Sv: Lära fd travare att galoppera
När jag red in kompisens arabhingst, stod det en bortglömd gammal travare på 20 + i stallet. Jag bad ägaren om lov, att sätta igång honom lite försiktigt och hon svarade gärna, för då kunde hon kanske sälja honom eftersom intresset svalnat. Tipset jag fick var: "Men bara så du vet, ska du galoppera får du jaga honom i trav och sen gunga från sida till sida tills han fattar galopp." "Jaha", sa jag "det blir nog bra".
Jag satte igång honom som vilken unghäst som helst, longering, tömkörning, lugna skogspromenader i skog och mark. Skritten och traven uppsuttet gick jättebra, både i skog och på bana. Hästen NJÖT av uppmärksamheten och ville visa sig vacker, stallkompisarna stod som fågelholkar. Ridtravaren hade i stort sett aldrig gått i någon ändamålsenlig Ridform. När jag mockade boxen, brukade jag släppa honom lös i paddocken och såg då att han själv taxerade in avstånd och hoppade de små hinder som ibland stod i hagen och föll in i galopp efter, så jag började longera honom i trav över enkla upphöjda kavalettibommar och sa galopp, med röst och "kropp". Ganska snart hängde han med på vad det var frågan om och vi började jobba likadant uppsuttet.
Jag fattade galopp precis som på vilken unghäst som helst och då hade han ändå gått travlöp i många år. Jag säger inte att detta funkar på alla ridtravare, men det funkade för oss. När fattningarna funkade över "galoppbom", övergick jag att som någon annan föreslog, till att fatta ur volt, eller hörnpassering och med tiden, när hästen var i kondtion för det klarade han även att fatta galopp på raka spår.
När ägaren skulle provrida en dag, blev hon salig och red över vägen, beredd på att "kasta in" hästen i galopp. Men han fattade i stort sett från skritt, just på att hon ändrade vikt i sadeln. Han såldes till en familj och gick som läromästare i fem år, innan hans hjärta inte orkade mer utan han fick somna in i sin älskade stora sommarhage. Älskad och saknad av många.
Mvh
IngelaH