Lära hästen konster...

U

Ultrabeat

Hej!
Jag jobbar en del med NH och snappar upp allt jag kommer över. Vet egentligen inte om detta hör hemma här men jag hoppas det får vara kvar. Ser alltför ofta hästar som kan göra konster och tycker det är jätte kul. En av mina hästar är oerhört smart, tar inte lång tid tills han har lärt sig hur man öppnar boxdörren eller polarens, knäpper loss grimmor(!) etc. Hade gärna velat lära han tex spansk skritt eller slå med hoven, buga sig etc.
Problemet är bara att jag vet inte hur jag skall gå tillväga för att lära honom!!
Är det någon som kan hjälpa mig med instruktioner?! PM.a eller skriv här! Jätte tacksam för svar!!

han är dessutom mycket matglad..:)

//ultrabeat

Sv: Lära hästen konster...

Jag har en bok om frihetsdressyr, det är nog ngt för dej ;)

Den beskriver väldigt konkret hur man sk agå till väga.

Kapson heter förlaget tror jag...finns å köpa på christina drangels hemsida tror jag det var.

Det finns ett "sällskap" som heter Natural Trick Training som finns att nå på adressen: www.naturaltricktraining.nu och på www.horse-vision.se hittar du tränarna till hingsten Expert som spelade Sherdil i filmen med samma namn. Kanske något av det verkar intressant? På www.stunthorse.com kan man köpa någon bok som tydligt ska vara ganska utförlig vad jag läste i förbifarten - kanske är den intressant?

Good luck!
Camilla

Jag rekommenderar (som alltid...) att man tar hjälp. Varken NH eller trick training eller trix är något man skall prova på själv utan instruktör som säger när man är på väg åt rätt eller fel håll.

När det inte finns någon som säger när du gör rätt kan du lika gärna ge eftergift när hästen kliver in i din zon som när den gör det du egentligen vill.

Det är lätt att göra fel och hästen kan ändra attityd (rädd, folkilsk, nervös, mm).

Rebecca (som äger Expert) är även med i Ntt sällskapet och jag tror hon var en av de som startade det om jag inte minns fel. Länken till deras hemsida skall vara www.trick-training.nu

Men Sammet....NH och sån´t är bara en kääääääääääänsla det behöver man ju ingen instruktör för... :rofl:

...nä, det är bara inom dressyren och hoppningen det är legtimerat och obligatoriskt med tränare.... :rofl:

...sorry med "felande länken"....

INgen fara med länken.
Nja, jag kan inte hålla med dig, visst kan det gå bra med att träna NH själv, men det kan lika gärna gå åt skogen för att man inte kan läsa av sin häst. Och det är få som är så duktiga att de för det första kan snappa upp ur bok/film hur hästen gör när den ex. kliver in i oinbjuden zonen, och för det andra är det många som inte kan läsa av hästen alls även om de snappat upp från bok/film.

Alla mina elever har i början missat att se en så viktig sak som att hästen smiter in i zonen på dom när de släpper garden. Detta kan låta ovikigt eller som att jag är hård, men så länge du gör ex. övningar (man måste ju börja nån stans, man kan inte bara ta en livsstil, regler måste sättas upp) och du inte märker att hästen hela tiden visserligen gör dina övningar men sedan kliver in i din zon och därmed vänder på övningen så att den klättrar på rangstegen.
Att eleverna missat en sådan sak är inte för att de är klantiga utan för att de inte hinner se allt, det krävs ett tränat öga till det. och därför bör man ha en tränare som kommer ut ca 1gång/v. för att instruera och se om det är på rätt väg.

Gaah!!
Jag vill ha den boken, men tyvärr har jag inget Visakort så jag kan beställa den på Engelska :( Finns det något ler ställe att beställa från, eller fler böcker?

Hej!

På sidan vision-horse.se kan man köpa en film som beskriver de lättaste konsterna, kanske inte spansk skritt men till sommaren ska det visst komma en bok också, den väntar jag på....

Det finns också en utbildningstrappa. Man ska börja med de lättaste konsterna först och sedan avancera uppåt.

Lycka till!

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka