Lära att ridas ensam

mian1

Trådstartare
Vilket är ert bästa tips för att lära hästen att ridas ut ensam på ett lugnt och hållbart sätt?

Ena hästen är väldigt flockbunden, han växer fast när han tycker att gränsen är nådd. Det går bättre om man leder honom, rider man så kan han få för sig att snurra av sin ryttare genom att slänga sig runt och vända hemåt. Trög på väg hemifrån, pigg på väg hem.

Andra hästen är tvärt om - snabb på väg hemifrån och lugn på väg hemåt. Hon bryr sig sällan om att den andra hästen lämnas hemma (men blir galen av att själv lämnas), men hon vill springa när hon tycker att vi kommit för långt hemifrån och hon kan bli stökig och orolig både när man leder och rider henne. Hon försöker alltså inte sticka hem utan vill springa framåt, men är tydligt spänd.

I nuläget leder jag dem och försöker att avancera en bit varje gång jag leder. När jag lett tre gånger utan problem rider jag samma väg. Än så länge har det gått ganska bra, men vi avancerar långsamt och det kan vara jobbigt både med springhästen och med den fastvuxne, fast på var sitt sätt. Hur kan jag få dem att slappna av? Hur har ni andra gjort när ni lärt era hästar att de kan ridas ut helt själva?

Sv: Lära att ridas ensam

Jag har väl gjort som du,gått promenader och tömkört.Förlängt promenaderna lite och ridit hem.Brukade också sjunga lite :o så hästen känner att man själv är avslappnad.
Dock har jag ett problem kvar; jag vägrar sitta på om vi möter en lastbil på nära håll.Pållan är rädd dem! Så vi har ännu lite kvar att jobba på.Men det får ta den tid det tar...

Den hästen du har som i alla fall går något bättre att bli ledd än riden kanske kan ridas bara en väldigt liten bit hemifrån till en början men att man även har med sig någon som ev. kan ta och leda honom samtidigt som ryttaren sitter på om det skulle vara så?
Alltid värt att testa om det skulle fungera! Försök att få ridturerna i skogen att bli något positivt och ge gärna en morot eller något efter att den varit ute i skogen.

Vi har gjort så att när vi ridit in någon eller börjat gå ut och gå med unghäst så har dom alltid varit själva från början så dom vet helt enkelt inget annat, nu hjälper ju inte det dej.....

Jag har också problem med det här. Hästen ifråga har innan den kom till mig sällan varit själv och blir väldigt upprörd av att vara själv även korta stunder i både stall och ute i hagen. Även i padocken blir han upprörd om det inte finns hästar i närheten. Jag har alldrig varit med om en häst som är så bunden till flocken (vilket är märkligt eftersom han är elak mot de andra hästarna och helst vill gå själv när han väl är i hagen). Även jag tar gärna emot tips för hur man på ett bra sätt kan öva på att göra detta bättre.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar