Lära gammal häst vara ensam i stallet

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har lite problem med min valack då han inte kan stå inne i stallet själv utan att bli helt söndstressad. Det blir problematiskt då jag ofta rider tidigt på förmiddagen på helgerna för att hinna med annat senare under dagen. Men han blir ju svettig och kan inte stå inne i stallet och torka men jag vill inte släppa ut honom i hagen alldeles svettig...
Han går just nu med ofodrat regntäcke men snart ska jag sätta på honom vintetäcket som är andasfunktion i. Är det okej att släppa ut honom svettig i hagen då?
För som det är nu så måste jag gå med honom tills han är torr och det tar ett bra tag eftersom han har vinterpäls...Inget jag har tid att göra varje dag med andra ord...
Så, har ni några bra tips på hur man kan vänja en 16 åring att vara ensam i stallet?
Jag vet ej vad detta beteende beror på alls...Har provat att ge hö, "godis", stått och pratat med honom men inget har funkat. Vad mer kan man testa? Är det nåt man absolut ska undvika att göra?
Eller har jag inget annat val än att helklippa min gamling som enbart motionsrids? Svettig blir han även om vi bara tar en tur i skritt och trav nu när han har så tjock päls...

Sv: Lära gammal häst vara ensam i stallet

Om det är okej att släppa ut honom beror på vädret o hur svettig han är. Jag har inget stall de kan torka i så är de "för" blöta så blir det täcke tills de har torkat.

Fick ett tips i en annan tråd, att ha på ett täcke under nerskrittningen så är de torra när man kommer hem!

Min dam är 24 år gammal, hon kunde inte stå ensam i stallet förut, det var jobbigt och ställde till mkt problem, precis om du säger. För henne är detta en vanesak, när hon ståt ensam inne några gånger (med gallret för så hon inte försöker hoppa ut) lugnar hon ner sig. Fast det funkar ju såklart inte på alla hästar, väldigt inviduellt. Men visst går det att läara en gammal häst att stå ensam!!

Lycka till!

Ja jag har funderat på att göra så, helt enkelt låta honom stå inne tills han lugnar sej. Men jag vågar inte, han klättrar på väggarna och snurrar runt tills han går omkull och svetten bokstavligen rinner av honom...Men kanske man kan låta honom va inne och sen ta in en av de andra hästarna en stund. Sen ut med den så han får va ensam en stund och så in med en annan osv.? Så att han lär sig att de andra hästarna inte försvinner?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar