Långtur med tältning- någon som testat?

gadriel

Trådstartare
Jag och en kompis hade tänkt att göra en långtur i sommar på 2-5 dagar beroende på hur bra det fungerar (och hur ont i rumpan vi får ;) ).

Jag har tänkt att vi ska utgå hemifrån och sen rida bortåt och sedan bli hämtade när vi känner att vi fått nog. Jag tänker att vi kollar av lämpliga ställen att övernatta på och antingen kollar med markägare om vi kan få sätta upp en tråd över en natt eller att man övernatta där det finns någon form av hage som hästarna kan gå i. Eftersom det ändå bli inom rimligt avstånd hemifrån så är det ganska lätt att hitta ställen att övernatta på tänker jag. Sen tänker jag att man i förväg kan köra ut vatten och hö om det inte finns bete så att det är på plats iaf.

I övrigt tänker jag att det vore roligt att ha det mesta med sig såsom tält och det man behöver. Jag tänkte att vi ska ha stormkök med och laga mat i naturen helt enkelt. Min kompis är från nederländerna och har således aldrig campat i skogen förut så det blir ett äventyr för henne :).

Är det några här som gjort en liknande tur och har ni bra tips på vad man ska tänka på? Vad hade ni med er och hur packade ni? Hur långt red ni varje dag? Jag har tänkt att runt 3 mil borde vara ganska lagom för hästar i normalkondis.

Jag har tänkt i sådär 10 år att det vore roligt att göra en långtur men det har inte blivit av men nu sjutton tänkte jag se till att vi kommer iväg.

Tack på förhand :)
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Förresten angående att binda upp? Om man inte skulle ha tillgång till en hage på natten, går det då att ha hästen uppbunden eller är det helt tabu? Om man ska ha dom uppbundna hur binder man upp på ett bra sätt i så fall?

Mina hästar är vana att bindas upp vid träd och liknande på turer medan man fikar och de tar det med ro och ställer sig att vila direkt. Men då har man ändå uppsikt över dom det har man ju inte på samma sätt när man sover.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Om jag skulle binda upp en längre tid skulle jag nog köra på "High Line".

Det finns liksom inget för hästen att trassla in sig i då. Dock är det nog bra om ni övar på att göra linan tillräckligt spänd och att vänja hästarna vid det innan ni gör det ute i skogen.

Jag vet dock inte om det är okej att ha hästen uppbunden så över natten?
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Ja att ha högt är nog klokt, går ju att ta ett spännband så får man det sträckt.

Egentligen är det ju inte så stor skillnad mot hästar som står i spiltor, de sitter ju fast ordentligt så att säga. Skillnaden är väl mest att det är större risk att något oväntat händer så att hästarna blir rädda än när de står i stall, men det kan ju å andra sidan hända saker i stall också på natten när ingen är där.

Mina är varken rädda av sig eller sliter sig loss. De ger efter för tryck istället men skulle dom bli hysteriskt panikslagna så skulle såklart reptilhjärnan sätt in, 100 % säkert går ju aldrig att vara. Sedan hade jag nog känt mig tryggare med en häst som får panik uppbunden som förhoppningsvis ändå lugnar sig när den inte kommer loss än en häst som springer igenom en tråd och kommer lös på en plats den inte är van att vara på eller i närheten av vägar med trafik.

Jag vet inte vad som är bäst, det är svårt ibland hur man ska resonera.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Men ska tilläggas, bästa är ju ändå en hage känner jag spontant, så att de kan strosa runt, beta och rulla sig samt ligga ner och vila bekvämt om de vill. Här är ju hagar överallt på landet så jag tror ändå inte det blir några problem att få låna en hage eller kanske en box över natten.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jag ska tillägga att jag inte har någon annan erfarenhet än fikaturer men jag tycker långturer är roligt så jag hoppar ändå in med mina tankar, hoppas det är ok. ;)

Det blir ju väldig skillnad på hur mycket ni behöver ha packat beroende på om ni är borta 2 eller 5 dagar. Men investera i bra sadelväskor och ryggsäckar lämpliga att rida i. Planera för ett långsamt tempo så att ni aldrig behöver känna er stressade eller övertrötta, ta många små pauser, sitt av och led hästarna ibland och passa på att stanna och "upplev" omgivningen på vägen, t ex stanna och bada vid någon sjö.

Det största bekymret är väl hur ni ska hålla er varma om det skulle bli regnväder. Ta med bra regnkläder, kanske en ullfilt och kolla över hur det är med eldningsmöjligheter (har ni otur kan det ju vara eldningsförbud).

Ett ordentligt snack med markägarna är nog bästa stället att börja, så kanske de kan tipsa om lämpliga rastplatser med. Folk är oftast väldigt trevliga när man ger dem chansen. :)

Se till att ha varsin magväska med lämpliga snacks (eller sadelväska som är lätt att komma åt från hästryggen) som torkad frukt, nötter eller annat som ger snabb energi. Se också till att ni har möjlighet att dricka ordentligt på vägen, hästarna med om det går.

Åh, vad jag är avundsjuk! :D
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Har ni mycket skog i området så kan ju ett brett band mellan några träd bli en bra hage. Ni måste dock höra med markägaren och hitta samt märka ut bra lägerplatser.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jag har själv inte varit ute men har goda vänner som ett par gånger per år ger sig ut på längre turer. De ser alltid till att ha en följebil som har tält och packning och bara rida med det man behöver för dagen. Det sliter en hel del på hästen att behöva bära ytterligare tyngd än normalt.
De planerar även sina turer så de har tillgång till hagar nattetid, en anledning är att hästarna ska kunna gå och beta som de vill och bara få vara hästar.

Vatten är extremt viktigt om det är en varm sommar, där är återigen följebil guld värd, om det inte finns tillgång till vatten i naturen så kan den möta upp med vattendunk och hinkar. Annars får man se till att följa en rutt som innehåller vatten som det går att komma fram till...

Planerar, planerar och planera är nog bra grundförutsättningar, börja med kanske bara en natt ute för att prova på, kolla hur hästarna fixar det osv.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Tack för era svar! Jag är i valet och kvalet om man kanske ändå ska rida någon ridled så man kan övernatta tryggt med hästarna och att dom verkligen får i sig vad dom behöver. Skog har vi massor här men det finns inget för hästarna att äta där så det bygger på att man kör ut i förväg i så fall.

Hittade en ridled här i småland som jag missat, ner mot nybro, den verkar inte vara så aktiv men vad jag förstått ska den ändå gå att rida. Den verkar väldigt trevlig med mycket småvägar och gott om övernattningsställen, inte så lång runda men iaf så det räcker 3-4 dagar och det är nog ganska lagom :).
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Vi postade visst samtidigt.

Ja jag är lite orolig att det blir mycket för hästarna att bära eller att det inte kommer fungera 100 %, man är ju rädd om sina hästar och eftersom det är första gången så tror jag att det blir ridleden istället. Då kan vi bara njuta och slippa vara oroliga och ridleden är inte superlångt hemifrån så sambon kan hämta oss om vi behöver avbryta.

Man kan ju ändå ta med stormkök och sköta all mat själva och bara sova på övernattningsställena så blri det ändå mycket tid i naturen :)
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jag har aldrig övernattat efter vägen så att säga men vi brukar rida en långritt per år med ett kompisgäng. Mest för att det är roligt så det blir inte alltid så lång sträcka (som mest tre mil) men däremot har vi alltid mat- och fikapauser :)

Vi binder alltid upp hästarna i high line som visas i den tidigare postade videon. Det funkar allra bäst eftersom hästarna har ordentlig rörelsefrihet och risken för att trassla in sig är väldigt liten. De kan äta och ligga ner obehindrat. Jag skulle tro att det inte är något problem med att ha dem uppbundna så under natten eftersom de är vana vid det och så är de ju trötta efter dagens ridning. Ni sover ju själva i närheten och lär ju vakna om något händer.

Vi brukar ha någon (diverse sambosar och äkta hälfter brukar få turas om) som kör ut och lagar mat åt oss vid ett ställe. Fika, vatten, extra kläder och sådant har vi däremot alltid med i sadelväskor. Hur mycket hästarna ska bära får ni ju avgöra själva men generellt så klarar de mer än man tror och på en sådan långritt rider man ju för det mesta i sakta mak :) Viktigt är att packa jämnt så att de inte går och kompenserar för att den vänstra sadelväskan väger 5 kilo mer än den högra.

Till sist, köp en smidig väska med första förband och ha med i lämplig väska/ficka. Jag brukar ha med en lite större från IKEA och en mindre (från rädda barnen tror jag den är), den mindre kan man då ha i en ficka så att man har kvar en även om man åker av och hästen drar till nästa kommun. Och så en påse med självhäftande benlinda och lite sådant till häst.

Lycka till och ha så roligt!
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Tack för ditt input :D

Jag ser verkligen väldigt mycket fram emot det här, helpeppad :D

Ja den där high linen tror jag vi kommer använda när vi rastar åtminstone, ser ut att fungera bra. Ja som du säger, man vaknar säkert direkt om dom blir oroliga, jag vaknar ju så fort hunden är uppe och går på natten i rummet bredvid sovrummet. Problemet är mest att i skogen finns inget gräs att käka så man får nog ändå köra ut hö i förväg.

Där hade det helt klart varit en fördel att köra istället, då hade vi kunnat ha hö och vatten med oss på vagnen men man blir lätt lite stel av att sitta på en vagn så mycket och min nya häst är inte körd med fyrhjuligt men är säkert inga problem men jag känner honom inte lika bra just i körningen. Annars hade det ju varit behändigt då man kan byta häst när den ena blir trött så får den andra gå på släp. Eller att den ena rider och den andra kör. Min kompis har iaf kört en del, verkar vara tillräckligt för att köra mina hästar.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Det är verkligen jätteroligt att rida långtur så se till att det blir av för dig och din kompis :) Du kan ju passa på att öva på att ha hästarna uppbundna i hög lina hemma så är de vana. Jag har aldrig övat utan bara bundit upp men det har funkat bra, hästarna vill ju gärna vila och börjar inte stöka omkring. Om kompisarna står bra gör ju de andra det också, vi har som mest varit elva ekipage tror jag.

Kolla i förväg så att det går att köra med vagn om ni väljer det, rätt vad det är har man en myr eller vägbom framför sig :)
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jag har suttit och kollat kartan nu ikväll och insett att det vore fullt möjligt för oss att rida ner till Börjes och ha gratis boende hela vägen ner ;).

Första etappen ca 3 mil, boende hos sambons jobbarkompis, där finns hage att låna och om vi är snälla får förhoppningsvis vi också sova på en soffa eller så, eller så känner dom någon i krokarna vi kan bo hos.

Etapp 2, ca 3 mil, ridning över Huseby bruk och vidare till en av mina bästa vänner och övernatt där. Där finns sovplats till oss och i värsta fall för hästarna i trädgården men borde gå att fixa en hage i närheten.

Etapp 3, ca 3 mil sen är vi i mina föräldrars sommarstuga. Där finns hästhagar bredvid och säkert inga problem att få låna hage. Där kan vi stanna en dag och vila upp oss, bada och ha det bra. Antingen umgås med mina päron eller vara där själva. Ett fint ställa att stanna på iaf.

Etapp 4, ca 3 mil, sista etappen till Tingsryd där vi blir hämtade av sambo.

Det borde väl funka bra :) Så kan vi shoppa hästprylar sista dagen :p.

Om vi bestämmer oss för detta alternativet ska jag fixa gröna kartan så jag kan hitta bra småvägar att rida på :).
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jag tycker att det låter bra. Bra med möjlighet till vilodag om det känns att det behövs. Gör ni så här är det ju dessutom fullt möjligt att köra ut alla grejer i förväg så då behöver hästarna inte bära mer än nödvändigt.

Låter väldigt roligt!
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Lycka till med långturen. Det skulle jag också vilja göra!

Jag har ingen erfarenhet av så långa turer, men när jag var liten så red jag och några vänner och sov över i ett vindskydd som mina vänners farfar hade. Vi gjorde precis så som många tipsat, gjorde en hage mellan lite träd lagom för våra hästar. Jättemysigt verkligen! Gjorde upp eld på kvällen och grillade och sen sov i vindskyddet. Det var bara det att på morgonen efter vaknar vi av ett brak... Då hade en av hästarna pillat upp vår provisoriska grind och vi såg bara ett gäng hästrumpor som sprang iväg. Vi lyckades få tag på hästarna en bit bort... men jag lärde mig att ska jag göra något liknande igen gäller det att se till att hagen sitter uppe ordentligt, eftersom man sällan kan ha el när man är iväg sådär.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Annars har du ju ridleder och där finns det ställen för hästarna och en själv att övernatta.

Men jag har tänkte att göra samma sak i sommar=)

Kommer kolla med moppe vart man kan rida och vart man kan övernatta och kolla med bönderna om man kan låna en hage/box över natten och att man själv får sova på höskullen=)

Jag vill sova så cowboylikt som möjligt så inge hotell här inte:D

Kommer rida 3-5 mil om dagen
Har dock inte bestämt mig för om jag ska köra ist lättare med packning=)
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Ja det är ju läskigt med lösa hästar.

Vi har bestämt att vi inte ska tälta den här gången. Så är man säker på att hästarna kan övernatta på ett bra sätt.

Det lutar starkt åt att rida till Börjes fortfarande, upptäckte att det finns väldigt bra ridvägar mer än halva sträckan så det känns fult möjligt att få ihop en riktigt bra runda. Har dessutom ytterligare två personer vi kan sova hos längs med den vägen så det kan nog bli toppen.
 
Sv: Långtur med tältning- någon som testat?

Jo jag har övervägt ridleder också. Men den ridleden jag ville rida var ganska långt att åka till och så drar det iväg med pengarna i både bensin, startkostnad och kostnad för övernattningar, dessutom långt att bli hämtade om något krånglar. Så vi vill hålla oss lite närmare om något skulle krångla eller om sambon behöver komma med något vi glömt eller liknande.

När man gjort denna trippen har man ju lite mer koll hur man själv och hästarna fungerar och utrustning med mera så då kan man kanske tälta istället.

Det svåraste med övernattning i skogen är ju mat till hästarna så det är svårt att rida spontant. Iaf här i skogarna finns inte ett strå att äta på för hästarna.

Vi har dock bestämt att när vi kommer tillbaka hem igen ska vi rida ut i krokarna hemma och sova under öppen himmel :) , samt vill vi rida en månskenstur ;). Så vi får ta cowboy livet på hemmaplan istället, en bra kompromiss tror jag.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
M
Övr. Hund Och för att inte vara alltför egoistisk så får ni lite frågor att svara på om era hundar :p Har ju som sagt en 4 ½ månaders valp...
Svar
3
· Visningar
776
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp