Långvarig proteinbrist

Ellyne

Trådstartare
Har ni varit med om det på någon häst? Vad blir det för problem i utfodringen? Hur lång tid kan man räkna med för att hästen ska må bra igen?

Och nu menar jag inte hästar som varit magra länge(energibrist), utan främst de med proteinbrist.

Sv: Långvarig proteinbrist

Vad menar du med länge?
Min häst fick ju proteinbrist och tog väl nån vecka från att föll ut väldigt mkt tills vi fattade vad det var, tog sen ca 5- 6 månader innan han var fin i musklerna sen igen...

Jag menar hästar som haft det i flera år.
Nyfiken på om de kan ha svårt att tillgodogöra sig näringen när man ska fodra upp dem och om det tar längre tid.
Kanske vagt men det är bara lite funderingar.

Vad tror ni om min "teori"? --om de kan ha svårt att tillgodogöra sig näringen när man ska fodra upp dem och om det tar längre tid. --

Jag antar att det beror på hur mkt brist och under hur lång tid. Och antagligen också hur man sedan ökar fodret igen. Det viktiga borde då att vara att se till att de verkligen får ett så fullvärdigt (ordval?) protein som möjligt.

Men jag tror säkert att det kan vara så att de har svårt att tillgodogöra sig fodret om de har proteinbrist. Många av alla de ämnen ex enzymer som deltar i matspjälkningen och sedan vid uppbyggnaden/reparationen av kroppen består ju just av proteiner.

Tack för kunnigt svar. :bow:
En annan tanke är att det kanske inte är så nyttigt för hästmagen att "helt plötsligt" få näringsrikt foder om den haft brist under längre tid. Även om man vänjt in det under ett par veckor kanske den är ovan?
Med fullvärdigt protein menar du då bl.a. lysininnehåll? Och att det ska vara lättsmält.

Tack för kunnigt svar. :bow:
En annan tanke är att det kanske inte är så nyttigt för hästmagen att "helt plötsligt" få näringsrikt foder om den haft brist under längre tid. Även om man vänjt in det under ett par veckor kanske den är ovan?
Med fullvärdigt protein menar du då bl.a. lysininnehåll? Och att det ska vara lättsmält.

jag är inte alls säker på detta.
Ja jag menar lysininnehållet.
Men har inte ngn aning om hur lång tid det skulle ta och hur snabbt man kan öka mängden.

En utmärglad häst får inte gödas med ”snabba” kolhydrater som stärkelse och socker. Det kan vara livsfarligt. Istallet skall den gödas med inte alltför grov fiber, sen kan man lägga till fett men vänta länge med att introducera spannmål o dylikt.

Davisuniversitets gödkur börjar med 0,5 kg lusern var 4e timme dag ett och dag 10 är man uppe på 2 kg var 8e timme. Man väntar 2 månader med spannmål om hästen var utmärglad från början.

Om hästen inte är utmärglad utan saknar muskelmassa men har underhudsfett kvar är fri tillgång på lusern eller annat inte för grovt stråfoder med höga proteinvärden bra. Alt ett proteinkoncentrat, men detta får ökas sakta till skillnad från lusernen så att det inte spiller över så mkt till grovtarmen..
Det är inte farligt för ämnesomsättningen att snabbt öka proteinmängden.

HH

Tack för svar! :bow: Intressant!
Vad är det som gör de snabba kolhydraterna livsfarliga för en utmärglad häst?
Inte alltför grov fiber- är det bara grovfoder du menar då? Så om jag tolkar det rätt börjar man med grovfoder och lusern, lägger på fett/olja och sist kraftfoder och spannmål.
Kan det vara så att en häst som haft proteinbrist under lång tid svarar bättre på lusern/stråfoder än proteinkoncentrat? Till en början iaf. Pga fibermängden?

Lite förenklat: Snabba kolhydrater medför kraftig insulineffekt för att föra in sockret i cellerna. Insulinet föser in fosfor och magnesium i cellen samtidigt. Utmärglade hästar har för litet av allt även fosfor och magnesium. Då blir det för litet av det kvar i blodet. Hjärtat, njurarna och levern kan sluta fungera.

Om en häst med proteinbrist gillar lusern skulle jag absolut köra på fri tillgång. Sen kan man ju lägga till koncentrat också men det tar ju längre till innan du kommit upp i behovet eftersom det får ökas sakta.
Grovt hö innehåller dels mindre protein och dels kan det hos en utmärglad häst ge diarré vilket medför ytterligare mineralförluster. HH

Mitt förstahandsval är lusern men det är inte alltid det funkar praktiskt; om hästen inte äter det.
Men mitt påstående stämmer alltså inte: "Kan det vara så att en häst som haft proteinbrist under lång tid svarar bättre på lusern/stråfoder än proteinkoncentrat?"
(Förutom att den svarar snabbare pga snabbare invänjning.)

Men mitt påstående stämmer alltså inte: "Kan det vara så att en häst som haft proteinbrist under lång tid svarar bättre på lusern/stråfoder än proteinkoncentrat?"
(Förutom att den svarar snabbare pga snabbare invänjning.)

Jag skulle nästan gissa att om det är någon skillnad så borde den ha lättare för att ta upp proteinkoncentratet än protein i ett grovfoder som tex lusern. I koncentratet är det ju inte inbäddat i fibrer som först måste gå sönder.
Men det behöver ju inte vara sant.

Nej det finns inga belägg för det va jag vet.
Om den i ö är i bra kondition och har en grovfoderstat som magen trivs med skulle jag bara lägga till ett proteinkoncentrat. Effektivt och enkelt ! HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka