Lära fd. travare grunderna?

V

VarmblodForever

Jag rider ett varmblod som ridits i ett år.Han är 15 år gammal.
Han kan varken gå normalt på en volt utan att gå som en giraff,
är omöjlig att ställa/böja,har världens steg i traven,bockar och slängtravar.Han kan verkligen ingenting.Fast han hoppade redan 90 cm bana med ryttare i höstas :eek: .Ett barn på 11 år red in honom förra året, och ägaren till hästen har skadat sig och har inte kunnat ridit på 4 år.Ägaren vill inte att han ska ridas inför tränare,
för att hon har mycket emot ridskola och tycker att tränare/ridlärare bara vill att man ska såga ner hästarna och förstöra dom totalt :crazy:.. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, eftersom jag har ingen erfarenhet alls att rida in/till hästar.Han bara slänger av mig och man vill ju kunna arbeta honom i dressyr, och inte bara rida ut i skogen.Den här hästen går på hackamore, eller vad f*n det är för något, ser mer ut som en grimma liknande träns med tyglar, för att ägaren tycker det är helt fel att hästar rids med bett.Hästen känner absolut ingenting när man ska stanna,svänga m.m. Hur ska jag göra?:confused:

Sv: Lära fd. travare grunderna?

Ja du... Det låter lite jobbigt med ägarens inställning... Det beror ju på VILKEN tränare man anlitar ju...

Ett litet tips har jag i alla fall! Använd naturliga "hinder" så som träd osv och försök rida "slalom" runt dem. Han kan ju inte gå genom träden precis. Använd mycket vikthjälper för att flytta honom runt och börja med att få skritten att fungera. Det är bara att nöta som gäller och det kommer ta TID innan det fungerar!
Sedan behöver hästen ha muskler för att klara av att bla trava med ryttare på ryggen. Ut i skogen och träna i backar osv. Gå INTE för fort fram! Han måste kunna lita på dig oxå!! jag vet inte om det går att tömköra honom? Ett MYCKET bra hjälpmedel när det fungerar!!

En annan sak med travare är att om man vill få stopp på dem hjälper det inte att slita i tyglarna!! Då blir det oftast motsatt effekt tyvärr! Du kan inte få anlita en NH-tränare och jobba med honom från marken till att börja med? För att få hans förtroende?!

Senast ändrad av en moderator:

Ditt inlägg gör mig lite smått orolig... Är ägaren verkligen seriös?
Är hästen kollad att han inte har ont någonstans?:confused:

Jag har ridit in stoet jag rider nu (travare) Hon har gått i hagen halva sitt liv eftersom ingen haft tid med henne och så. Och inridningen har varit mkt bekymmer med, hon ville inte ha sadeln på sig, hon ville inte ha träns och hon tyckte inte att vi skulle klättra på henne. Tillslut (efter flera månaders springande efter henne när man skulle sitta upp) så åkte jag iväg till en kille osm håller på med western, två veckor senare hade jag inte längre några problem att komma upp på hennes rygg.
Idag (hon är riden sedan september 2005) kan hon skritta på tygeln och man känner när hon höjer ryggen, hon kan trava kortare sträckor och försöka gå på tygeln och hon har börjat lära sig galoppskänkel. Men jag skyndar långsamt och så länge hon inte går som en giraff och kollar i taket så bråkar jag inte med henne så mkt.

Jag tycker att du ska försöka få ägaren att kolla upp hästen och även sadel och styranordning. Därefter (om allting verkar ok) s¨å kan du alltid longera hästen en stund innan du rider. När jag red in min tös fick hon bocka och sparka med sadeln i tre dagar, sen sa jag ifrån för då hade hon testat sadeln klart.
Det händer ibland att hon kickar när jag rider, det är ju baras å roligt att galoppera så ibland kan hon inte hålla sig, men det räcker med ett "nej" så slutar hon.

Det kan finnas tusen olika anledningar till att hästen bockar, den kan ha ont (smärta gör vem som helst tokig), sadeln ligger inte still och därför irriterar, hästen har kommit på att ryttaren inte har någon kontroll och om den bockar så åker ryttaren av, så hästen kan göra som den vill sen. Ryttaren kanske inte har skänkeln tillräckligt stilla och i så fall "kittlar" hästen... Listan kan göras lång.

Om du nu rider hästen så börja med att arbeta den i skritt, skritt är grunden till allting annat. Om hästeninte kan göra saker i skritt så kan den med största sannolikhet inte göra det i snabbare gångart heller (missförstå mig rätt nu) och sysselsätt hästen hela tiden genom att rida olika vägar, göra halt, sätta igång, rygga, byta varv osv. Då får hästn nånting att tänka på och kanske glömmer bort att kasta av dig...

Lycka till!!!

//Lillan

VarmblodForever skrev:
Hur ska jag göra?:confused:

Skaffa dig en annan häst att rida istället!
En häst som inte kan grunderna och en ryttare som inte har någon som helst vana av inridning/tillridning - det är en mycket farlig kombination!
Vana hästar - orutinerade ryttare, orutinerade hästar - vana ryttare.

Immer

Immer skrev:
En häst som inte kan grunderna och en ryttare som inte har någon som helst vana av inridning/tillridning - det är en mycket farlig kombination!

Immer

Ja Immer har faktiskt rätt...

//Lillan

Ägaren vägrar låta honom longeras av varken henne eller någon annan för hon påstod att han är helt omöjlig, sliter sig loss och sticker som en tok.:crazy: . Hon har inte råd att kolla upp hästarna och inte sko heller, hästarna skos när dom tappat 2 skor.(hon har inte råd med schabrak,täcken m.m heller =/ )

Ja, det kanske är så illa att jag ska leta reda på en annan.Ägaren är hemskt otrevlig och verkar inte ta den här hästens "problem" på allvar.Men om jag slutar rida på honom, är det två 13-15 åringar som rider honom, och dom har en riderfarenhet på 3 år. Känns som om jag har möjlighet att hjälpa honom...(Har ridit i 10 år,haft 3 egna hästar varav 1 unghäst) men problemet är ju att jag aldrig har ridit till någon häst förut.Jag tycker verkligen om den här hästen.Red på banan inför ägaren häromdagen,skulle gå på volter och åttor,han började direkt takta och höja huvudet.Då sa hon att hästar är byggda för att gå så där och att jag ska låta honom gå så om han vill.:confused:

VarmblodForever skrev:
Ägaren vägrar låta honom longeras av varken henne eller någon annan för hon påstod att han är helt omöjlig, sliter sig loss och sticker som en tok.:crazy: . Hon har inte råd att kolla upp hästarna och inte sko heller, hästarna skos när dom tappat 2 skor.(hon har inte råd med schabrak,täcken m.m heller =/ )

Det enda sätt du kan hjälpa hästen, är att sluta "ge hästägaren konstgjord andning för en hobby h*n uppenbarligen inte har råd, kunskap eller intresse för". Sluta hjälpa till och gör en djurskyddsanmälan i stället.

Engilt vad som sägs i stallet har stället kollats upp för någon månad sedan, och allt är ok utom att stallets tak läcker in och att det finns mögel, så det ska tydligen renoveras snart.Det där med skoningen har hovslagaren och en tjej i stallet sagt åt henne ordentligt. Så jag hoppas att hon skärper sig.Fortsätter det så som det är nu ska jag nog ta och göra en djurskyddsanmälan...:smirk:

Jag fick en annan tanke i huvudet nu när jag läst mer vad du har skrivit.... Om ägaren inte har råd med utrustning och skoning känns det knappast som om hon har råd att ha hästen försäkrad? Vad händer då om hästen skadar sig när du rider honom?? Ska du betala alla vet.kostnader själv då eftersom det är du som ridit? Nej, jag tycker du ska passa dig och sluta rida hästen under de förhållandena!!:crazy:

VarmblodForever skrev:
Engilt vad som sägs i stallet har stället kollats upp för någon månad sedan, och allt är ok utom att stallets tak läcker in och att det finns mögel, så det ska tydligen renoveras snart.Det där med skoningen har hovslagaren och en tjej i stallet sagt åt henne ordentligt. Så jag hoppas att hon skärper sig.Fortsätter det så som det är nu ska jag nog ta och göra en djurskyddsanmälan...:smirk:

Tycker du skall ta och göra den anmälan redan nu, för hästens bästa, får du inte fram till ägaren vad du vill ha sagt gällande hästens skötsel och du ser att allt inte är som det ska, så är det bättre att ägaren får sig en rejäl varning, sen att det inte alltid hjälper det vet man ju inte förrän man försökt.
Och som det sägs i ett ovanstående inlägg också, kan du garantera att hästen är försäkrad? du kanske "åker" på att betala massor av pengar om det skulle hända något, och då är man rätt liten i sammanhanget.
Och iochmed att du inte är så van vid orutinerade hästar skall du vara försiktig, man måste ha väldigt mycket kunskap om man skall utbilda hästar så att det blir rätt och bra, och travare är inte så enkla att rida, tro mig :smirk:
Så tycker du om hästen så gör en anmälan, så kanske det finns ett litet hopp om bättring.
Hoppas det löser sig med din lilla häst! :banana:

CatrineWi skrev:
Jag fick en annan tanke i huvudet nu när jag läst mer vad du har skrivit.... Om ägaren inte har råd med utrustning och skoning känns det knappast som om hon har råd att ha hästen försäkrad? Vad händer då om hästen skadar sig när du rider honom?? Ska du betala alla vet.kostnader själv då eftersom det är du som ridit? Nej, jag tycker du ska passa dig och sluta rida hästen under de förhållandena!!:crazy:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Såhär långt har jag aldrig någonsin tänkt!!! Hästen som jag har ridit sista tiden är oförsäkrad (det är jag fullständigt övertygad om). Nu har det inte som tur är inte hänt något men JAG hade alltså kunnat åka på riktigt ordentliga kostnader???!!! Jag kan bara konstatera att jag haft jordens tur...

//Lillan

Det var lite av den anledningen, som jag slutade att vara en sån stallslav som du är. Jag insåg helt enkelt, att veterinären faktiskt hade dömt ut hästen med "åldersreumatism". Så jag gjorde rätt, när jag skrittade mkt och hade regelbundna vilodagar. Ägaren var sur, grinig och undrade om jag inte tyckte om att rida. Sedan tog hon ut andra ryttare i smyg när inte jag red. Så jag mockade, borstade och pysslade, och fick senare höra att någona annan hade varit ute tidigare och ridit. Jag kan säga att jag tröttnade, speciellt när en tjej ringde mig och sa att hästen var halt och att jag kunde ringa henne när det gick och rida på honom igen...

Jag slutade i det stallet två gånger, men ägaren ringde och BAD mig komma tillbaka. Och jag kände som du, att jag ändå hade tid och kunskap att ändå lägga ner lite arbete på hästen. Men till sist orkade jag inte pyssla och rida under de förhållanden som var, eftersom jag ofta fick ta emot veterinär och hovslagare.. UTAN pengar från ägaren, att betala med. Så, jag gav till sist upp och sa att nej. Jag slutar nu. Ändå lyckades hon lura ut mig en sommar till och det var då jag råkade ut för en stallolycka vilket gjorde att jag fich hästförbud i tre år. Numera har jag i stället en egen häst.

Jag åkte ut sista året, hästen levde för att hälsa på honom. En kompis hade berättat att han verkligen var dålig. Och, joo... Han stod "lutad" mot en stolpe och vände inte ens på huvudet när jag lockade. Han som ändå nästan alltid mött mig med toppade öron och en busig min, då han sedan tvärvänt och travat ner LÄNGST bort i hagen. Jag gick fram, såg en trött och ledsen häst som inte längre ville. Jag hade tårar i ögonen när jag gick därifrån. Jag fick höra att han blivit slaktad på plats i hagen, efter att brandkåren fått komma ut, lyfta upp och bära in honom i stallet två ggr samma vecka. Sista gången sa veterinären ifrån och han fick slippa.

Så snälla. Sluta i stallet, medan tid är. Du kommer bara slita ut dig och göra dig själv ledsen.

Senast ändrad:

IngelaH skrev:
Det var lite av den anledningen, som jag slutade att vara en sån stallslav som du är. Jag insåg helt enkelt, att veterinären faktiskt hade dömt ut hästen med "åldersreumatism". Så jag gjorde rätt, när jag skrittade mkt och hade regelbundna vilodagar. Ägaren var sur, grinig och undrade om jag inte tyckte om att rida. Sedan tog hon ut andra ryttare i smyg när inte jag red. Så jag mockade, borstade och pysslade, och fick senare höra att någona annan hade varit ute tidigare och ridit. Jag kan säga att jag tröttnade, speciellt när en tjej ringde mig och sa att hästen var halt och att jag kunde ringa henne när det gick och rida på honom igen...

Jag slutade i det stallet två gånger, men ägaren ringde och BAD mig komma tillbaka. Och jag kände som du, att jag ändå hade tid och kunskap att ändå lägga ner lite arbete på hästen. Men till sist orkade jag inte pyssla och rida under de förhållanden som var, eftersom jag ofta fick ta emot veterinär och hovslagare.. UTAN pengar från ägaren, att betala med. Så, jag gav till sist upp. Jag åkte ut sista året, hästen levde. Han stod "lutad" mot en stolpe och vände inte ens på huvudet när jag lockade. Han som ändå alltid mött mig med toppade öron och en busig min. Jag gick fram, såg en trött och ledsen häst som inte längre ville. Jag hade tårar i ögonen när jag gick därifrån. Jag fick höra att han blivit slaktad på plats i hagen, efter att brandkåren fått komma ut, lyfta upp och bära in honom i stallet två ggr samma vecka. Sista gången sa veterinären ifrån och han fick slippa.

Så snälla. Sluta i stallet, medan tid är. Du kommer bara slita ut dig och göra dig själv ledsen.

Jag skriver till alla (framförallt trådskaparen som ville ha råd) men valde att citera ditt inlägg, IngelaH.

Snacka om att jag känner igen mkt... Jag har precis fått sluta i det stall som jag är i nu (eftersom jag och ägaren inte kan komma överens, men det är en annan tråd) och ärligt talat så kändes det skönt att slippa allt det ansvar som jag axlat ett tag. Att behöva kliva upp på morgonen och möta hovis, trots at tjag tidigare bott flera mil från stallet och de har henne hemma. Jag har viserligen inte haft nåt emot just det eftersom jag kunnat passa på att rida henne då också, men det har varit en del annat också. Jag har tex fått skaffa egen utrustning till henne och jag har betalat medlemsavgifter för både henne och mig.
Men kommer man inte överens och det känns fel (så som trådskaparen verkar tycka) så är det inte rätt. Och om man tänker efter så hjälper man ju egentligen ingen genom att (som någon tidigare skrev) "ge ägaren konstgjord andning", det enda man gör är att tycka synd om hästen man har hand om och man knyter rejäla band till den.
Jag kan tycka att det är skittrist att behöva lämna hästen, men samtidigt vet jag att jag har gjort mitt bästa för henne...

nu är inte min historia lika sorglig som IngelaH s men ibland blir man tvungen att tänka på sig själv också. Och en anmälan är på sin plats. Om hon inte sköter hästarna som hon ska så kan det behövas otaliga anmälningar innan det händer något så jag tycker att du ska anmäla...

//Lillan

Travhästar är framavlade för att kunna trav långa och snabba sträckor, en travhäst kommer aldrig att kunna bli en bra hopp eller dressyrhäst pågrund av deras avel, däremot tvekar jag inte en sekund om att hästen tycker att det är roligt. Jag har själv haft varmblod, men jag tror att ska man få ett varblod som kan hoppa någolunda bra med teknink och likaså i dressyr så måste man lägga ner jättemycket tid, och börja om från början. Longering och tömkörning tycker jag är ett viktigt hjälpmedel för grunderna i ridning.
Jag säger också att försök rida på bett så länge det går, självklart inte om hästen har sår i munnen eller att det inte går.:bump:

VarmblodForever skrev:
Jag rider ett varmblod som ridits i ett år.Han är 15 år gammal.
Han kan varken gå normalt på en volt utan att gå som en giraff,
är omöjlig att ställa/böja,har världens steg i traven,bockar och slängtravar.Han kan verkligen ingenting.Fast han hoppade redan 90 cm bana med ryttare i höstas :eek: .Ett barn på 11 år red in honom förra året, och ägaren till hästen har skadat sig och har inte kunnat ridit på 4 år.Ägaren vill inte att han ska ridas inför tränare,
för att hon har mycket emot ridskola och tycker att tränare/ridlärare bara vill att man ska såga ner hästarna och förstöra dom totalt :crazy:.. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, eftersom jag har ingen erfarenhet alls att rida in/till hästar.Han bara slänger av mig och man vill ju kunna arbeta honom i dressyr, och inte bara rida ut i skogen.Den här hästen går på hackamore, eller vad f*n det är för något, ser mer ut som en grimma liknande träns med tyglar, för att ägaren tycker det är helt fel att hästar rids med bett.Hästen känner absolut ingenting när man ska stanna,svänga m.m. Hur ska jag göra?:confused:
Är ägaren 11 år?
Klarar du inte av att räna hästen, så låt bli, det kommer bara att bli knasigt för er båda. Hon borde ställa av honopm, eller sälja honom till någon som har vett i skallen för det verkar inte hon ha.

Immer skrev:

Immer
Ja...jag håller helt med Immer här. Ge dig inte in på någon där ägaren inte är med på noterna...Det finns andra hästar;)

Har bestämt mig att sluta att hålla på med den här hästen.
Delvis för allas inlägg m.m, att hästen tappade två skor idag och ska skrittas tills han får en ny (om en månad) och att ägaren uppförde sig j*vligt illa mot mig idag!(mer illa än vanligt..) :mad:

Jag och en kompis har bestämt oss för att göra en anmälan.
Tråkigt att det slutade så här, trivdes enormt och älskar hästen...

Men så är det :)

Jag tycker du gör HELT rätt!! Stå på dig!! Tänk positivt!! Du har fått en erfarenhet som är nyttig att ha med sig också!! Hoppas att både du och hästen mår bättre snart!!:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama