Lära häst stå inne själv *tips*

Angel

Trådstartare
Min häst hatar att vara inne själv. Blir rastlös, frustar, skakar på huvudet och reser sej mot boxdörren. Har tom hoppat ut en gång i förra stallet och efter det åkte luckan upp så hon inte kunde titta ut. Då krånglade hon lite när hon upptäckte att hon var själv men gav sej sedan och var lugn.
Är egentligen inget stort problem då hon enbart gör så när hon är helt själv och inte när hon har människor med. Men om hon nån gång skulle bli skadad eller likande så kan det bli stora problem då det inte finns uppfällbara boxgaller över dörrarna i nuvanrande stallet.

Vet att detta enbart är dumheter då hon är helt lugn om man går in i sadelkammaren (där hon inte ser en) men reagerar så fort man går ut ur stallet. Är en mycket viljestark och uppmärksamhetskrävande häst och ska helst stå mitt i händelsernas centrum för att vara nöjd.

Har nu börjat göra så att jag tar in henne först och binder upp henne vid krubban så att hon har möjlighet att äta men inte kan leva rövare medan man tar in dom andra hästarna. Det verkar hon acceptera och tycker att hon förr eller senare så borde hon lära sej att man kommer tillbaka och hon inte behöver bli så upprörd.
Någon som har något annat tips?

Sv: Lära häst stå inne själv *tips*

Jag tycker det låter bra som du har börjat :) Först kortare stunder och sen öka tiden tills hon klarar att vara ensam utan problem. Det är ju bra att hon är lite distraherad av mat i början :)

Synd att det inte finns galler för boxdörrarna i stallet, annars hade jag nog helt enkelt satt för gallret och lämnat henne i stallet tills hon är lugn och så fort hon står snällt hade jag släppt ut henne i hagen till de andra. Upprepar man detta varje dag i några dagar märker hästen att den inte löser problemet genom att sparka omkring o ha sig, utan den löser det genom att vara lugn eftersom den då får komma ut till de andra :) Den skulle säkert hålla på ett tag första gången, så jag skulle nog hålla mig utom synhåll men ändå hålla lite koll ifall den hittar på nåt heelt galet.
Men den metoden hade jag som sagt bara använt om hästen INTE är rädd utan på en häst som bråkar för att den är otålig på att komma ut. En rädd häst däremot hade jag vänjt på ett "snällare" sätt så den lär sig att den kan känna sig trygg i stallet.

Jag tycker att båda har haft väldigt bra idéer. :idea:
Det värkar som om du börjat bra med att binda upp henne/honnom vid krubban. :) Jag kan la inte säga mkt mer än att fortsätta och träna. :)

Det är inte så svårt att snickar ihop en övergrind. AnnArs så är det bara att träna och träna.

Hei du.
Jeg har hatt det samme problemet som deg. Det er massevis av metoder på å få hesten til og bli roligere inne, det beste tipset jeg har til deg er at du skal bare ta det som om det skulle være fler hester inne i stallen, gjør det du skal med hesten og går hesten på noe som helst måte på deg eller noe slikt så dytt han tilbake, helst 2 skritt vekk i fra deg å vær alltid oppmersom på hesten hele tiden. Fortsett med det du gjorde før du dyttet han bort. Det gjentar du hver gang du er alene med han i stallen og hold deg i ro hele tiden og ikke snakk til hesten for å prøve og roe han ned, det vil bare gjør ting verre :smirk: Prøv det! Det funker etterhvert bare du legger roen i det og ikke er redd for at hesten skal gjøre deg noe ;) Så lenge du viser at du er sjefen så tør han ikke og gjøre noe. Du har aldri sett en hest som står og klør seg, dytter, legger seg på eller noe sånt på en leder hest! Du skal være lederhesten til hesten din og vise at du bestemmer. så lenge hesten føler seg trygg i ditt nærver så er den ikke lenger redd for og være alene inne i stallen heller ;) men bare husk og ikke gå ifra han den første tiden. En leder stikker aldri ifra flokken sin.

Lykke til!

Hilsen Rikke:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter