Länsstyrelse-besök i stallet... Hjälp!

Sv: Länsstyrelse-besök i stallet... Hjälp!

Kul fråga, jag har alltid minst 1 kniv i bilen... Ett tag hade jag 6-7 st... sambon är snickare och på något sätt hade alla moraknivar hamnar i min bil :confused:
Såg lite kul ut när vi städade bilen kan jag tala om :rofl:

Jag har funderat lite på det där :)

Som hästmänniska har jag i princip alltid en fällkniv i jackfickan, man vet ju aldrig när den behövs! Det är ju något som man använder ganska ofta.

MEN i princip bryter man ju mot knivlagen då?! :angel:

Man får ha kniv, om man ska använda den till nåt inom sitt yrke eller det man gör då.

Tex om du går runt med en stor slaktarkniv eller ja... nåt i den stilen så är det nog brott mot knivlagen, men om kniven motsvarar det du håller på med så är det ok (förutsatt att du inte använder den på fel sätt... tex mot en människa).

Jag har en jaktkniv som är rätt rejäl i min bil, den skulle kunna ifrågasättas om polismannen är tjurig antar jag... Men det är ju rätt bra att kunna avliva ett djur så fort som möjligt om man tex kör på det.

OT så hittade jag en påkörd räv här utanför, halvdöd och låg o skakade! AVSKYR när folk inte kan ta sitt ansvar!! Tur att hundarna hittade den annars hade den kunnat legat där jätte länge.

Vågar man inte vrida nacken av den, eller har en kniv, så är det väl för tusan bara att bromsa, backa och köra över igen i så fall?!

Det gick ju bra! Phu! Behöver ändra stalldörren/ingången. Minst 15 cm högre, vilket jag kan hålla med om egentligen :o. Men visst, de kollade staket och hästar o hela fadderullan! Men jag är en vän av ordning själv... det var lite som att testa bilen... nästan ;)

Det gick ju bra! Phu! Behöver ändra stalldörren/ingången. Minst 15 cm högre, vilket jag kan hålla med om egentligen :o. Men visst, de kollade staket och hästar o hela fadderullan! Men jag är en vän av ordning själv... det var lite som att testa bilen... nästan ;)
Vad roligt att det kändes okej. Se fram emot en ny fin dörr nu då (man ska tänka positivt ;-) )

Då undrar naturligtvis nyfiken hur hög dörren är nu? ;)

För måtten på dörren bör vara 1,2 x 2,2 meter, men det är bara en rekommendation. Bör är inte tvingande.

Senast ändrad:

Ja, de påpekar riktiga bagateller, likväl som viktiga småsaker man bör tänka på. Och om det finns brister i rutinerna eller byggnaderna.

De kommer inte att kräva att du åtgärdar varenda liten pyttedetalj. Bara det som verkligen är viktigt.

Jag upplever besöken som mycket positiva och tar till mig av all den kunskap som finns hos "inspektorerna". Det finns mycket små detaljer, som faktiskt gör skillnad, som man inte själv tänker på - men som en person som besökt 100-tals stall får med sig.

Var inte rädd! Se det som en aktiv åtgärd för att se till att man har en bra djurhållning - en "extern" besiktning brukar faktiskt bara vara positiv.

Har man otur kan man säkert träffa någon idiot - det är nog ingen garanti att ingen sådan blir djurskyddsinspektör - men 95% torde vara alldeles utmärkta professionella i sin yrkesroll - efter mina och mina kollegers erfarenheter.

OM du tänkt ha bädd i fölboxen, och den blir rejäl, så får du ju inte mycket spelrum till de 2.2 som är minimimått för takhöjd...

Och jag har också fattat det som att de numera ska mäta efter lägsta punkten, alltså om man har bärande bjälke så tas måttet efter den, och de ligger ofta, i äldre stall, lite lägre än taket i övrigt.

Mitt ena stall, vilket jag inte använder längre, är 220, men har lägre bärande stockar, är alltså inte ens gdk för en shettis.

Mitt andra stall, men 240, är inte heller det godkänt eftersom det finns en bärande balk tvärsöver sas, vilken ligger något lägre än taket i övrigt.

Och hästen på 170 får vad jag förstått? inte bo i 240 stallet heller.

Alltså har jag inget godkänt stall??.Blir det stopp åker de ut till ligghallen, så jag har ett alternativ.

Lägsta mått är 2,20 till lägsta punkt, det har du rätt i. I ett stall med 2,20 kan man ha hästar upp till och med d-ponny (1,47*1,5= 2,20). Men det gäller även att större hästar ska ha 1,5*mankhöjden dvs 2,55 för en häst på 170 cm i mkh. En sak som skrivits om lite i föreskrifterna är att takhöjden gäller för där hästar hålls (boxen) eller binds upp(uppbindningsplats i gång). Förut stod det "där hästar vistas" vilket då gällde överallt. En bjälke över en gång som man passerar (som i så fall kan motsvara en dörröppning) är därför inte automatiskt tvärstopp.

Jag tycker faktiskt att dessa regler är lite märkliga måste jag säga!
Ta tex de vanligaste (?) boxarna har ju ofta så att man kan öppna till gången, men om hästen sticker ut huvudet där så riskerar ju hästen faktiskt att slå i huvudet i järngrejjen ovanför. Men där är det ok att takhöjden inte är 100% trots att hästen vistas där jämt, men en bjälke är inte ok?

Jag tycker det är märkligt.

Jag har tex öppet till nock, men iomed att den lägsta takstolen ligger på 260 eller nåt sånt så kan jag inte ta in hästar över 175 (?), trots att det bara är 2-3 slanor rakt över och inte alls tak (förstår du hur jag menar?)

Och det jag har hört är att takhöjdregeln i huvudsak är som den är pga luftkvalitén, och inte att hästarna skulle slå i huvudet eller liknande. Har jag fattat fel eller är lagen något ologisk?

Ta tex takhöjden som minst får vara 220, även till shettisar, det känns ju för mig då väldigt självklart att den höjden inte är satt pga att de inte ska slå i huvudet... för då är det en jävligt stor shettis... :angel:

Jag tycker faktiskt att dessa regler är lite märkliga måste jag säga!
Ta tex de vanligaste (?) boxarna har ju ofta så att man kan öppna till gången, men om hästen sticker ut huvudet där så riskerar ju hästen faktiskt att slå i huvudet i järngrejjen ovanför. Men där är det ok att takhöjden inte är 100% trots att hästen vistas där jämt, men en bjälke är inte ok?

Jag tycker det är märkligt.

Jag har tex öppet till nock, men iomed att den lägsta takstolen ligger på 260 eller nåt sånt så kan jag inte ta in hästar över 175 (?), trots att det bara är 2-3 slanor rakt över och inte alls tak (förstår du hur jag menar?)

Och det jag har hört är att takhöjdregeln i huvudsak är som den är pga luftkvalitén, och inte att hästarna skulle slå i huvudet eller liknande. Har jag fattat fel eller är lagen något ologisk?

Ta tex takhöjden som minst får vara 220, även till shettisar, det känns ju för mig då väldigt självklart att den höjden inte är satt pga att de inte ska slå i huvudet... för då är det en jävligt stor shettis... :angel:
Ja, som jag tidigare sagt så är det inte alltid inspektörerna håller med lagstiftarna... När det gäller småhästar är det mer luftvolym och möjligheten till bra klimat/ventilation som spelar in i 2,20-kravet än att de skulle slå i skallen. När det gäller dina slanor/bjälkar i och med omskrivningen i reglerna kan du ha högre hästar i stallet så länge bjälkarna inte är i vägen (alltså över uppbindningsplats eller i box). De stall jag varit inne i som har haft ca 2,20 i takhöjd (under bjälke och kanske 2,40 till själva taket) har känts betydligt mörkare och fuktigare än när takhöjden är väl tilltagen, men det är som sagt min absolut personliga åsikt.

När det gäller den där järngrejen håller jag fullständigt med om att den borde ses som en större skaderisk, men ännu har ingen som jag vet i alla fall haft påpekanden om den.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt en häst som slagit sönder hela nosryggen på en sån järnskena över boxen. Hon kastade sig inåt och slog upp med huvudet i panik och den i princip skalade nosryggen på henne. Riktigt vidrigt.

Jag har i mitt nybyggda stall välvda dörrar in till boxarna som ger högre höjd. Inte bara pga tidigare nämnda olycka men lite påverkad är jag ju såklart...

Takstolarna går ju givetvis över hela stallet eftersom de håller upp taket ;)
Därmed över boxar och uppställningsplats osv.

Jag har faktiskt ett ställe i boxarna som skulle kunna bli underkänt (har inte mätt hur högt det är) då de gamla takstolarna sticker fram, och de är betydligt lägre.

Men skulle nån inspektör påpeka det så skulle jag bara förminska boxen så är det löst, eftersom mina hästar räknas som små hästar så får de stå på 8 kvadratmeter, och det handlar alltså om 30 cm som sticker ut och är för lågt. Men det är trä, och jämt, så det är betydligt mindre farligt än de där järnstängerna enligt min åsikt iaf!

Mitt stall är väldigt ljust, varje box har ett stort fönster och mockar man på dagen så behöver man inte ens tända (hur många stall har de så ljust? :cool: ) Och i regel luktar det aldrig häst i mitt stall. Det kan dock lukta ammoniak om man nyss mockat, men det är bara när man precis flyttar på kisset liksom.

Så ur luftsynpunkt kan jag garantera att ingen inspektör har något att invända emot!

Hade Länsstyrelsens inspektörer ute för ngr månader sedan eftersom jag bedriver verksamhet som behöver tillstånd. Har ett nytt fint stall och fina hagar = inga problem. Inspektörerna var trevliga och vettiga. Jag fick dock en anmärkning = ngt att åtgärda. Jag fick skriva en utrymningsplan för brand och sätta upp vid stalldörren. Hade ingen aning om att jag skulle ha en sådan.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V