lära hästen att ridas i ridhus

lovehorses

Trådstartare
Har en unghäst som inte varit in i ett ridhus tidigare, tänkte här i sommar prova på så att man kan fara lite på träningar/tävlingar.
Hur ska man göra första gången?
Ska jag släppa henne lös i ridhuset och låta henne springa och upptäcka själv eller leda runt henne och visa?
Ideer tack!

Sen ska jag i vinter klippa henne och hon är inte van vid det heller vad jag vet.
Har ni några bra tips som jag ska tänka på?
Tänkte lägga upp det så här:
tar den med och hon får lukta på den, strycker den på kroppen
Nästa gång gör jag först likadant och sen kanske sätter igång den en stund så att hon får höra ljudet. Om hon verkar lugn med det stänger jag av den igen och strycker den på hela kroppen.
sen fortsätter jag att arbeta på detta viset....
Låter det vettigt?

Sv: lära hästen att ridas i ridhus

Jag tycker inte att du ska göra någon stor grej av varken ridhus eller klippmaskin. Bara helt enkelt gör det på ett lugnt och sansat vis. Annars är det risk att du mesar och skrämmer hästen genom att göra en höna av en fjäder sas.

så igentligen borded jag inte släppa henne lös i ridhuset första gången!?
Kanske bara gå runt med henne.kommer att ha en hästkompis med som är trygg sak.

För ca 1,5 månad sen så tog jag min dam till ridhus för första gången... Jag bara gick in med henne. Som om vi gått in i stallet hemma. Eller in i hagen.. Kan hon gå in imitt lilla stall. Och även andras så ska hon kunna gå in i ett luftigt ridhus.

Klippning är det lika.. Det är detsamma som att rykta.. Men ha den igång en stund innan så ljudet blir okej.... Sen är det bara att köra på..

Du ska alltid tänka att detta är en bagatel.. Klippa är detsamma som att rykta. Ridhus är detsamma som stall!!!!! Tönker du så blir hästen tryggare genom dej..

Blir det problem så kan man ta det då.. Men måla inte upp några skräcksenarion!

jag gjorde precis som föregående skrev ang ridhus. Jag och fellow bara gick in i ridhuset och så leddes han runt en stund i båda varven för att se sig om lite på allt nytt. Sen gick det hur bra som helst att rida efter det. Så gör ingen stor grej av det hela. Ta det lugnt så ska det nog gå jättebra!

angående klippning så kan jag nada, klipper inte mina hästar, men jag tar gärna del av informationen :)

Jag har också bara gått in med unghästen i ridhuset, är de vana att vara inne i stall är det nog ingen skillnad för dem.
Jag har dock alltid haft annat ridhusvan häst med, kan vara bra med en lugn förebild om det skulle vara skrämsigt.
Jag skulle inte börja med att släppa lös, men när man ser att det verkar ok så kan man ju göra något roligt med hästen lös, typ ta fram lite hinder och låta den leka och undersöka efter eget intresse.
Vi brukar släppa våra valacker i ridhuset en stund som uppvärmning, de leker som vildar och är lagom färdigtränade när vi ska träna dem. Efter det har de faktiskt blivit märkbart mer lättlastade.
Kan vara bra att göra ridhuset till ett kul ställe. Men gör inte samma varje gång, inte säkert man alltid är ensam ju, och då vill man inte ha en unghäst som lärt sig att man alltid får börja med att bralla i ridhuset :angel:

kl

Om jag var du skulle jag leda hasten inne i ridhuset den forsta gangen och nasta gang rida i ridhuset om allt gick bra forsta gangen.

Vi hade ett ridhus pa ett stalle jag var pa! det var speglar pa alla fyra vaggarna och vi kunde inter ida hingstarna dar inne for da borjade dom attackera speglarna!

Gå bara in med den. tömkör eller rid sedan. När den är avrastad är den heller inte lika benägen att se faror.

Be ngn klippa sin häst utanför hennes box.
Börja på bogen o se hur den reagerar.

Jag brukar leda hästen några varv första gången i ett ridhus. Det har aldrig varit några problem. Se gärna till att det är någon annan häst inne samtidigt så slipper hästen känna sig ensam. Det är säkert inga som helst problem för din häst.

Min lilla unghäst har ju lite problem att gå in i det stallet hon står i nu...det ska alltid luktas ich titta på omgivningen innan man går in.:crazy: Är lite frustrerande.
Fast jag går rakt in utan att tänka så tvärstannar hon.
Int för att måla fan på väggen men jag gissar att det är mycket stopp innan vi kommer in i det.
Hon har väldigt dåligt självförtroende, de har byggts upp lite under min tid som jag haft henne men vid större grejer blir hon snabbt osäker....

POSITIVA TANKAR!!!!:laugh:

Ridhuset = gå in och rid som vanligt. Det är ju bara ett tak!

Jag brukar låta de se en eller par lugna hästar bli klippta några gånger först, då är de vana vid ljudet. Sen är det bara att tuta att köra, helst med sladdlös.

Första gången jag hade min i ridhus så ledde jag runt honom, satt upp. Sen gick mamma framför och efter det red vi lektion :)

Gör som om det inte vore nåt konstigt alls. Att komma fram till hästen med utsträckt klippmaksin o så upplevs oftast bara hotfullt trots att vi människor tror att den blir trygg av det. Istället skulle jag stryka lite över hästens kropp, ganska nonchalant och inte spänt som om du väntar dig att den regerar. Sedan håller jag undan maskinen en bit och startar. De flesta hästar brukar lyssna till lite, sedan är det bara att klippa. Börja långt bak på halsen eller på sidan av hästen, brukar gå finfint. Man kan ev förbereda med tussar i öronen om man tror det hjälper.

Ridhuset har jag gått ini för första gången med två olika hästar, båda tyckte det var spännande att se sig i spegeln. Gick runt och ledde precis som vanligt utan att låtsas om att jag var i ett ridhus, sedan satt jag upp och red lite lätt en stund. Man ska nog passa sig för att rida för hårt första gångerna i ridhus, annars kan det bli till att hästen inte gärna vill gå in sen.

så igentligen borded jag inte släppa henne lös i ridhuset första gången!?
Kanske bara gå runt med henne.kommer att ha en hästkompis med som är trygg sak.

Ofta går det bättre än vad man tror. Gör ingen stor sak av det. Jag brukar ha hästen i longerlina och leda runt den och det har aldrig varit ngt problem. Är hästen mkt spänd kan det hjälpa att ha en hästkompis med, men om du har hanterat hästen och ni känner varann så ska det inte vara nödvändigt. Lycka till!:)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve