Sv: Långtidsjukskriven och hästägare
Det är bara att be Skatteverket om alla ens taxeringsbilder från första året man började jobba till innevarande - där framgår skatten man betalat in varje år
och så tar man en miniräknare och plussar ihop all skatt man betalat och sedan även kollar av hur mycket PGI man betalat
själv började jag arbeta 1985 när jag var 17 år och 2006 är jag 38 år - så det är 21 års skatt det (jag skall räkna ut det en dag hur mycket det är)
och jag har 220 000 kr i studieskuld jag betalar av på över 800 kr per månad - dock faller jag utanför ramen för de som får studielånen tillgodoräknade på PGI:n, alla som tog studielånen innan 1999 (tror jag det var) får inte de tillgodoräknande på pensionen, som man får numera.
All ens konsumtionsskatt syns dock inte i ens taxeringsbilder - men om man är som jag (vilket ingen är), så har man nästan sparat alla inköpskvitton man fått under hela sitt liv om man alltid handlat lagligt vitt och kan kolla igenom hur mycket man betalat i momsskatt också på allt man köpt som varit momsbelagt
och det mesta har jag inhandlat i konsumtion har jag inhandlat från mina egenhändigt inarbetade lagligt vita löner och övriga arbetsinkomster, kapitalinkomster osv - min disponibla inkomst då efter skatten är dragen (31 % inkomstskatt, 30 % kapitalskatt)
och ersättningar osv - även chefslönerna - kopplas till konsumentprisindex för uppräkningarna - så det bygger på hur konsumtionen går - om folk konsumerar massor eller inget
så fattig som rik har idag ett samhällsansvar och samhällsplikt att konsumera och shoppa lagligt vitt som bara den - så att alla barnbidrag, bostadsbidrag, och den typen av bidrag kan betalas ut.
Barnbidraget är en fast beslutad summa som inte ändras allteftersom konsumentprisindex går upp eller ned.
Pensionerna går dock upp eller ner från år till år - eftersom de faktiskt är rörliga
Men det är som regel bara runt 60 % mot vad man hade i lön som pensionen är - så själva pensionen är en ren förlustaffär mot att arbeta
För kollektivavtalstjänstemän fylls den ut av ITKP:n, men för kollektivavtalsarbetare Alecta finns inte samma motsvarighet till ITKP:n.
plus lite annat
men det är mycket med det jordiska när det kommer till siffror osv och hur mycket olika personer i olika åldrar och situationer gör i vinstaffär på att vägra gå och jobba - det finns inga schabloner som man kan dra alla rakt av över
Detta var urbra och mycket klokt skrivet!
"De som tror att det är roligt att gå hemma jämför det med att vara frisk och ledig i 2 veckor ...."
Det finns anhörigstöd för de som vårdar anhöriga hemma - som bl a avlösning i hemmet så de kan vara lediga och pusta ut från att vårda och ta hand om en
det var som fäen tänkte jag - när får jag avlösning själv då ifrån mig själv?
Jag vill också åka bort från mig själv ett tag - men det blir ju genast mycket svårare det
men som tur var är Sverige ett EU-land och vi har rätt till av staten betald EU-vård numera utanför Sverige i vilket land vi anser passar bäst och där det finns det vi söker,
och nu skall jag vara taskig men det går att lösa så att man kan komma bort från sig själv
utan att behöva bli alkoholist eller narkoman för att komma bort från sig själv, och på svenska statens bekostnad då också, och det är i EU Holland och ESS Schweiz på de sjukhus och kliniker som erbjuder laglig läkarassisterat självmord där (dödshjälp) - man skall vara vid sina sinnens fulla bruk dock när man skriver på papperena
Jag skojade för ett tag sedan och sade att det är ju utmärkt för företag idag som får sjukskrivna anställda som inte går att rehabilitera och de måste ge dem uppsägning med risk för skadestånd ... de kan ju inte ha utömt sitt rehabiliteringsansvar förräns de har provat allting! ....
skämt å sido, jag tyckte det var görskoj när jag kom på det att företagen och Försäkringskassan faktiskt kan skicka folk på löpande band för avlivning utanför landet, vilket blir en mycket billigare lösning än de skadeståndsanspråk som den anställde kan ställa i Arbetsdomstolen för uppsägningen pga sjukdom
Så jag skall göra ett nätkonstverk där jag skapar ett företag med sina personalpolicys och skriva tjänstepositioner som är lediga för tjänsteansökningar .... och lägga in tjänsterna i arbetsförmedlingens jobbdatabas, med länk som sig bör till företaget då så de presumtiva jobbsökarna kan läsa mer om företaget
måste röra runt i grytorna :-)
Jag kanske hinner ställa ut mitt nätkonstverk också på konstutställningen i Trägårdsföreningen som Very Special Arts Sverige skall ha i vår
ja ja, vad är en bal på slottet ...