Lära hästen "cirkuskonster"

Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Ska fundera ut lite fler saker han kan lära sig, kanske dansa shottis?

Kombinera med höga knälyft bara (lär honom följa dina benlyft), så ska det nog gå bra.
Visa gärna en film när du lyckas!:D
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hm... jag är ju då plågad hela min upväxt av min pappa med folkdans.... Schottis : ett två tre hopp, ett två tre hopp, ett hopp, två hopp, tre hopp och fyr hopp. Så lät det i min hall hela tiden (jämt kändes det som) när jag var liten:angel: Så det var lite skämt...
Nä - ska prova lyft:) Det är lite kul när folk ser honom, dom blir jättefascinerade och säger typ: "men gud, hur gör du? Nä - titta nu gör han sådär igen..."
Ullis
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hej, nu har vi tagit lite nya bilder...

Filmen med frambenen i kors är inte jättelyckad, vi måste träna på att han ska hålla dem i kors lite längre och att han ska ta hjälpen på en gång. Nu var det ju en massa flugor och bromsar också som distraherade....
skogstroll


Att "dricka" ur en läskflaska börjar gå bättre och bättre, men jag skulle vilja ha upp den lite högre och hålla den där några sekunder åtminstone.
skogstroll


Sen fick vi några bilder på kallblodet, när han apporterar. Han har lite knepig teknik när man förlänger avståndet, det är som han liksom inte kan gå och hålla i samtidigt (ja se karlar!:rofl:), så han går några steg - kastar iväg grejen - tar upp den - går igen osv:p, men har har ju åtminstone förstått idén med att den ska till min hand innan han får belöning.
skogstroll

skogstroll


Några fotbollsbilder
skogstroll

Här är han så fokuserad på bollen och belöningen att han glömmer bakbenen efter sig...:p
skogstroll
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

putt putt...

Ingen som har kommentarer (konstruktiv kritik tas gärna emot!) eller tips på nya tricks som man kan lära in?:idea:
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

De kan ju redan så mycket dina pållar :)

Jag håller fortfarande på att lära min att buga, men som jag skrivit på många andra ställen, han är seg seg seg och lat lat lat. Han vet precis vad jag vill och han går ner lugnt och bra men bara om jag håller upp hans ben med foten. Det är på gång, men han reagerar inte så snabbt. Det är nog där problemet ligger egentligen.. ;)

En grej lärde han sig fort fort. Kliva upp på en lastpall! Han älskar det! Nu lämnar vi den stora standardpallen och har börjat med en liten, knappt hälften så stor. Målet är att få upp alla fyra ben, om pallen håller för det :smirk: måste nog förstärka den lite till. Magen har växt på betet kan man säga
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag håller på att träna med kallblodet nu att kliva upp med frambenen på en sk "pediestal". Vi använder oss av ett trappsteg i betong som vi har utanför stallet, stabilt och bra:p. Nu imorse, vid fjärde träningstillfället, klev han upp med båda benen, en kort stund men dock.
Nu ska vi träna vidare med fristående grejer att kliva upp på, sen hade jag tänkt mig en lastpall att kliva upp med alla fyra på och sedan snurra runt på, kan det lyckas, tro?:)
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag håller på att träna med kallblodet nu att kliva upp med frambenen på en sk "pediestal". Vi använder oss av ett trappsteg i betong som vi har utanför stallet, stabilt och bra:p. Nu imorse, vid fjärde träningstillfället, klev han upp med båda benen, en kort stund men dock.
Nu ska vi träna vidare med fristående grejer att kliva upp på, sen hade jag tänkt mig en lastpall att kliva upp med alla fyra på och sedan snurra runt på, kan det lyckas, tro?:)

Det där lärde jag min pojke och det var faktiskt riktig nyttig "alternativ- träning" till ridningen. Han fick ett helt annat steg och framåtbjudning sen jag började trickträna (särskilt efter "pallen") :eek:

Vet inte om nån har nämt yoga..?? Jag tycker att man kan beskriva det nästan som bugning, fast hästen har huvudet "under" bakbenet (måste givetvis lyfta på det om det inte är en väldigt vig häst :D)

10102072.jpg
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hur stor pall använder du?:) Jag tänkte börja med en som är 1,20*1,20 m, och sedan ev gå ner i storlek.
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Stegra är farligt att lära hästen, om man inte har 100% pli på den att den ENDAST gör det på komando. Inte så fort man håller fram en godis... (hmmm...vet en!) Skulle gärna också vilja vet hur man får hästen att INTE stegra!! Men att få hästen att lägga sig ner, spansk skritt, vacker hov mm kan man ju göra!

Spansk skritt och vacker hov kan också bli en fara för hästar som har tendensen att börja veva/sparka med frambenen i hopp om att få godis/belöning. Dessa rörelser kommer också oftare helt utan förvaning än t.ex. stegring. Tycker man bör tänka efter i alla dessa fall..
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Spansk skritt och vacker hov kan också bli en fara för hästar som har tendensen att börja veva/sparka med frambenen i hopp om att få godis/belöning.

:eek:
DET är helt sant, själv gjorde jag misstaget att lära min häst lyfta frambenet först av alla trick, vilket ledde till att när vi sedan tränade, och han tyckte att en ny grej var för svår, så tog han till att vifta med frambenet istället.

Därför rekommenderar jag alltid dem som vill börja med trickträning att först lära in trick som bara involverar hästens huvud och hals - de kroppsdelarna är något lättare att kontrollera än benen:smirk:.
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jo, jag vet en hel del som har råkat ut för det genom att lära häst "goddag".

Håller helt med om dina tipps på slutet!
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Mina ponnys kan pussas och buga. Fast dom går inte ner på knä när dom bugar. Hur får man dom att gå ner på knä?
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag har en som är ca 1x1 meter, och en liten som är kanske 90x40 cm. Men så är inte min häst så jättestor heller, en fjoring/island på 138 cm :smirk:


Moja, när jag lärde min att gå ner på ett knä lärde jag honom först att ta huvudet mellan frambenen. När han gjorde det utan problem lyfte jag helt enkelt ena benet och bad honom ta ner huvudet igen. Man får ta det väldigt försiktigt i början givetvis, många hästar tycker det är obehagligt. Nu lyfter han betet själv när jag knackar på knät, men vi har inte kommit så långt att han går ner helt själv utan stöd från mig. Jag "håller" fortfarande hans hov med min fot. Inte fått några tips på hur man kan göra för att få honom att gå ner helt själv tyvärr. Visserligen är han lite egen och ganska konstig, så jag tror de flesta hästar gör det av sig själva efter ett tag bara man är tydlig.
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag har en som är ca 1x1 meter, och en liten som är kanske 90x40 cm. Men så är inte min häst så jättestor heller, en fjoring/island på 138 cm :smirk:


Moja, när jag lärde min att gå ner på ett knä lärde jag honom först att ta huvudet mellan frambenen. När han gjorde det utan problem lyfte jag helt enkelt ena benet och bad honom ta ner huvudet igen. Man får ta det väldigt försiktigt i början givetvis, många hästar tycker det är obehagligt. Nu lyfter han betet själv när jag knackar på knät, men vi har inte kommit så långt att han går ner helt själv utan stöd från mig. Jag "håller" fortfarande hans hov med min fot. Inte fått några tips på hur man kan göra för att få honom att gå ner helt själv tyvärr. Visserligen är han lite egen och ganska konstig, så jag tror de flesta hästar gör det av sig själva efter ett tag bara man är tydlig.

okej, tack så mycket, aa dom kan ta huvudet mellan frambenen och den ena tar fram det ena benet när den böjer huvudet. men han ställer sig inte på knä. Tack för tipsen! :).
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Nu undrar jag hur man lär hästen att lägga sig ner?
Och hur får man hästen att gå efter en utan att ha grimma?
Har börjat öva på ridbanan på det enkla med grimma. Men nästa steg? är det att ta av grimman och träna?
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag klickertränar mina båda hästar, en 23-årig halvblodsvalack samt en 15-årig kallblodsvalack. Jag har hållit på i ungefär 2,5 år.

OBS! Stegra o dyl tänker jag INTE lära in, det finns ju så mycket annat roligt, och mindre farligt att pyssla med!

Halvblodet (lite överambitiös, syns på vissa filmer:p) kan:

En grundläggande grej - att följa handen
skogstroll

skogstroll


Apportera allt möjligt, men jag började med en lätt grej, dvs en apportleksak i gummi för hundar. Men han plockar även upp spön, handskar, handdukar osv
luneapport2-1.jpg

hmtarhandske.jpg


Att apportera utvecklade jag till att vifta med en handduk (dålig film, han viftar lite på slutet, ska försöka fixa en bättre)
skogstroll


Sen kan han skaka på huvudet "nej"
skogstroll


Och nicka "ja"
skogstroll


Och le (det här är också ett dåligt exempel, det var när vi precis börjat träna)
skogstroll


Sen kan han vifta med frambenen när jag pekar på dem, vi tränar å att han ska lyfta när jag lyfter, så vi kunde gå i takt.
skogstroll

skogstroll


Vi har börjat träna cirkusbugning lite, men han tycker det är jobbigt, så jag har lagt det projektet lite åt sidan
skogstroll


Så kan vi sparka lite fotboll, men han siktar inte så bra...
skogstroll

skogstroll


Nu senare har vi lärt oss sätta frambenen i kors när jag petar med ett spö på kotan (ska försöka fixa bild på det) och plocka upp en läskflaska och dricka ur den, men det kan vi inte helt perfekt ännu, han släpper den för tidigt.

Kallblodet har jag tyvärr inga bilder på.

Han kan sparka fotboll, bättre än halvblodet.

Apportera, men inte på så långa avstånd ännu.

Följa handen, börjat lära in nicka.



Hur lär du hästen att Nicka och att skaka på huvudet?
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

*kl*

Testade buga med lilla damen idag genom att hålla en godis mellan frambenen, tog en stund innan hon fattade var godiset fanns men sedan gick hon hela vägen ner och bugade :) Har testat detta många gånger på förra pållarna men ingen gick ner på första försöket som Bebbs :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp