Lära galoppen?

M

Midnightwalker

Vill ha tips och råd om hur man går tillväga för att lära häst galopp skänkeln. Hjälpmedel osv. Har visat galopp ett fåtal ggr i hagen men fåtal ggr. 8 årig vbl travare.

Tacksam för råd

Sv: Lära galoppen?

Ett råd jag brukar ge och som är väl beprövat av mig irl är att galoppera med höfterna.

Sätt dig ner i sadeln och för vänster galopp sätter du dig och skjuter vänster höft fram och höger mer bak och galopperar med dem som du skulle gjort om hästen redan galopperade. Kom ihåg bara att inte luta dig frammåt neråt mot vänster bog om det är vänster galopp du vill ha. Tänk på att ha axlarna i samma läge som höfterna. Tvärtom med höger galopp.

Skit till en början i skänklarna.

Grejen är den att han visar inte galopp under ryttare hur man än bär sig åt, nästan så han inte "kan" galoppera.

Kanske får du låta den trava ett tag då tills den blivit stark nog med ryttare på ryggen.

Ta hjälp av någon som kan träna dig och ge dig tips på hur du kan arbeta din häst till balans och styrka.

Det är inte lätt att ge råd över internet.

Har du möjlighet så åk till ett ridhus och släpp hästen lös. Gå på med smackning och långpisk om det behövs och fortsätt att driva tills hästen fattar galopp. Då slutar du tvärt att driva och ger försiktigt beröm istället. Saktar hästen av så börjar du driva igen tills den fattar galopp.

På det sättet så får hästen själv experimentera med balans och tempo utan att ryttaren stör. Samt att hästar som har lite dåligt med muskler i ryggen och bakdelen oftast tycker att det är enklare att galoppera själv.

Håll galoppen i några få steg i början, ge sen hästen utrymme att själv sakta av om den vill. Låt den skritta eller stå still ett tag, börja sen driva igen tills den fattar galopp några steg. Fortsätt så i 3-4 intervaller och avsluta sen övningen med mycket beröm. Upprepa samma sak ett par gånger i veckan tills hästen själv orkar/kan galoppera mer än bara några steg. Sen kan du börja göra samma sak under ryttare, gärna i en brant uppförsbacke med draghjälp av en annan häst.

Kräv inte att hästen ska gå i form eller långsam galopp, utan ge den utrymme att gå rakt fram i det tempo som den själv vill. När den är tillräckligt tränad i galopp under en tid (1 månad?) så kan du börja ställa mer krav, eftersom den då borde orka bära upp sig bättre.

Det finns inga genvägar till att få en travhäst att bli stark i galoppen, man måste öva mycket och gärna i samband med övningar i skritt och trav där hästen rids i korrekt form med undertramp bakifrån. Löshoppning är en annan bra komplementövning för att stärka hästens rygg och bakdel.

Rider in min unghäst just nu, en varmblodig travare och jag trodde jag skulle få svåra problem med galoppen men jag började med att lära henne kommando traaava, gaaalopp vid longering innan jag började rida ut och det sitter klockrent nu så igår tog vi galoppen ute i skogen för första gången och jag använde sitsen samtidigt som jag sa gaaalopp och hon fattade direkt vad hon skulle göra och började galoppera efter några bocksprång (testar) ;)

Så tipset är: Lär in kommandot med rösten, rid med sitsen, mycket beröm och korta galoppsträckor (som blir längre med tiden när hästen orkar)

:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka