Lär mej longera!!

M

Minime

Ska försöka mej på att longera bäbisen (som inte är bäbis längre men...) då tömkörning visade sej inte vara vår grej :smirk: Jag hänger inte med hennes steg vilket gör att jag råkade rycka henne i munnen flera ggr och hon lessnade ur på en gång trots min försök att aktivera henne med volter och serpentiner. :cool: Tänkte därför testa longering att varva med så hon kan få springa lite mellan "övningarna" på töm. Men...hur börjar jag? Har svårt att tro att en häst som aldrig blivit longerad förut bara traskar ut på volten och gör som man vill :smirk: Helst skulle jag ju vilja att nån hjälpte mej, men känner ingen som kan. Vet att mamma gärna skulle säga att hon kan, men hon har inte longerat mer än mej :D så jag vänder mej till experterna här! ;)
Har försökt longera mitt sto innan och hon vill mest gå på en pytteliten volt runt mej...hur flyttar jag ut henne om denna skulle göra samma sak?
Tänkte börja med bara träns på henne, men om det funkar som det ska, tänkte jag börja använda snodd på henne så hon får jobba lite. Vad är bäst att använda då (förutom longergjord) sadel eller bröstsele?

Tips och ideer tack!! :bump:
 
Sv: Lär mej longera!!

Ingen som kan nåt alls om longering?? :bump:
Är som sagt ny på ämnet och alla tips är välkommna! :bow: Och gärna snabbt, hoppades få börja till helgen! :D
 
Sv: Lär mej longera!!

Tycker att Hempfling beskriver hur man longerar väldigt bra i sin bok "Dansa med hästar".
Om du har tillgång till den förståss.
Man kan ju låna på biblioteket.:idea:
 
Sv: Lär mej longera!!

Tjabba!
när jag började tömköra min unghäst, kunde jag ingenting.. och de första 15 ggr gick de inge vidare, men med tiden så gick de väldigt bra. Man läser av hästen och man lär sig bli mjuk i handen. Nu är tömkörningen favorit sysselsättningen..
jag rekomenderar dig stark att Inte börja longera! Det gör oftast att hästen ställer sig fel. man har bara kontakt med "huvet" och om man skulle "dra in" hästen, för att hålla kvar den på en volt, så åker oftast bakkärran efter. (Bakdelen hamnar utanför spåret) För om hästen inte spårar på en volt, så belastar den fel och i längden kan de leda till att de blir felmusklade och alltid ställer sig utåt på en volt.

Också när man longerar så arbetar man inte hästen, man kan "tvinga" ner den på tygeln med hjälp av inspänningstyglar, men att bara kröka på nacken är inte att gå i form. Hästen ska ju ställa sig rätt och trampa under sig också.

De är lite knepigt att tömköra i början, men allt är ju svårt innan man lär sig de..

Ha de bra!
 

Liknande trådar

Träning Hej buke :) Jag ska i höst efter betet sätta igång och motionera min Shettis för att få ner hullet på henne till en utställning i...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Twihard
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 359
Senast: pews1972
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 879
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp