Lära hund söka kantareller utan tidigare sökerfarenhet

cherie

Trådstartare
Funderar på att lära min hund söka kantareller, men varken hon eller jag har tidigare befattat oss med någon sökliknande aktivitet. Hur går man tillväga? Går det ens att starta med kantarellsök direkt eller måste vi grunda med enklare sök först?

Sv: Lära hund söka kantareller utan tidigare sökerfarenhet

Det går att lära in direkt. Enklast är om du först har plockat lite kantareller, så du vet att det verkligen finns där ni letar :)
Jag har med lagotton klickat in kantareller - nosa kantarell, klick, godis

Labbevalpen (knappt 5 månader) har jag tagit fram till kantareller när vi hittat i skogen och berömt massor. Efter bara två promisar på det sättet så har han själv börjat hitta kantareller! Ska bara få in en bra markering så han inte äter upp dom för mig :D

Jag har börjat med markeringen, för att säkra att hunden inte käkar upp kantarellerna, vilket ofta är det vanligaste problemet.

Ta en tepåse, släng på golvet, hunden undrar vad du håller på med och tittar på tepåsen. Klick.
Lägg tepåsen en bit ifrån hunden, hunden ska nosa på tepåsen, men inte plocka upp, då lägger du en hand över. Klick

Sen är det bara att jobba vidare med flera tepåsar som du lägger ut lite varstans, först inomhus sen utomhus.

Jag lägger på kommando direkt, "Leeta kantarell", ganska snabbt lär sig hunden att kommandot "Leeeta kantarell" innebär, leta upp tepåse och markera med ett sättande.
Att sen byta ut tepåsarna mot riktiga kantareller är en baggis.

Jag tror inte att min hund kommer äta kantarellerna. Hon är väldigt icke-matglad så det problemet kommer nog inte finnas. Kanske kan jag börja med kantareller direkt i så fall? Vad spännande och enkelt detta verkar vara. Hon är dock ingen stjärna på att använda nosen (tycker allt hon kan vara lite dålig på att hitta t.ex. godisbitar som ramlat ner i gräset o.s.v.) så vi får se om det går i slutändan ändå. Pröva ska jag i alla fall göra, låter ju onekligen enklare än vad jag tänkt att det ska vara.

Jag börjar nog med att köra det inomhus, sedan utomhus och sedan ta hunden till kantareller i skogen som hemlig sa. Nu får vi hoppas att det finns kantareller uppe i Dalarna så jag kan köra igång direkt.

Jag bor i södra Dalarna och här finns det väldigt gott om kantareller :)

Jag har aldrig börjat leta nånting annat än kantareller när det är just det jag vill träna in, ser ingen anledning att blanda olika övningar så.

Ja, jag har ju aldrig tränat in sök/leta så jag vet ju inte. Men jag tror som sagt inte att äta-upp kommer vara ett problem så jag tänker nog köra med kantareller från början ändå. Det är södra Dalarna jag ska till så det låter väldigt lovande! Får bege mig ut i skogen och plocka några som vi kan starta med hemma till att börja med. Min hund blir lätt överexalterad vid inlärning och superglad när hon gör rätt, så jag måste verkligen få kommandot att sitta så hon inte letar kantarell varenda skogstur hädanefter...

Det finns ju mycket kantareller i år, så ett tag funderade jag på att utnyttja det för att träna kantarellsök med min hund. Jag plockar alltid de jag ser vid vägkanten - (tur att man alltid har extra bajspåsar i fickorna) - så de senaste veckorna har jag haft mellan 1-2 liter med mig hem efter nästan varje skogsrunda.

Men så som det har utvecklat sig, har jag snarast problem med att hålla jycken borta från kantarellerna, eftersom hon alltid deltar livligt i allt jag gör. Så fort jag hukar mig ner för att plocka, är hon där och ska "hjälpa till". Hon äter dem visserligen inte, men hon trampar ned dem och är väldigt i vägen.

Oftast slutar det med att hon sätter och lägger sig mitt i svampstället, och så får jag plocka runt eller under henne.

Kanske ska jag döpa det till "markering" och sedan skryta för mina kompisar om vilken duktig kantarellhund jag har...:D

Oftast slutar det med att hon sätter och lägger sig mitt i svampstället, och så får jag plocka runt eller under henne.

Kanske ska jag döpa det till "markering" och sedan skryta för mina kompisar om vilken duktig kantarellhund jag har...:D

:rofl: Det tycker jag absolut du ska göra, man får ju inte vara dum inte ;)

När jag lärde in det på lagotton så använde jag en sjal runt hennes hals som en markering för henne att "nu ska vi leta kantareller". Sjalen användes bara vid de tillfällena. På det sättet så visste hon när hon skulle arbeta.

Viveka - brukar också ha extra bajspåsar med mig, ifall man hittar kantareller :D

Men skämt åsido - hur lär ni dem markera?

Ska de skälla eller?

Rolig tråd! Jag har anmält mig och vovven till en kantarellsök kurs i augusti! :) Roligt med tips innan. Det här med sjalen var ju smart!

Kör med sittmarkering. Lagotton går bara i långlina, så om hon jobbar självständigt och bra så ser jag ju hennes markering väldigt tydligt.
Labben håller sig hittills väldigt nära och min plan är att han ska göra så i framtiden med.

När de får nosa på kantarellen får de inte godis (belöning) förrän de satt sig. Brukar inte ta lång tid innan den markeringen sitter.

Kl
Åh jag måste testa detta på våra 5 månaders.
Hur länge orkar en valp koncentrera sig på svampsöket?
Och kanske en korkad fundering men hittar man inte extremt mycket svamp med hunden. Jag hittar ju en hel del själv - hur mycket kan det bli på en hund i marker där det normalt finns kantareller?
Och måste man ha hunden i lina - vill ju inte lära valpisarna något bakvänt.

Lagotton går i lina för att hon jagar annars.

Vår labbe är knappt 5 månader, han får "träffa på" kantareller 3-4 gånger på en kort promis med sittmarkering och belöning.

Om hunden blir duktig kan man hitta väldigt mycket, ja.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
600
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 589
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka