Lära hästen att styra

Julienne

Trådstartare
Är lite nyfiken på hur ni andra göra när ni ska lära unghästen att styra, börjar ni i grimma och går över till bett sedan eller hur gör ni?

Gör ni det när ni tömkör eller när ni redan sitter uppe på hästen?

Har ni några speciella knep/övningar ni tar er till eller hur gör ni?

Jag är nyfiken hur andra gör när de ska lära sina unghästar! :rofl:
 
Sv: Lära hästen att styra

Jag har börjat från marken, i grimma, att lära hästen att följa trycket från grimman när man tar i endera änden. Sedan har jag övergått till tömkörning i grimma och sedan funkar det fint när jag sedan sitter upp och rider.

Jag rider i grimma i början, ena hästen är nu 8 år och han rids fortfarande bara i grimma.
 
Sv: Lära hästen att styra

Vad använder du för grimma då, en vanlig som de har i hagen eller repgrimma av något slag? Tycker oftast de vanliga grimmorna sitter så löst runt mulen att de får problem att känna ordentligt vilken sida man drar i för att grimman bara glider.
 
Sv: Lära hästen att styra

Jag börjar med stora tygeltag och minskar sedan ner efterhand som hästen lär sig att uppfatta mindre hjälper och vikthjälper så efter ett tag behövs inte alls mycket tryck från tygeln. Jag rider alltid med bett.
 
Sv: Lära hästen att styra

Om hästen inte förstår alls med bettet då, utan den bara gapar och vänder bort huvudet åt motsatt håll?
 
Sv: Lära hästen att styra

när jag lärde en 7årig ponny under inridning höger, vänster, stanna osv så gick jag bredvid med långa tömmar(tömkörning utan tömkörnings gjord), hade först bett + bettlöst med tömmarna i det bettlösa, när hon kunde det så tog vi i bettet. tog ledande tygeltag och då jag gick bredvid så kunde jag lätt knuffa hästen i rätt riktning också när det blev kortslutning för henne ^_^. viktigt att ge mycket eftergift när hästen gör rätt.

gick från löslongering(då hon var van vid det)-> longering i lina-> långa tömmar-> tömkörning-> tömkörning över bommar och arbete i form(super härlig ponny som lärde sig snabbt). sen började vi uppsuttet när hon satt muskler då det var en b ponny och jag var för stor. fick sen mycket gratis då hästen redan kunde tygeltag och bära sig i en låg form.
 
Sv: Lära hästen att styra

Får tänka efter lite hur jag gjorde för det börjar bli några år sedan jag hade stallet fullt med unghäster. De mindre halvbloden gick jag bredvid och höll tyglarna på var sida av halsen. Då kunde man ta ledande tygeltag och även knuffa lite på hästen om den inte riktigt förstod. De större hästarna har jag bara hoppat upp på och följt med en mer rutinerad häst ut i skogen. Där har man perfekta förutsättningar att träna att svänga och fin draghjälp av den mer rutinerade. Också från ryggen har jag jobbat efter att börja med ordentligt ledande tygeltag och sedan minskat dessa allteftersom hästen lärt sig att följa. Ofta är den orutinerade hästen väldigt lättpåverkad av vikthjälper så har man bara styrfart tycker jag det aldrig varit några problem att svänga.
 
Sv: Lära hästen att styra

Oj, jag glömde ju skriva att jag alltid börjar med träns.

Med några av mina unghästar hade jag ingen hjälp att tillgå i form av rutinerad häst eller medhjälpare på marken. I de fallen ledde jag helt sonika ut min unghäst i skogen, letade reda på en stor sten eller nedfallen stam och hoppade upp för att sen rida hemåt. Då har hästen längtan till hemmet och man får gratis styrfart, sen får man använda vikthjälper och ledande tygeltag...
 
Sv: Lära hästen att styra

Får tänka efter lite hur jag gjorde för det börjar bli några år sedan jag hade stallet fullt med unghäster. De mindre halvbloden gick jag bredvid och höll tyglarna på var sida av halsen. Då kunde man ta ledande tygeltag och även knuffa lite på hästen om den inte riktigt förstod. De större hästarna har jag bara hoppat upp på och följt med en mer rutinerad häst ut i skogen. Där har man perfekta förutsättningar att träna att svänga och fin draghjälp av den mer rutinerade. Också från ryggen har jag jobbat efter att börja med ordentligt ledande tygeltag och sedan minskat dessa allteftersom hästen lärt sig att följa. Ofta är den orutinerade hästen väldigt lättpåverkad av vikthjälper så har man bara styrfart tycker jag det aldrig varit några problem att svänga.

Om du skulle behöva stanna då? Om vi säger att den kanske blir lite rädd för något och du måste stanna, förstår den bromsen då?




Det är kul att höra hur alla gör, det finns ju massor med olika vis.

Jag vill ha lite tips och ideer hur andra gör nu när jag fått hem en liten speciell häst. Hon är endast sutten på 2 gånger men vi kommer ju komma till delen styra också. Hon har väldigt lätt för att bli rädd och få panik så allt man gör måste gå lugnt till och hon måste känna igen det man gör så hon förstår.
Då hon endast varit i människans händer så att säga i 2 månader så är hon ännu lite reserverad för mitt och hennes "space" vilket gör att man inte alltid kan göra som med de "tama" hästarna.

Jag tänkte rida in henne i repgrimma med tygelögglor då hon är van vid grimman, bettet accepterar hon bra men blir rädd när det kommer ett tryck där hon inte är van så jag tänkte börja med grimman och övergå succesivt till bettet.

Men alla hästar är ju olika så därför tycker jag det är så kul att höra hur andra gör så fortsätt gärna berätta hur ni gör! :D
 
Sv: Lära hästen att styra

Repgrimma med tygelöglor, är det såna som liksom sitter på sidan, vid knuten?

De är faktiskt inget vidare, drar man i dem så drar man mest bara upp nosdelen vilket oftast gör att de drar upp huvudet.
Är hon van vid repgrimma så kör med det, fäst tyglarna i öglan under hakan, och använd helst lite tunga rep med lite liv i istället för vanliga tyglar. Då känns tygelrörelsen tydligt.

Från marken kan man också lära dem att svänga för tryck på tex manken, det kan du sedan understödja med när du ska svänga uppsuttet.
Samma med skänkeln, lär hästen att flytta undan för skänkeln på marken, så kan du hjälpa till även med skänkeln när du ska börja svänga.

Min lilla 2,5-åring(som jag suttit på ett par gånger bara) kan flytta sig för skänkeln bättre än för tygeln :p
 
Sv: Lära hästen att styra

Ja precis det var en sån jag tänkte mig, jag har inte köpt den ännu så kanske du har rätt.. Hade jag inte ens tänkt på faktiskt! Jo vi ska träna lite flyttningar för ännu kan hon det inte från marken heller. Det är under inlärning. Hon står gärna som fryst i marken när man försöker flytta rumpan.
Smart tänkt att lära henne ett tryck kommando, det ska jag verkligen testa! Hon är en så himla lättlärd och känslig häst så det skulle absolut kunna funka perfekt.



Jag måste bara få berätta om henne första löshoppning, hon fick springa med sin trygga kompis första vändorna men då kompisen är dräktig fick hon stanna kvar medan denna skulle hoppa vidare. Jag hade lett kompisen till början av hinderserien och släppte där iväg, den andra gick lös bakom. När jag sedan tog bort ledkompisen så behövde jag bara slå med grimskaftet på benet för att få igång henne och styra iväg henne, då joggade hon iväg till andra änden av ridbanan och rundade avspärrningen till hinderserien och hoppade den tillbaka.

Visst har jag sett många hästar tycka det är så kul att de hoppar serien om och om igen självmant men detta var inte av glädje utan för att jag sa åt henne att springa bort och hoppa så hon gjorde helt enkelt som ja sa. Lite hund över henne tror jag :D
 
Sv: Lära hästen att styra

Gulligt :love:

Om du bara tar dig tid att visa tydligt vad du vill, ge ordentlig eftergift och beröm så ska du se att det snart släpper.

Lycka till!
 
Sv: Lära hästen att styra

Jag har aldrig gjort så stor "grej" av det här med att sadeltämja/rida in unghästar. Min erfarenhet är att det brukar gå väldigt lugnt och avslappnat till och att det är först när hästen fått lite styrka och självförtroende som det kan bli lite mer reaktioner.

Att stanna har jag lärt in från marken innan jag sitter upp. Ända från början när jag hanterar unghästen kombinerar jag röst och förhållning med grimskaftet när vi har gått till och från hagen. Sedan gör jag samma med träns och tyglar när jag leder unghästen och låter den vänja sig med utrustningen.

Men naturligtvis kan det ju hända att hästen blir rädd och inte förstår förhållningen. Men blir den så rädd tror jag att man har svårt att hålla den oavsett utrustning eller inlärningsmetod. Det är därför jag föredrar att ge mig ut med en rutinerad häst som sällskap och gärna i skogen där det är lugnt och unghästen har fullt upp med att koncentrera sig på var den ska sätta sina fötter. Har man en rutinerad snäll häst med sig kan man alltid använda dennes rumpa som en naturlig broms om det skulle behövas och i värsta fall får man lov att med ett ledande tygeltag kraftigt böja hästens hals så att man förhindrar den att bära i väg. Men går man lugnt till väga och inte gör något hästen är mogen för och som man själv reder ut brukar allt förlöpa lugnt...
 
Sv: Lära hästen att styra

Tömkör några ggr med bett o bettskivor.
hästarna lär sig jättesnabbt vad ett litet tryck i mungipan betyder o samma med resp töm på bakbenen. Den fattar då vad ett pet med spöt btyder.

skänkeln kommer alltid i samband med röst, spöpet o i vändande senare i kombo med vikthölper o ledande tygeltag.

först bara rösten o spöt o ev. draghjälp.
 
Sv: Lära hästen att styra

Jag har repgrimma ifrån marken och lär in "bas-övningar".
När jag sen rider har jag repgrimman under tränset med tyglarna fästa i repgrimman, genom bettringen. På så sätt få man både tryck från repgrimman (som hästen känner igen) och bett.

När jag ska svänga så använder jag stora ledande tygeltag (eftergift när hästen svänger och sedan nytt tygeltag). Första gången kan man ha en medhjälpare från marken som går bredvid med rep i repgrimman, men använder det endast när hästen inte förstår ryttaren.
 
Sv: Lära hästen att styra

Om hästen inte förstår alls med bettet då, utan den bara gapar och vänder bort huvudet åt motsatt håll?

Jag brukar börja på backen och gå bredvid och styra och även tömköra innan jag sitter upp så lite svänghjälper förstår de när jag väl sitter på. Men man svänger ju även med vikt och skänkel på ryggen och de brukar koppla rätt fort om de är vana att flytta för tryck på marken.
Är de väldigt bängliga med huvudet kan man ha ett full cheek eller bettskivor för att hjälpa till att förstå.
 
Sv: Lära hästen att styra

Med ordet nej.
Dels tränade jag mycket från marken. Men just styrningen lärde jag in med att när donnan min gissade fel på ett kommando så sa jag nej. Då försökte hon på annat vis och jag gosade med henne. All hennes träning har utgått ifrån det.
Har gått kanoners hela vägen från en ohanterad tvååring till en idag snart 10 årig donna....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 545
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp