Lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Sorbe

Trådstartare
Hästen envisas med att han vill ha hink, men lite besvärligt när han står i ett litet stall långt bort från varmt vatten som behövs nu när det blir kallare för att det inte ska frysa. Vattenkoppen i hans box är en sån uppvärmd så den fungerar perfa på vintern.

Kan man lära hästen att börja dricka ur vattenkoppen? Han dricker vattnet som finns i koppen, men inget annat.

Sv: Lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Ta vatten från vattenkoppen och häll i en hink.Alltså stå och tryck med en hink under.

Prova att lägg i en bit morot eller nåt i koppen. Så kanske han börjar trycka automatiskt och fattar poängen! :idea:

Hade det varit sådana som känner av hästen och fyller på sig själv är det ju lättare..du får helt enkelt visa hur det fungerar men även sätta in en hink vatten på golvet så hästen inte står utan vatten om han envisas, det brukar ge sig med tiden

knyt fast en typ piggborste eller liknande å fyll vattenkoppen, sen när hästen sätter i mulen så trycker den på borsten = trycker fram mer vatten. Då behöver de inte trycka mulen på samma sätt = lär sig tillslut!

Så gott som alla hästar lär sig tekniken- om de måste.
Annars är alternativet en flottörkopp.

Fyll upp så dt blir fullt i koppen och låt det sedan vara. Måste de så löser de det.

Varmt vatten fryser fortare än kallt vatten, så jag skulle nog fortsätta med en hink i boxen till honom. Tyvärr är det ju inte allt för ovanligt att hästar med kopp dricker mindre än de med hink och risken för kolik ökar.

Många studier har ju visat det. Jag kommer aldrig att sätta in vattenkoppar här.

Varmt vatten fryser fortare än kallt vatten, så jag skulle nog fortsätta med en hink i boxen till honom. Tyvärr är det ju inte allt för ovanligt att hästar med kopp dricker mindre än de med hink och risken för kolik ökar.

Varför skulle varmt frysa fortare?

Vi gör så att när hästen är törstig så trycker man ut lite vatten i vattenkoppen åt den. så dricker den slut det och så trycker man ut riktigt lite till och så lite till osv. till sist kommer hästen så nära tungan(heter det så?) att den nuddar den och så börjar den trycka själv.

Många studier har ju visat det. Jag kommer aldrig att sätta in vattenkoppar här.

Samma här. Har precis byggt uteboxar och jag hade aldrig en tanke på vattenkopp. I "gamla" stallet är det vattenkoppar, har en av mina hästar där men inte är han utan hink för det. Mina hästar ska inte behöva jobba för att ha tillgång till vatten.

Varför? Enligt fysikens lagar fryser varmt vatten snabbare än kallt vatten. Har varit uppe i massor med trådar här på buke.

Varmt vatten fryser fortare för det är syrefattigare.

kl

Jag visade min häst genom att sätta ner huvet och trycka på med fingrarna så det kom vatten. Han hade aldrig sett en vattenkopp så när det sprutade blev han livrädd. Men han lärde sig fort.

Det där har gjort folk hysteriska. Så mycket hästar som dricker i vattenkopp i förhållande till dem som för kolik så är nog orsakerna helt andra i de allra flesta fall.

Det är inte bättre med skitiga hinkar som det kommer ner spån, hö och torv o liknande i och som hästen kanske därför inte dricker ur.
Nä'r vattnet i hinken är slut så är det och ägaren lär inte springa och byta oavbrutet. De kan få stå över natten utan vatten om den druckit ur tidigt.
VI hade en travare i stallet ett tag som inte kunde dricka ur vattenkopp och den hade ofta tömt sin stora hink redan tidigt på kvällen efter kvällsmaten.

Visst kommer alla nu att svara med en mun att man minsann fyller på hela tiden och gör ren hinkarna HELA tiden men det tror jag inte att alla orkar göra alls. Och slarv kan göra att hästar står utan vatten mer än om de hade vattenkopp.

Att fylla på vattenhinkar i ett stort stall tar tid och det kan lätt slarvas med.

Varför? Enligt fysikens lagar fryser varmt vatten snabbare än kallt vatten. Har varit uppe i massor med trådar här på buke.

Ja, jag har läst det här förut.
Därför gjorde jag en egen test i vintras.:angel:
Jag tog två lika stora hinkar med lika mycket vatten i varje. Den ena med kallt, den andra med varmt. Den med kallt vatten frös först.
Så fysikens lagar gäller tydligen inte hos oss.:p

Det ligger en del i vad du skriver, men vad är det som säger att man inte kan ha två hinkar i varje box?

Ja, jag har läst det här förut.
Därför gjorde jag en egen test i vintras.:angel:
Jag tog två lika stora hinkar med lika mycket vatten i varje. Den ena med kallt, den andra med varmt. Den med kallt vatten frös först.
Så fysikens lagar gäller tydligen inte hos oss.:p

Har också gjort det testet. Kalla vattnet frös före det varma!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
854
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama