Lära henne flytta för skänkel?

E

enanna

Ja, som rubriken säger; hur lär jag min unghäst flytta för skänkeln?
Jag har ridit in henne och hon är fullt styrbar men har fortfarande kvar det här med att trycka tillbaka när man trycker på henne, som alla hästar har som unga. Man tränar ju bort detta. Hur? :confused:Jag borde veta men har inte koll, kanske har jag glömt:o
Tacksam för svar:bow:

Sv: Lära henne flytta för skänkel?

Troligen har den inte lärt sig skänkeln ännu. först gas o broms en längre tid o sen flytta genom att peta- tänk fluga. Hästar gillar inte när man klämmer. Peta med spöt o beröm minsta lilla. flytta bara lite. Att den fortsätter att bjuda framåt är det viktigaste.

Man brukar även lära den att spåra först på stor volt- liten böjning. Samma här- tempot får inte bli lidande.

Jag tänker inte säga att det här är det enda rätta och jag tycker inte det är så lätt att förklara meeeen...

Du måste vara sjukt övertydlig, ledande tygeltag åt det håll du vill flytta, gärna trycka på lite mot halsen med andra tygeln, lägg mer vikt i den stigbygeln vars håll du vill ut och lägg på den nya innerskänkeln. Man får överdriva och strunta i hur det ser ut och låta unghästar flyta ut massor till en början.

Det är lättast (tycker jag) att rida in på en hörnlinje och "välta" hästen lite, koncentrera dig bara på att flytta framdelen så att hästen får ett hum om vad det är du vill att h*n ska göra.
Hoppas det hjälper lite iallafall, det är så jag har gjort med mina unghästar med hjälp av mina tränare o.s.v. :)

Jag lär gärna in från marken först. T.ex. går på en volt och använder handen som en siförande skänkel. Då ser man dessutom så hästen korsar sina bakben.
Sedan försöker jag introducera sidförande hjälper utomhus, då man ofta har framåtbjudningen lite gratis. Jag skänkelviker (eller försöker skänkelvika snarare!) från sida till sida av vägen, eller ställer hästen inåt vägens mitt, men håller kvar den vid vägkanten med innerskänkeln.

Jag skulle backa bandet, jobba med skänkelträning från marken först så hästen lär sig gå undan för tryck. Träna då ni är ute genom att du med handen trycker lätt i skänkelläget så hästen lär sig flytta. Strunta i tyglarna, att hästen går undan för tryck är för mig steg 1 i grundutbildningen och något som generellt ska sitta i all hantering med hästar. Går hästen undan för tryck så går den i regel undan för skänkeln. När du rider din unga häst så styr den med säte och skänklar och använd tyglarna så lite som möjligt tills detta sitter bra. Tyglerna är ju inte det som hästen ska svänga efter utan det är ju din kropp. För mig är tygeln alltid det sista jag använder.

Jag tycker att övningarna ska sitta från marken innan man sitter upp men alla är vi ju olika, hoppas det går bra med pållen:laugh:

Flyttaövningar är väldigt bra som dominansövningar med.

TACK för svaren. Ska börja med markträning imorgon, tack för tipsen. Att jag inte tänkte på det, har gjort så tidigare men då som dominansövning och inte tänkt på att det lärde hästen att flytta för skänkel. No wonder att han kunde det redan från början,den hästen.:crazy:

Tack som sagt:)

Jag tycker det enklaste sättet är att passa på att träna in sidförande utomhus, man lägger helt enkelt till skänkeln i samband med att man styr hästen runt träd osv i skogen. det tar inte lång stund så har de lärt sig hjälpen mycket naturligt. Det förutsätter förstås att man har hästen så pass riden att den rids utomhus. Utöver det brukar jag tömköra mina unghästar och då lär de sig från backen rätt fort också.

Jag har skrivit ett blogg inlägg om det förut : http://saraaandersson.devote.se/blogs/6947946/laera-haesten-flytta-foer-skaenkeln-.htm#WriteComment

Såhär skrev jag:
Jag går på en mindre volt (ca 10meter), ställer hästen ganska mycket inåt, och lägger på inner skänkeln. Man ska inte hålla kvar eller försöka "trycka bort" bakdelen, utan man "knackar" mer med skänkeln. Om hästen går fortare framåt så bromsa! Just nu betyder inte skänkeln framåt! Hästen kommer tillslut flytta bakdelen utav en slump. Då tar du bort trycket/knackningarna på en gång och berömmer. Gör något annat en stund som ex. galoppera/trava ett varv på fyrkanten, Sedan går du tillbaka till din lilla volt igen och gör samma sak. När hästen flyttar så bort med trycket/knackningarna och beröm! Gör detta ca 3-5ggr på ett ridpass.

"Första gången händer det utav en slump
Andra gången börjar hästen ana vad det handlar om
Tredje gången förstår hästen"

har även skrivit hur man lär hästen att flytta framdelen ...

Såhär skrev jag hur man ska lära hästen ifrån marken:

Flytta bakdel: Ha repgrimma och rep på hästen, stå vid hästens bog ungefär och gör små cirklar utav repet (alltså "vifta" runt) vid hästens bakdel. När hästen flyttar ett steg så slutar man på en gång och berömmer! Gör detta ifrån båda hållen.

Dock rekommenderar jag att du tar hjälp utav tränare! Det är jätte viktigt att man vet vad man gör när man håller på med unghästar, det är nu du lägger grunden! Blir det fel så är det svårt att rätta till..

jag antar att du glömde knapplån för detta var väl knappast ett svar till mig?

Flyttaövningar är väldigt bra som dominansövningar med.
:mad:
Om man kan rida skapligt behöver man inte träna in allt från marken.

Att flytta sig lär den sig redan i boxen eller gången som ung- för att det är nödvändigt inte för att man vill vara boss.

Kl

Har inte varit några problem på dom hästarna jag har hjälptill att rida in då dom har lärt sig sen dom var små att flytta för tryck i box och stallgång under den vardagliga hanteringen.

Allt går hand i hand och förberedelserna för inridningen börjar när man börjar hantera hästen som ung.

Kram

hejsan

håller med alla som skriver att man ska ta och börja ifrån marken.. min tränare använder bakdelen av spöt för att förlänga sin arm/hand och så låter hon dom gå på en liten volt runt henne för att sen flytta ut med baksidan av spöt..

sen när du börjar ta det ifrån ryggen.. ha med dej din tränare så allt blir rätt..

lycka till

mvh/helena:banana:

:mad:
Om man kan rida skapligt behöver man inte träna in allt från marken.

Att flytta sig lär den sig redan i boxen eller gången som ung- för att det är nödvändigt inte för att man vill vara boss.

Jag tycker precis tvärtom, en skicklig ryttare vet att hästar behöver förberedas väl inför själva uppsittningen, att en häst inte av sig själv förstår våra signaler (hjälper) och dom röreser (hovplaceringar) vi vill att dom ska förknippa med dessa...en väl förberedd häst...är en mycket lättinriden häst...

Jag antar att du anser att en häst behöver vänja sig vid sadel och träns innan den rids?

Precis lika viktigt är det för den att vänja sig vid och förstå våra signaler och hur vi vill att den ska placera sina hovar....har den dessutom fått öva sig en period...så sitter även koordinationen....

Jag förstår verkligen inte hur man kan vända sig emot detta?

En skicklig ryttare vill sin häst väl och gör sitt bästa för att underlätta för den...och det säger väl sig självt att om hästen redan innan den har ryttaren på ryggen förstår signalen för tex "att flytta undan" samt att den känner igen sammanhanget, övningen, (funkar alltså inte att lära in i boxen eller på stallgången) att då det blir mycket enklare för den att utföra det vi ber den om....

Men förklara gärna vilken logik som säger att det är bättre för den unga hästen att utan förberedelser lära sig förstå och "flytta undan" för ryttarens signaler först efter att denne suttit upp?

Om man inte börjar med att kräva vid inridning att den ska flytta sig i sidled så finns det ingen anledning till att lära den mer än smack o ptroo.
Man har tömkört några gånger o den kan det den behöver redan.

vill man ha hästen eller vill tro att den ska förstå samma hjälper uppsuttet blir det en väldigt lång o onödig "utbildning" av hästen.

håll det enkelt o problemen- skräckscenariorna uteblir.

hästar som hanterats rätt är det sällan ngt problem alls att rida in.

Här galopperas hästarna första gången o ryttaren inverkar så lite som möjligt- kentaur o stör inte- vilket blir en positiv erfarenhet o inga konflikter.

En häst som får springa har heller inget att fly ifrån.

OK, så då förekommer det en viss förberedelse i din värld också då:)

Om du nu inte lär den unga hästen, redan från början, att flytta i sidled, hur kontrollerar du i så fall hästens framfart och riktning..?

Att förbereda hästen på det sätt som jag gör är inte särskilt invecklat och tar inte heller särskilt lång tid, man sparar istället en väldig massa tid, eftersom man förerett hästen på ett sätt som inte inbjuder till missförtånd senare...missförstånd som man kanske annars får jobba med i åratal för att komma till rätta med...

Att flänga iväg i full galopp på en ung häst är inget jag skulle rekommendera, flyktinstinkt det har den redan så det räcker, den behöver inte späs på i detta tidiga skede, framåtbjudning får den av att ridas ut i skog och mark, gärna bakom en ädlre och mer erfaren häst, och den främsta och bästa gångarten i detta skede är skritt, enligt min erfarenhet i alla fall.

OK, så då förekommer det en viss förberedelse i din värld också då:)

Om du nu inte lär den unga hästen, redan från början, att flytta i sidled, hur kontrollerar du i så fall hästens framfart och riktning..? Vad menar du?

Var nöjd med att den lär sig bära ryttare o känna hur det känns
.Att förbereda hästen på det sätt som jag gör är inte särskilt invecklat och tar inte heller särskilt lång tid, man sparar istället en väldig massa tid, eftersom man förerett hästen på ett sätt som inte inbjuder till missförtånd senare...missförstånd som man kanske annars får jobba med i åratal för att komma till rätta med...Missförstånd på väldig enkel basicsnivå- skulle det vara ett så stort problem?Att flänga iväg i full galopp på en ung häst är inget jag skulle rekommendera, flyktinstinkt det har den redan så det räcker, den behöver inte späs på i detta tidiga skede, framåtbjudning får den av att ridas ut i skog och mark, gärna bakom en ädlre och mer erfaren häst, och den främsta och bästa gångarten i detta skede är skritt, enligt min erfarenhet i alla fall.
Här flängs inte utan just KENTAUR. Det är väl det- om man litar på sin häst o inte tror att hästens ska fly hela tiden o inte jagar upp sig själv. så flyr den heller inte.

O skulle den bli rädd så är inte det hela världen. de lugnar sig väldigt snabbt om man är lugn.. bara.

En häst som kan röra sig balanserat utan ryttare kan oxå det med en van ryttare som inte börjar o härja med den- gör det, vänd dit.

Unghästar har sällan bjudning när man sitter upp o därför är skritt en tveksam gångart. den vet inte vad den ska ta vägen o börjar vingla.
Trav iallafall är att rekommendera.

Sen ska unghästar gå först- om man vill att deras självförtroende ska stärkas.
då behöver man heller inte hålla på att immunicera dem ... mot allt.

För mig är det basic att kunna påverka var hästen placerar sina hovar....att den rör sig framåt utan att springa ifrån mig.....att jag kan påverka hastighet och tempo...att jag kan påverka åt vilket håll den beger sig....

Att flytta i sidled är ett basic-verktyg för detta enligt mitt sätt att träna, framförallt att flytta rumpan i sidled...rent anatomiskt gäller detta för alla hästar...men att detta sätt används är förstås inte allmängiltigt.....ett annat basic-verktyg enligt mitt sätt är flexibilitet i nacken, framförallt i sidled, genom böjning och sidoförflyttning (i första hand rumpan) kan jag påverka både hästens "framfart och riktning"...utan att hindra...jag bara omdirigerar...väldigt enkelt och okomplicerat för den unga hästen...

Så min fråga var helt enkelt, hur gör du för att påverka den unga hästens hovplacering och framfart (=hastighet) eftersom du uppenbart inte använder samma "verktyg" som jag?

Sen detta med skritten så verkar vi ha olika uppfattning där, jag anser att det är oehört viktigt att skritta mycket på den unga hästen...ja på alla hästar egentligen.....helst ute i skog och mark....kravlöst...både för framåtbjudningen och hästens självkänsla....att gå bakom en äldre och mer erfaren häst snarare stärker en osäker hästs självförtroende än tvärt om...och då behöver man inte "immunicera" dem öht sedan...

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 131
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar