Långtidsparkering

Is

Trådstartare
Ja så var resan äntligen bokad, Spanien blir det en vecka i maj :) men vad har ni för erfarenhet av långtidsparkeringar? Bra/dåligt? Är något bolag som är bättre/sämre? Riktpriser för en vecka verkar vara kring 500 om man inte kollar de som ligger allra närmast flyget där det snarare verkar handla om flera 1000 kr...

Du skriver inte var det gäller så jag gissar att det är Stockholm ;)

På Landvetters flygplats brukar jag betala uppåt 700 för tre veckor, har jag för mig. Vet dock inte vad det säger om Arlanda.

På Landvetter har jag under 7 år haft bil parkerad i snitt en vecka i månaden, på flygplatsens egna långtidsparkering borta vid flygledartornet. Inget problem någon gång, där rör sig en hel del folk och jag brukar dessutom parkera så nära tornet som möjligt. Vid korta resor 1-2 dagar har jag använt garaget mitt emot ankomsthallen. I höstas skulle jag på privat semesterresa en vecka och ställde för första gången bilen i parkeringsgarage, det nybyggda innan rondellen, kan förstås inte nämna namnet här. Det visade sig vid hemkomsten att det fina och glatt marknadsförda garaget saknade både kameraövervakning och manuell tillsyn, så det var hur lugnt och ostört som helst att gå omkring där på natten och bryta bilar... Sur lärdom. Never again.

@Snubbelfot Det garaget är väl snordyrt? Jag brukar stå 2-3 veckor i taget borta på lågprisparkeringen och det har - ta i trä - aldrig hänt nåt.
Minns inte exakt, det var billigare än korttidsgaraget och dyrare än den stora parkeringen - men tyckte det kunde vara värt det. Fast det var det ju inte visade det sig tvåtusen spänn senare när låset var bytt och dörren lackfixad.

Du skriver inte var det gäller så jag gissar att det är Stockholm ;)

På Landvetters flygplats brukar jag betala uppåt 700 för tre veckor, har jag för mig. Vet dock inte vad det säger om Arlanda.
Står i TS profil att hen är från Jämtland. Om det hjälper i flygplatsgissandet :)

På Arlanda använder jag mig numera alltid av Flygets (SEBE) långtidsparkering. Det ligger i Arlanda stad och det tar väl ca tio minuter till terminalerna dit man körs i minibuss. På de större parkeringarna på Arlanda får man vackert stå och vänta på bussen, men här plockar de upp en vid bilen och håller sedan koll på när planet landar så då blir man upplockad vid terminalen. För något år sedan när jag landade efter två veckor i Egypten bara för att upptäcka att bilen var täckt i en halvmeter snö (totalt kaos med inställda flyg i hela Europa) kom de med snöslungeartad grej och blåste av bilen - utan kostnad. Det är service!

Tror att kostar 480 för en vecka och 660 för två eller något liknande. Det känns säkert. Parkeringen är inte så stor och lätt överblickbar. Man kan boka på nätet.

På Arlanda har jag stått på långtidsparkeringarna alfa, beta och vad de nu heter. Buss går till Arlanda därifrån, funkar bra. Senast bokade jag dock på nätet och fick bättre pris än där och stod då under tak i anslutning till terminal 2. Så bokning på nätet kan vara värt att kolla upp.

På Arlanda har jag stått på långtidsparkeringarna alfa, beta och vad de nu heter. Buss går till Arlanda därifrån, funkar bra. Senast bokade jag dock på nätet och fick bättre pris än där och stod då under tak i anslutning till terminal 2. Så bokning på nätet kan vara värt att kolla upp.

Just alfa och beta tycker jag inte är att rekommendera. Vem vill släpa sina väskor själv över en gigantisk parkering och på en buss när man kan få transfervanen framkörd till bilens baklucka? För att inte tala om att stå och vänta på bussen när man kommer hem jämfört med att ha en chaufför som passar ens flight? Och sedan åter släpa väskorna vs att vanen körs fram till den egna bilen. Utan att prisskillnaden är markant. Det sistnämnda har jag dock inte uppdaterad koll på eftersom jag övergav Alf och Beta för flera år sedan när jag insåg att det fanns andra alternativ. Ett tag använde jag mig Benstocken, men så ändrade de från att köra en i van till att man själv fick passa bussen. Då var det bye bye.

Inte exakt vad TS frågar, men om någon är intresserad så brukar jag använda mig av ytterligare en lösning. Jag parkerar på en liten herrgård först högersvängen bortanför Arlanda, där vid kabelparken, lämnar min hund till personalen och bilen på deras parkering och blir sedan skjutsad till terminalen. Och upphämtad vid ankomst. :-)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka