Lantliga-EM på Övedskloster (5)7-9/9

L

LilleSkutt

:bump::angel:Snart har även de som är uttagna kläm på hur det skall gå till.DET blir skoj!
Sätt fart på idémaskineriet,och produsera kul hejarklackar.Ta med er Svenska flaggor,mm,mm.Det är inte vanligt att detta Lag-EM går av stapeln i Sverige. Denna gång på Övedskloster.:love:
Är det ngn/ngr som har kul/bra erfarenheter att delge de som skall va´me´i år?:idea::rofl:

Sv: Lantliga-EM på Övedskloster (5)7-9/9

Personligen så tycker jag att det är väldigt tråkigt att man inte satsar mer på detta EM :(

De andra länderna tränar i flera månader tillsammans och det gjorde även vi förut med. Svårt att lära sig att rida avdelning på 2 dagar om man inte gjort det innan.

Annars så brukar tävlingen vara väldigt trevlig med fin sammanhållning och roliga utbyten. Det är lite mer än en tävling och värdnationen brukar visa lite av sitt land, nästan en presentation.

Tysland är experter på denna tävling både när det gäller formen och själva arragemanget :)

Lantliga EM gick senast i Sverige 1991

:D

Självfallet skall jag dit och heja! Kommer ju att hänga på er lite ;)

Tyckte det var väldigt rolig tävling att rida och alla minnen som jag har under de 6 är rätt många :rofl:

*KL*
Jag kommer ev. dit och hejar!
Ska försöka tajma det med nyköp av transport, det gäller bara att släpet hinner bli klart. Annars kommer jag kanske ner och ser Gärds helgen efter istället!

Jag har ridit lantliga de två senaste gångerna!
Vad vill ni veta?

Jag har ridit lantliga de två senaste gångerna!
Vad vill ni veta?

Hur mycket tränade ni ihop?
Hannas ena dressyrtränare är skitsur för att det inte blir någon träning förrän sista dagarna. Jag förstår henne för det är ju ovant om man aldrig ridit avd-ridning innan.

Hur "lika" har ni varit?
Träns, sadlar, kavajer, stövlar? osv

"Vår tränare" har ju varit med i en himla massa år så hon har ju åsikter och oftast bra koll..

Kan ju svara för mig.

Vi tränade i ca 2 månader innan 1 ggr/veckan, sista veckorna var det mer intensivt. Vi hade dessutom INNAN laget var uttaget (dvs då var det bara 6st som fick rida) både terrängträning och hoppträning tillsammans där vi dessutom hade en konditionstest. Det var då 8st uttagna och efter dessa träningar så togs laget ut. Och en vetbesiktning!

Vi hade exakt likadana kavajer, hjälmar alla hade likadana schabrak, träns och då svarta sadelgjordar (det var MKT vanligt att rida med vita gjordar) Hästarn var knoppade med svarta gummiband.

En poängskala är ju för utseendet och likheten på ekipagen, liksom puts etc.

Det tog ganska lång tid att passa ihop hästarna och få dem samspelta.

Nu var detta betydligt mer nogrannt förr och som jag skrivit innan så är det ju inte längre så "viktig" tävling vilket verkligen är synd.

Jo glömde ju att vi förutom all hopp/terräng även red upp dressyrprogrammet för en domare under tävlingsliknande förhållanden

Kan ju svara för mig.

Vi tränade i ca 2 månader innan 1 ggr/veckan, sista veckorna var det mer intensivt. Vi hade dessutom INNAN laget var uttaget (dvs då var det bara 6st som fick rida) både terrängträning och hoppträning tillsammans där vi dessutom hade en konditionstest. Det var då 8st uttagna och efter dessa träningar så togs laget ut. Och en vetbesiktning!

Vi hade exakt likadana kavajer, hjälmar alla hade likadana schabrak, träns och då svarta sadelgjordar (det var MKT vanligt att rida med vita gjordar) Hästarn var knoppade med svarta gummiband.

En poängskala är ju för utseendet och likheten på ekipagen, liksom puts etc.

Det tog ganska lång tid att passa ihop hästarna och få dem samspelta.

Nu var detta betydligt mer nogrannt förr och som jag skrivit innan så är det ju inte längre så "viktig" tävling vilket verkligen är synd.

Jo glömde ju att vi förutom all hopp/terräng även red upp dressyrprogrammet för en domare under tävlingsliknande förhållanden

När det lantliga var kvar så hade ju de utrustning att låna ut. Nu är det ju annorlunda. Är det samma poängskala internationnellt som för "vanlig" avdelningsridning?

På söndag kommer det vara en tävling på Ribban. Som ett genrep.

Det enda vi fick låna var schabrak dvs vita med sverige flagga och träns. Allt annat fick vi dvs kavajer, plastrong.

Jo det är ju väldigt likt vårat avd LA program. Så det räknas om till straff på samma sätt som dressyren

:confused:Får en känsla av att de(Förbundet) inte tar detta på allvar.Det är ett EM,som välkomnats till Sverige.Det skall ges 1 chans till träning i avdelningsridning?!? Hur i hela friden skall detta kunna ge råg i ryggen hos lagryttarna? Ryttarna tar 1 veckas semester för att kunna delta i denna "ovanliga"-festliga-skojiga-prestigebundna tävling.Då kan man hoppas på ett seriöst bemötande,eller?
Men,av de som skall delta;ryttare,tränare,arrangörer,m.fl,m.fl,finns det gott om vilja,glädje,kamratskap och de fixar säkert så att våra gäster kommer ihåg Övedskloster med ett leende i hjärtat.:banana::DLycka till nu,ni som kastas ut i denna "nya" gren,avdelningsridning.Vi håller ALLA tummarna som går:love::rofl::love:

Hur mycket tränade ni ihop?
Hannas ena dressyrtränare är skitsur för att det inte blir någon träning förrän sista dagarna. Jag förstår henne för det är ju ovant om man aldrig ridit avd-ridning innan.

Hur "lika" har ni varit?
Träns, sadlar, kavajer, stövlar? osv

"Vår tränare" har ju varit med i en himla massa år så hon har ju åsikter och oftast bra koll..

Första gången jag red, då laget faktiskt blev trea, var det fortfarande lantliga som höll i de. De märktes!
Ordning och reda på allt och alla. Träningsläger innan vi åkte till belgien. Alla hästarna åkte i en lånad buss. Allt var kanon.
Kommer inte ihåg exakt hur mkt träning det var innan förutom dom sista dagarna och på plats. Men då tränade vi två ggr om dan.
Har för mig att mkt var betalt också.

Andra gången hade ridsportförbundet tagit över. Nya tränare och organisation. Inget fel med det. Vi tränade på olika ställen i landet och även terräng, hoppning ingick och individuell dressyr. Jätte bra!
Däremot fick vi själva ordna med transport till tyskland. Vilket ni inte kommer behöva. Vi fick inte tillbaka så mkt som det var sagt från början. På plats var det ordning och reda och så klart jätte kul!

Båda gångerna fick vi låna träns, kavaj, hjälm, schabrak, plastrong.Allt det var ganska gamla saker och passade kanske inte alla jätte bra. Men det var stor fokus på likhet. Vita byxor och vita handskar fixade vi själva. Du fick givetvis ha din egen sadel. Sadelgjord skulle vara svart då. Likaså stövlar. Hästarna ska va knoppade ungefär lika osv.

Sista gången red jag först. Superskönt då jag bara behövde koncentrea mig på mig själv och tempot. Annars är 3 meters avståndet väl intjatat efter några dagar...

Glöm inte kolla upp om det ska vara något jippo på kvällen. Vi har fått reda på sådant samma dag och fixat ihop lite grejer spontant. Lånat dukar från restaurangen som vi gjort kjolar av osv. Likaså sista gången då varje land skulle ha med sig en maträtt. Ops! Vi fick snabbhandla och steka köttbullar i stallets restaurang.
Mkt flaggor och blå-vitt rekomenderas.

Är det något annat ni undrar över så svarar jag gärna

:confused:Får en känsla av att de(Förbundet) inte tar detta på allvar.Det är ett EM,som välkomnats till Sverige.Det skall ges 1 chans till träning i avdelningsridning?!? Hur i hela friden skall detta kunna ge råg i ryggen hos lagryttarna? Ryttarna tar 1 veckas semester för att kunna delta i denna "ovanliga"-festliga-skojiga-prestigebundna tävling.Då kan man hoppas på ett seriöst bemötande,eller?
Men,av de som skall delta;ryttare,tränare,arrangörer,m.fl,m.fl,finns det gott om vilja,glädje,kamratskap och de fixar säkert så att våra gäster kommer ihåg Övedskloster med ett leende i hjärtat.:banana::DLycka till nu,ni som kastas ut i denna "nya" gren,avdelningsridning.Vi håller ALLA tummarna som går:love::rofl::love:

Nä och det är trist, hoppryttarna skrattar med orden typiskt fälttävlan att ha amatör EM... (fast dom tycker ju alla mästerskap i fälttävlan är för sådana som inte kan hoppa eller rida dressyr)

Jag tycker det verkar som en jättekul sak och en bra lagtävling för dom yngre ryttarna eller för seniorer på väg upp att öva sig i.
Verkar dock krångligt med avdelningsridningen och det krävs nog att man övar ihop rätt mkt för att få det att bli riktigt bra så en enda chans till träning verkar ju idiotiskt :crazy:

KL.
Jag tittade precis på morgondagens startlistor till terrängen och enligt dem så kommer man att ha 8!!!! minuter mellan ryttarna. Kan någon förklara för mig om det finns någon speciell anledning till att man bara vill ha ett ekipage ute i terrängen samtidigt?

det är fyra minuter mellan dem. Det är ngt fel på de två första ryttarnas tider

nänä det skulle vara så. Då skulle de se om det var några problem.:idea:

fast att det skulle bli problem med hindervakter som inte kan reglerna, stannade ekipage där det inte var stopp-point. Uselt! :devil:

Drabbade Hanna... som blev stoppad på fel plats, i uppförsbacke. Livliga diskussioner om, hur/var hon skulle fortsätta. Orutinen gjorde att det blev ofokuserat och fel. Kom till slut igång men fick inte bra galopp i start i uppförsbacke.. åkte på ett stop (inte förbispringning) på ett smalhinder där. Surt... men men

övriga svenskar felfria på hinder men med tidsfel. Bravo!

Ja verkligen surt :mad: Dåligt att springa framför henne på det sättet och stoppa i anridningen när det faktiskt finns utsatta stop-points på banan!! Och den var ju absolut inte där hon blev stoppad iaf

Man tycker ju att funktionärerna på en så pass stor tävling borde veta bättre vad som gällde..

Dåligt !

Och fruktansvärt synd för Hanna som skulle ha joggat runt banan enkelt om hon inte blivit störd på detta sättet

Knapplån.
Jag har var och tittade igår på terrängen. Stod mest vid vattenhindret och undrar följande: det var ett par stycken som stannade på B-hindret före vattnet, bland annat den som föll av som Hanna fick vänta på. En del red om på bara B-hindret, men en red om på allt, dvs både A och B. Är båda sätten tillåtna? Eller om det inte är det - vilket är rätt?

Detta räknades som en internationell fälttävlan så andra regler gäller, bland annat så var det en som trillade av på hindret (inte hon som blev liggande ett tag) som satt upp igen och fortsatte rida.

(nej jag har inte grönt kort och är inte så insatt så att jag borde veta svaret på detta.... ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka