Långtransportering

Migo

Trådstartare
Jag är på G att köpa häst på ca 50 mils avstånd från hemmet.
Det är två hästar som är aktuella, dvs jag kan inte köra dem själv på mitt b-kort, då det blir överlast (inte helt lyckat att köra två främmande hästar tillsammans heller...)
Det som kvarstår är ju då att anlita en transportfirma.
Orterna ligger bra till (Helsingborg- Örebro) så det är inga långa avstickare från motorvägarna.

Vad har ni för erfarenhet av transportfirmor?
Har man möjlighet att "slå följe", dvs åka med egen bil bakom/sitta med i hytten?
Priser?

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

Har inte anlitat firma sen 94, och jag tror inte den finns kvar... så känner mig nybörjare!

Sv: Långtransportering

Jag använde transport när jag tog upp min vallack från Skåne mars 06. Det fanns inget riktigt annat val - jag kände mig obekväm med att köra själv den sträckan med en ny häst och det var världens vinterväder vid den tiden, om ni minns...

Vad jag minns var de lite sena, ett par dagar tror jag de lyfte än planerat. De var jättehjälpsamma, hörde av sig under resan och var trevliga trots en nybliven orolig matte hörde av sig stup i kvarten :angel:

Och eftersom de var försenade kom han fram senare än vanligt för de skulle lasta av hästar/hämta hästar på vägen. Han kom fram vid midnatt den 22 mars och så snälla som de var hade de en box han fick stå i över natten och så hämtade jag honom tidigt den 23 mars.

Jag tycker det är sjysstare att anlita en firma, de har oftast bättre transportmöjligheter samt bättre rastplatser på vägen.

Jag kan PM:a dig namnet på de som körde min kuse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama