Länka till "ftp-bild"

psychogrrl

Trådstartare
Går det överhuvudtaget att på en html-sida länka till en bild (jpg) som ligger på en ftp-server? Alltså ange adressen till bilden så att den visas på html-sidan fastän den ligger på ftp?

Har fullt på mina telia sidor, så tänkte börja lägga bilderna på vår ftp-server (som förhoppningsvis snart kan ta http), men om det inte går att länka osv så var ju inte det en bra idé.

http://web.telia.com/~u85811930/sidor/bildsidor/juni05.html
är sidan (en av dom) som jag vill lägga in bilder på. Det ska se ut som det redan gör, att det är en mindre bild som man kan klicka på och få upp ett fönster med en större bild.

ftp-adressen är 82.182.161.185 och användarnamn och lösen för de som kommer utifrån (och inte ska kunna göra nåt mer än läsa/titta på servern) är Webb och webb. Jag har då skrivit ftp://Webb:webb@82.182.161.185/Bilder/juni05/'bildens namn'.jpg men det verkar inte funka. Iofs tror jag det ligger inne nån maxgräns på hur många som kan "besöka" servern samtidigt så det kanske är det som gör att det inte funkar? Eller går det helt enkelt inte?! :confused:
 
Sv: Länka till "ftp-bild"

måste man oftast inte logga in för ftp ??

tips är ju *eko* att köpa en webhotell / domän..
brukar tjata om det.. finns från 9 spänn/mån och uppåt.
 
Sv: Länka till "ftp-bild"

psychogrrl skrev:
Jo, måste logga in, men om man skriver ftp://användare:lösen@adressen/../bilden.jpg så ska det funka, men inte nu? ja, kanske inte går att göra så i ett html-dokument iofs.

Ska skaffa domännamn, men vill ju helst utnyttja vår server vi har här hemma, som är helt gratis...

aha. ja jo.. men.. då borde det gå att lösa. är inte bra på servers så, men kan va nån iställning kanske ?!
 
Sv: Länka till "ftp-bild"

Är det en Windows server eller en Linux server.

Är det Linux server har ni installerat Apache på den och det fungerar som det ska?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Länka till "ftp-bild"

ok
Det finns en massa artiklar hur man gör det men är inte så svårt
Annars får du använda en gratis webbhotell eller http://photobucket.com


Föresten vad är det för Linux Dis. Mandrake, Debian, RedHat, SuSe?
 
Sv: Länka till "ftp-bild"

Oh, vilken Linux det är, ingen som helst aning. Min far som fixat med den så jag har inte varit särskilt inblandad. Spelar det någon roll när man ska lägga in Apache?
 
Sv: Länka till "ftp-bild"

Nja en del Dis gör det väldigt enkelt av sig.
Man får visserligen inte den senast (Om nu inte dis har en bra inbyggd update)
men man får den senaste sedan de skivorna/image filerna kom ut.

Sitter just med min SuSe och ska installera :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
629
Bukefalos Hej @Gunnar ! På mobilen när jag ska lägga in en bild via en länk så dyker det såklart upp en ruta där jag klistrar in länken och ska...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Jag är helt ny på det här med hemsidor, men lär mig allt eftersom. ;) Jag jobbar i notepad som sedan läggs upp i html filer på en ftp...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: skiesabove
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 251
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp