lära gammal häst att sitta?

A

armando

kan man rida in en gammal häst? alltså, ifall hästen i sig är van vid människor och allt det där.

hästarna är väl svårare att påverka, men de kanske samtidigt tar det lugnare...

någon?

Sv: lära gammal häst att sitta?

Min häst blev inriden som 5åring och det gick bra. Men då var han hanterad under hela sin uppväxt och tömkörd. Visst han kanske har lite mer vilja än en "vanlig" häst men det har funkat bra. Men han testar lite mer....

Har just gett mig in i ett sådant projekt!
Har tagit mig an ett 9-årigt varmblodssto som inte är inriden (förutom ett par misslyckade försök för flera år sedan)
Fick hem henne igår :banana: så vi har ju inte hunnit göra något än...men jag ser verkligen fram emot projektet. Hästen är supertrevlig att hantera och jag är tämligen säker på att det ska bli ridhäst av henne så småningom :) . Nyckelordet är tålamod...man måste vara beredd att låta det ta den tid hästen behöver.
Startade en tråd om detta i det här forumet för någon vecka sedan och fick många kloka synpunkter...leta upp och läs!

hur gammal är gammal, har ridit in som äldst en 7-åring och han var INTE hanterad innan. Tog ca 6 v från infångande (var bara van vid att det slängdes in hö och pellets i hagen) tills jag satt på honom första gången.

Jadå, jag red in mitt sto när hon var 10.
Hon var hanterad sen hon var föl och inkörd som 1-åring, därefter tränad och startad tills hon var ca 5-6.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar