säger att det räcker och ibland om hunden är bredvid mig kan det räcka med att lägga handen på ryggen (alltså bara hålla handen på ryggen) och säga att det räcker och är bra. Är han i hallen och jag tex i vardagsrummet säger jag att det räcker och försöker locka han till mig, Lyssnar han inte på nåt av det får jag ju gå till han och då slutar han oftast.
Jag såg på i nåt program (typ It´s me or my dog) att dom slängde ut godis när det ringde på dörren. Har ni provat det? Funkar på hunden jag berättade om ovan, som skäller som en tok när det ringer på dörren, men hjälper bara för stunden eftersom det inte tränas på att han ska vara tyst. Men då har en gått ut och ringt på dörren och precis då kastar den andra ut godis. Men det kanske är det du menar med att distrahera med godis?

Sv: Lära hunden att inte skälla på dörren&porttelefonen!

Hur lär jag han på bästa sätt att sluta med detta beteende? :mad:

Man ändrar sitt sätt att tänka till: "Hur lär jag min hund på bästa sätt att ..... när porttelefonen ringer?"
Sen går man och hämtar sin klicker, en näve kyckling och sätter igång.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kommer jag med lite fler frågor :p Min valp har börjat skälla så fort han hör något i trapphuset (bor tyvärr ganska så lyhört...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Jag vet inte riktigt vilket forum detta skall ligga på. Men vi provar här på hund! Bakgrund: Nyligen inflyttad i en hyreslägenhet...
Svar
13
· Visningar
6 488
Senast: apocalypsen
·
Övr. Hund Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 549
Övr. Hund Min lilla dvärgschnauzer-kille har nu hunnit bli 6 månader och jag har en liten fundering när det gäller vaktinstinkt och skällande...
Svar
6
· Visningar
1 233
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka