Lära hästen reagera på minimala signaler...

E

El Karisma

Jag skulle vara intresserad av att veta VILKA signaler ni använder i er kommunikation med hästar och framför allt HUR ni lärt dem dessa! :idea:

Ett ex. jag vill att hästen skall gå bakom mig. Vilken "signal" skulle ni använda er av för att lära hästen ett kommando som betyder "hålls på din plats", dvs att hon inte skall gå om?

Sv: Lära hästen reagera på minimala signaler...

Tjaaa...ja vad vet jag ........ men jag skulle vända tvärt och gå på andra hållet då hästen går om ...då hamnar hästen sist igen. :angel:

om min häst vill gå om mig så håller jag bara ut ena armen..till slut så lärde hon säg att hon inte kunde gå om mig..(även om hon fortfarande testar då och då)

När hästen får ett stort förtroende för mig, när den ser mig som dens trygga ledare, när den litar på mig och visar sig lägre i rang än mig, då följer den mig som en lamunge bakom min rygg utan en minsta tanke på att gå förbi eller ens snudda mig min rygg. Det handlar inte om att "lära" hästen att gå bakom, det handlar om respekt och förtroende.

Rebeccah skrev:
När hästen får ett stort förtroende för mig, när den ser mig som dens trygga ledare, när den litar på mig och visar sig lägre i rang än mig, då följer den mig som en lamunge bakom min rygg utan en minsta tanke på att gå förbi eller ens snudda mig min rygg. Det handlar inte om att "lära" hästen att gå bakom, det handlar om respekt och förtroende.

Jo, jag är medveten om det! Men om man har en häst (sprallig unghäst, som dessutom testar var gränsen går) måste man ju på något sätt markera att det inte kommer på fråga att gå om matte!! Jämför bara med hästar i flock, enda problemet är att mina öron inte är lika vändbara (första "hot")...:cool:

Detta är kanske inte tillräckligt minimalt men ...

Har jag en häst som är påträngande tar jag den i långt grimskaft el rep. När hästen kommer för nära min rygg (jag går framför) tvärstoppar jag. Sedan börjar jag backa, kraftfullt, inte nödvändigtvis fort, samtidigt som jag piskar med min svans - grimskaftet/repet från sida till sida.

Sedan brukar pållen fatta att det är 3 steg bakom som gäller:banana:

Om hästen går för nära eller förbi mig stannar jag och backar den direkt och konsekvent. Alltid lugnt och utan någon aggression. Det brukar inte behövas många gånger förrän de har förstått. Stoet jag har nu är så fint lyhörd att hon stannar direkt jag stannar och följer mig i svängar utan att jag någonsin behöver ta i grimskaftet. Häromdan så provade jag i hagen, utan grimskaft, och hon följde mig precis som om jag haft ett grimskaft:love: . Jag är för övrigt något av en nybörjare inom detta med NH (och hästar)så jag är ett bevis för att det inte är svårt.

El Karisma skrev:
Jo, jag är medveten om det! Men om man har en häst (sprallig unghäst, som dessutom testar var gränsen går) måste man ju på något sätt markera att det inte kommer på fråga att gå om matte!! Jämför bara med hästar i flock, enda problemet är att mina öron inte är lika vändbara (första "hot")...:cool:

För det första : Det är inte vi som skall lära hästen hur vi fungerar, vi skall lära oss hur DEN fungerar.

När det är en unghäst som är sprallig får man ha tålamod, min unghäst har dock alltid sett mig som "mamma" att hon alltid går bakom. Nu har hon börjat testa gränserna och går framför men då vänder jag helt enkelt så hon är sist igen och hon tycker det är jobbigare att vända än att bara gå bakom.
Backa kan man också göra, då tycker hästen det är jobbigare att backa än att bara gå bakom och följa efter dig. Hästar letar oftast efter den enklaste vägen att gå, vi skall bara guida dom på vägen.
Gör det som är fel svårt, och det som är rätt lätt.

El Karisma skrev:
Jag skulle vara intresserad av att veta VILKA signaler ni använder i er kommunikation med hästar och framför allt HUR ni lärt dem dessa! :idea:

Ett ex. jag vill att hästen skall gå bakom mig. Vilken "signal" skulle ni använda er av för att lära hästen ett kommando som betyder "hålls på din plats", dvs att hon inte skall gå om?
det enklaste är ju att ta till sig det de redan kan, dvs observera i hagen och göra som hästarna gör :angel:

Är man lite lat :p så är det ju snabbaste vägen :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar