Lantmännens havre?

sissu

Trådstartare
Har letat men inte hittat det jag vill veta.

Vilken sorts havre och vilket värde har lantmännens havre som granngården säljer, den vitgula säcken?

Senast ändrad:
Sv: Lantmännens havre?

havre varierar inte så jättemycket i näringsinnehåll, där kan man oftast använda standardvärden när man räknar

Vilken sort det är i deras säckar har jag ingen aning om, jag har en känsla av att det kan variera en aning. Misstänker att bönderna tippar havren i havresilon när de kommer med sina traktorvagnar för att leverera, att det inte finns nån uppdelning beroende på vilken sort det är.
(Bönderna får betalt efter kvalitén - vi betalar alltid samma pris i slutänden...)

Det troliga är väl att det varierar, kanske därför det inte finns någon analys på nån av säckarna.

Hade ändå varit intressant att se vilken sort beroende på hur hästen reagerar, men om det är olika så kanske en säck går medans nästa inte fungerar.
Har ju en pappa som bl.a. är spannmålsbonde, men han har ingen gammal havre kvar så det är bara att slanta upp..

Jag har köpt havre från Svenska Foder vid tre tillfällen de senaste två månaderna ( har precis börjat ge havrekross ist för färdigfoder ) och det jag kan säga efter denna korta tid det är att de två första säckarna innehöll gul, fet och fin havrekross medans den tredje säcken ( inköpt på ett större varuhus ) innehöll grå, torr havrekross som mestadels bestod av tomma skal! Nu har jag ingen analys på havren men ngt säger mig att det skiljer rätt ordentligt mellan dessa säckar:cool:

Jag tog faktiskt kontakt med Svenska Foder ang detta och ifrågasatte kvalitetskontroll samt vad jag som kund kan göra om jag får hem en sån här säck - man kan ju inte gärna stå och öppna säckar i butiken. Fick till svar att det absolut inte skulle vara sådan skillnad och att de hade kvalitetskontroll så om man fick hem en dålig säck så ska man kunna byta den, i originalsäck och med innehållet självfallet.

Jag har hittat en lokal producent nu och på deras hemsida stod det mycket detaljerade analyser plus att de har Matildahavre till bra pris. Är lite nyfiken på just den sorten så nästa gång ska jag åka ut dit och handla, trots att det innebär några mil extra i körning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka