Lapsk, Ridgeback eller Labbe...

Linda_77

Trådstartare
Ja som ni förstår så har jag inte köpt nån ny hund än. Har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig vad det ska bli.

Den lapska vallhunden ligger mig varmt om hjärtat, men gillar de andra två också. Alla tre raserna är ju helt olika personligheter!
Kommer nu troligen att få de obligatoriska frågorna "vad jag vill använda hunden till", så därför kör jag en kort repetition:

-i första hand aktiv sällskapshund/stallhund/gårdshund
-hobbyträning i det som hunden tycker är roligast, ex. spår/sök/lydnad o kanske agility
-utställning
-husse jagar och blir mer än lycklig om hunden går att använda i något som helst jaktsammanhang. Dock vill inte jag ha någon mer renodlad jakthund än de två drivande vi redan har. Hunden måste funka att ha lös större delen av tiden. Punkt.

Någon som har synpunkter om dessa tre raser? Vilken tror ni ger mig minst bekymmer? :angel:

Sv: Lapsk, Ridgeback eller Labbe...

Jag har två underbara labbar och jag kan bara säga att det finns ingen anledning att köpa någon annan ras;) En av våra labbar används till jakt och de är båda ofta med till stallet. Inga problem!
Trevliga, lättlärda, trogna, glada, vänliga och pålitliga hundar!

Min syster har en ridge, som också är en trevlig hund - mot de hon känner. Men akta dej vad hon kan vara vass! Jag lovar att du kan gå trygg i de värsta slumkvarteren med henne vid din sida, men å andra sidan kan man aldrig riktigt slappna av med henne i folksamlingar. En tuff hund som kräver mycket.

Jag har två st RR, om du söker på Rhodesian Ridgeback här på forumet hittar du nog massor.

Till skillnad från det andra inlägget du fått så håller jag längst ut i kopplet trots folksamlingar, hundutställningar och liknande med mina hundar.

Läs de andra inläggen och fråga gärna vidare !

OK, mina egna reflektioner är följande:

Lapsk: kanske väldigt skällig och rymningsbenägen och för krävande om jag får fel hund? :confused:

Labbe: Blir nog svårt att hitta en brun som BÅDE går att ställa ut och jaga med. Gillar tyvärr bara bruna av lättare modell.
Kanske alldeles för "flamsig" och badtokig? (Vill helst slippa helskura hunden när den varit med i stallet eller på ridtur :devil:)

RR Verkar svårt att hitta bra hundar med bra mentalitet. Lite i största laget. Tråkigt om man får en alltför reserverad och obildbar :crazy:

Näe, det kanske måste bli en ny liten Staffegris ändå....;)

Jag kan ju bara svara för RR:en, du är medveten om att dom allra flesta hundar som gå i avel är mentaltestade och därigenom kan man undersöka mentaliteten hos hundarna i generationer bakåt.

Jag tycker nog att det är en av dom få stora hundraserna som inte plågas av stora problem med mentalitet, HD/AD osv

Har husse redan två hundar att jaga med, eller är det någon annans?

Om inte, så borde ju labben passa båda. Fast om husse redan har två hundar att jaga med så varför inte en staffe.
Sen har jag aldrig sett en staffe briljera på agilitybanan, fast ni kan ju roa er med annat.

Har husse redan två hundar att jaga med, eller är det någon annans?

Om inte, så borde ju labben passa båda. Fast om husse redan har två hundar att jaga med så varför inte en staffe.
Sen har jag aldrig sett en staffe briljera på agilitybanan, fast ni kan ju roa er med annat.

Jodå, husse har två taxar :D
Anledningen till att jag är tveksam till en ny staffe är att en ev. ny hund måste ha lätt för att fungera i flock då vi numera har ganska många hundar i släkten. Tyvärr gör inte min nuvarande det och jag vill inte ta några onödiga risker med att skaffa en till, även om jag äääälskar rasen :love:

När det gäller agility så fanns det åtminstone ett undantag, gamla Tess som tävlade långt upp i 10-års åldern
====>http://kennet.skk.se/hunddata/Hund_data.asp?HundID=254916&Knapp=AGARE

Så visst kan staffar prestera i agility om man väljer en lite lättare modell ;)
Men det är på inget vis huvudsyftet med mitt hundägande, jag vill nog inte tävla alls förutom att vänstervarva.

Lapsk Vallhund hade varit mitt spontana val.

Upplever att det är en relativt frisk ras. Men har aldeles för lite erfarenhet för att egentligen uttala mig om det. :angel:

Usch vilket onödigt inlägg från min sida. :D

Ja och sedan är dom ju hemskt fina oxå :love:.
Gillar ju som sagt alla tre raserna och deras olikheter. Försöker bara ta mig samman och tänka förnuftigt på vad som skulle passa bäst här hemma. Men den lapska är absolut en het kandidat!

-i första hand aktiv sällskapshund/stallhund/gårdshund
-hobbyträning i det som hunden tycker är roligast, ex. spår/sök/lydnad o kanske agility
-utställning
-husse jagar och blir mer än lycklig om hunden går att använda i något som helst jaktsammanhang. Dock vill inte jag ha någon mer renodlad jakthund än de två drivande vi redan har. Hunden måste funka att ha lös större delen av tiden. Punkt.

Någon som har synpunkter om dessa tre raser? Vilken tror ni ger mig minst bekymmer? :angel:

Labrador, latt!! Den rasen passar perfekt in pa vad du onskar av hunden.

Lappen vet jag inget alls om som ras.

Ridgeback ar jattefina hundar men kraver mycket mer traning och ar en svarare ras enl min uppfattning (har ej haft nagon sjalv men vanner o familj har haft). Ridgeback ar battre vakthund an labrador, men jag har inte hort talas om nan som tranat agility eller jagat med sin hund. Kanske nagon annan har det?

uppfodare av bruna labbar bor du hitta om du googlar. generellt ar de bruna ocksa lite lattare i typen an gula och svarta. de verkar inte bli lika smallfeta heller :angel:

Jag har faktiskt tränat agility med min RR, som tycker det är superskoj. Vi har dessutom en guldhundslista för RR i agility.
En kullbror till min hund går som fågelhund otroligt nog, men de allra flesta går nog mkt eftersök.

TS- Försök träffa hundar av de olika raser, alltså flera hundar. Så att du kan bilda dig en ordentlig uppfattning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 561
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 850
Hundavel & Ras Allsmäktige Buke, dags för ännu en "vilken ras ska vi ha-tråd" :D Har sökt och sökt efter vilka raser som skulle kunna tänkas passa oss...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 354
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka