Lära fd travare att galoppera

NightShade

Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag skaffat mig en fd travare. Vill nu försöka att lära honom galopp och galoppskänkeln. Har provat ett antal gånger men lyckas inte få honom att falla in i galopp utan det travas så att man knappt kan sitta, rida lätt eller stå, men fortsatt ingen galopp :D Någon som har några tips på hur man kan rätta till detta, och hur man ska träna in galoppskänkeln?

Sv: Lära fd travare att galoppera

Kan komma på några små tipps kanske.. Här är sådant som jag kan göra ibland... Hoppa över ett litet hinder och driv på så han landar och fortsätter i galopp, trav - hopp - galopp :D Många gamla travare kan ha lättare för galopp när man rider ut. Och då lättare i uppförsbackar och i sandtag. (Om du har problem med att han kan sticka och bli stark kan det (om du har möjlighet) vara något att låta honom rejsa av sig, då brukar dom bli fogligare.) Att jobba med tömkörning är bra för mycket i alla gångarter. Hästen kan balansera upp sig bättre. För att lära in galoppskänkeln kan du om du kan få honom att galoppa när du longerar/tömköra lära in ett kommando ex galopp eller kylskåp att använda när han ska galoppa. (när du rider säger du kommandot samtidigt som du ger en väldigt tydlig galoppskänkel. hoppas det kan hjälpa ;)

(sedan kan jag kapa tråden en aning och säga att jag jobbar med en travare nu som jag tömkör mycket då hon har svårt för trav och lätt för pass ^^ har tänkt jobba med galoppen och mina knep funkar inte... fler tipps? :D )

Det gamla klassiska kastar jag väl in då: Ta det i en kurva/ett hörn,
och har du en travsäker häst så försök plocka fram galoppen från skritt istället :)

frågan är, lägger hästen in passen i redan framkommen trav eller i övergångarna? även i nedsaktningar eller bara igångsättningar? mellan vilka gångarter isf?:)

Trava fort för att falla in i galopp funkar ytterst sällan på travare för de kan trava :devil:skt fort;) Lite uppförsbacke och "störa balansen" i traven kan funka på vissa, hinder och volter på andra. Ofta gäller det att få några steg och berömma som en tok för det för att få viljan att galoppera och att de faktiskt får göra det.
jag tycker det är lättast att jobba igång galoppen ute, de behöver ofta plats och fart för tt hålla galoppen till en början.

Jag tycker att det varit lättast att lära in en ljudsignal för galopp först, typ jobba på lina, kanske med ett litet hopp som hjälp för att få igång galoppen, ge signalen och beröm och låt hästen sakta av direkt så han vet att det var rätt och att han bara behöver galoppera en kort bit i början. Det är tungt när man inte är van, och då kan det vara skönt att slippa ha en ryttare på ryggen.

När ljudsignalen sitter och han kan fatta lugn galopp och hålla den en bit, sitter man upp och gör samma, fast lägger till galoppskänkeln också.

Hon har tidigare gjort så för mig att hon från vanlig skritt kunnat börja passa om hon kom i obalans eller blev lite för upphetsad. Men nu har hon bättre balans och bättre muskler upplever jag samt att jag har hittat knapparna. Så det gör hon inte.

Det är ofta i över gångarna mellan skritt och trav som det blir pass samt att hon kan bryta av från trav till pass. Men det är mycket en muskel och balans fråga. Det har blivit myyyyycket bättre. Men det kan bli pass lite när som. ^^

Så hon har vääääldigt lätt för pass denna här.. (hon är även en 5 gångare ^^)

Hur mycket är hästen riden?

Det krävs oftast en ganska lång tid av omskolningsarbete för att galoppen ska fungera. Hästen behöver stärkas och lära sig att bära upp sin kropp och koordinera sina rörelser på ett annat sätt än vad som krävs för att trava fort i vagn.

Ett gediget grundarbete gör att galoppen oftast kommer fram på ett skonsammare och trevligare sätt än att behöva "sätta" hästen i galopp genom obalans eller andra knep. Orkar hästen fatta galoppen så blir det bättre! :)

att grisepassen kommer fram i övergångar är en naturlig följd av att hästen ännu inte har styrkan och koordinationen, alt att du som ryttare stör övergången på ett eller annat sätt.
Min travare är också hon duktig på att grisepassa, men det har blivit bättre med muskler, ändrad ridstil och bättre sadel (för min balans)

Det enda du eg. kan göra när du sitter på är att ställa dig upp, släppa på tyglarna och vara passiv tills hon faller ur passen och in i traven, sedan berömmer du. För min del var det också till stor hjälp att ställa hästen lite försiktigt till vänster för att störa ut passen :)

Oftast verkar det som att passen blir ett svar på stress (bland de passande travare jag träffat) dvs. de spänner sig, kortar stegen och rusar i väg, detta kombinerat med en ryttare som då kortar tyglarna än mer och börjar förstärka hjälperna brukar aldrig ge bra resultat..

Sedan tror jag att du har fullt med gångarter att jobba med som det är, så lägg galoppen på hyllan tills hästen blivit starkare och övergångarna funkar :)

När jag red in kompisens arabhingst, stod det en bortglömd gammal travare på 20 + i stallet. Jag bad ägaren om lov, att sätta igång honom lite försiktigt och hon svarade gärna, för då kunde hon kanske sälja honom eftersom intresset svalnat. Tipset jag fick var: "Men bara så du vet, ska du galoppera får du jaga honom i trav och sen gunga från sida till sida tills han fattar galopp." "Jaha", sa jag "det blir nog bra".

Jag satte igång honom som vilken unghäst som helst, longering, tömkörning, lugna skogspromenader i skog och mark. Skritten och traven uppsuttet gick jättebra, både i skog och på bana. Hästen NJÖT av uppmärksamheten och ville visa sig vacker, stallkompisarna stod som fågelholkar. Ridtravaren hade i stort sett aldrig gått i någon ändamålsenlig Ridform. När jag mockade boxen, brukade jag släppa honom lös i paddocken och såg då att han själv taxerade in avstånd och hoppade de små hinder som ibland stod i hagen och föll in i galopp efter, så jag började longera honom i trav över enkla upphöjda kavalettibommar och sa galopp, med röst och "kropp". Ganska snart hängde han med på vad det var frågan om och vi började jobba likadant uppsuttet.

Jag fattade galopp precis som på vilken unghäst som helst och då hade han ändå gått travlöp i många år. Jag säger inte att detta funkar på alla ridtravare, men det funkade för oss. När fattningarna funkade över "galoppbom", övergick jag att som någon annan föreslog, till att fatta ur volt, eller hörnpassering och med tiden, när hästen var i kondtion för det klarade han även att fatta galopp på raka spår.

När ägaren skulle provrida en dag, blev hon salig och red över vägen, beredd på att "kasta in" hästen i galopp. Men han fattade i stort sett från skritt, just på att hon ändrade vikt i sadeln. Han såldes till en familj och gick som läromästare i fem år, innan hans hjärta inte orkade mer utan han fick somna in i sin älskade stora sommarhage. Älskad och saknad av många.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Pinky: Hästen är regelbundet riden i ca 1 års tid och han rids endast utomhus då vi inte har ridbana eller ridhus.

Alla andra: Tack för alla tips. Finns mycket för oss att gotta ner oss i nu :)

Senast ändrad:

Den här tråden passade verkligen mig! :D Blev riktigt glad när jag läste alla inläggen! Jag och en kompis har köpt två stycken fd travare och det kändes jättebra att veta att det vi har planerat och våra mål är sånt som ni har skrivit om! :)

Jag tycker att det varit lättast att lära in en ljudsignal för galopp först, typ jobba på lina, kanske med ett litet hopp som hjälp för att få igång galoppen, ge signalen och beröm och låt hästen sakta av direkt så han vet att det var rätt och att han bara behöver galoppera en kort bit i början. Det är tungt när man inte är van, och då kan det vara skönt att slippa ha en ryttare på ryggen.

När ljudsignalen sitter och han kan fatta lugn galopp och hålla den en bit, sitter man upp och gör samma, fast lägger till galoppskänkeln också.

Så gjorde jag på min. Funkade utmärkt. Tror det är bäst att börja utan ryttare eftersom dom gärna är väldigt obalanserade i början. Tömkörde min på volt för att kunna ställa honom lite uttåt om det behövdes. Tränade även galoppen uppsutten på samma ställe som jag tömkört.

Fast i början när jag var uppsutten struntade jag i att lägga till nån galoppskänkel utan använde bara röstkommandot och var lätt i handen (annars tror jag han hade blivit för stressad med allt det nya) och beröm på det. När det sen satt så började jag lägga skänkel och röst och beröm.Det tog inte lång tid innan jag kunde skippa rösten.:)

Man ska dessutom alltid tänka på att det tar minst 2 år för hästens skelett att bygga om sig för nya uppgiften som ridhäst, om dom varit travtränade. Musklerna kan dom bygga om på ett halvår, men för ligament och skelett tar det längre tid! Man ska skynda långsamt. Jag har haft min häst som ridhäst i ca 4 år, och först nu har han en fin galopp och orkar bära sig ordentligt. Men vi har lång väg kvar, dock så satsar jag på hållbarhet och kvalite :)

När jag skulle lära min fd travare att galoppera så tog vi hjälp av stallkompisen och hennes häst!
Vi låg bakom och när dom gick över i galopp så la jag på skänkeln och så fort han gick över i galopp så sa jag "galopp"!
Det tog inte många ggr förrän han lade ihop 2 +2 och tog galopp så fort jag sa det och samtidigt la på skänkeln!
Efter han lärt sig det övergick vi till att ta "rätt" galopp!

Lycka till!

//Elsa:)

KL.
Jag lärde min genom att ta galopp från skritt istället för trav. Extremt överböjd öppna eller sluta, så hästen har ytter bakben på rätt ställe.
Övertydligt lutat mig bakåt-utåt samt drivit på ordentligt.

KL.
Jag lärde min genom att ta galopp från skritt istället för trav.

Så gjorde jag med, det underlättade iaf för min, då var risken mindre att han bara älgade iväg, utan satte sig bättre i fattningen, så det funkade för oss med :)

Man ska dessutom alltid tänka på att det tar minst 2 år för hästens skelett att bygga om sig för nya uppgiften som ridhäst, om dom varit travtränade. Musklerna kan dom bygga om på ett halvår, men för ligament och skelett tar det längre tid! Man ska skynda långsamt. Jag har haft min häst som ridhäst i ca 4 år, och först nu har han en fin galopp och orkar bära sig ordentligt. Men vi har lång väg kvar, dock så satsar jag på hållbarhet och kvalite :)

Fast skelettet kan inte anpassa sig vidare bra i vuxen ålder, tvärt om får vi anpassa oss efter hur hästen är byggd och vad den klarar av.

Så sant, ju äldre hästen är ju svårare är det för den att "bygga" om kropp och skelett. Men skelettet är ändå levande.Det var mest bara för att jag ser många som kräver allt för mycket av sina ridtravare för tidigt, dom är ju väldigt ambitiösa,detta gör att dom ofta inte håller så länge, väldigt vanligt med skelettförslitningar och följder av detta. Jag tycker man ska ge det minst två år , från det att man suttit på hästen, tills man börjar kräva nåt större, just pga skelettet. Musklerna bygger dom ofta om relativt snabbt, men skelettet hänger inte med i samma takt. Man ska dock, som du säger,alltid utgå från hästens förutsättningar, som kan vara enormt olika från häst till häst.:)

Antar att det du menar är att skelettet får tid att anpassa sig till nya belastningar? t.ex ryttare på ryggen osv. I så fall är jag med, eftersom ett skelett är ett skelett. Levande vävnad, ja, men inte "ombyggbart" i den meningen att skelettet förändras märkvärt åt "ridhäst-hållet" :)

Jag har haft mitt varmblodssto i sex år, vi har fortfarande inte kommit till riktigt samlad trav eller mjuk galopp ännu. Så tid tar det allt.
Dock har damen min haft hemskt mycket motgångar i form av sjukdomar, låsningar, olycksskador odyl vilket resulterat i utbildningsstopp. Har ägnat senaste 2 åren åt att sätta igång, sätta igång, och sedan sätta igång igen:cool:

Låt det ta den tid det tar,
finns vilja finns hopp
finns hjärta finns sedan kropp:)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2