Långtidsförvara hästutrustning

Balahé

Trådstartare
Då jag inte planerar att köpa ny häst på ett tag har jag sagt upp min stallplats och har därmed ingen given plats för mina hästgrejer. Jag har en del grejer jag behöver förvara till nästa häst och undrar hur ni gjort? Metall är ju inga problem men läder och textil har ju en förmåga att dra åt sig fukt och mögla. Jag har givetvis tvättat textilgrejerna och allt läder är rengjort med glycerin-tvål. Jag upplever att infettade grejer möglar fortare därför hoppade jag det.

Funderar på plastbackar till lädret och vakuumpåsar till textilgrejerna. Har ni tips på bra vakuumpåsar som rymmer även vintertäcken? Annat jag bör tänka på? Förutom fuktfritt, frostfritt och musfritt förstås.

Kan nog vakuum förpacka lädret också. Se bara till att det är torrt :).
Ingen aning om ngn gjort det tidigare men det låter som att det kan funka :angel:

Jag har haft träns och liknande i tränsväskor i källarförrådet i typ flera år utan problem. Min 100 år gamla sadel hade dock fått lite ytmögel, men då har jag fettat in den också.. :idea:

Kan nog vakuum förpacka lädret också. Se bara till att det är torrt :).
Ingen aning om ngn gjort det tidigare men det låter som att det kan funka :angel:
Nja, det vågar jag nog inte. Känns svårt att inte få veck där man inte vill. Dessutom är ju läder ganska solitt (stavas det så?) så jag tror inte man tjänar så mycket på det.

Jag har haft träns och liknande i tränsväskor i källarförrådet i typ flera år utan problem. Min 100 år gamla sadel hade dock fått lite ytmögel, men då har jag fettat in den också.. :idea:
Tränsväska äger jag ingen, annars hade åtminstone träns och tyglar varit givna däri.

Finns ju väldigt billiga att hitta hos stora kedjor, om du inte bor nära mig för då kan du få en :p
Snällt av dig, men jag har inte bara ett träns ;)... Bor i Skåne. Vill helst inte köpa på mig en massa grejer som jag inte har behov av egentligen. Vakuum-påsar gör att jag få plats med mer än bara hästgrejer i förrådet så det får jag skaffa. Lådor, korgar och påsar (typ höpåsar) har jag några st och ska försöka använda.

@balanhé För långt bort :p
Men kan du linda in en bunt i ett lakan eller något liknande då? :)
Tror jag haft tre träns som mest i mina men väskorna blir tunga då. Fördelen är att de går att hänga.

Med att vakuum förpacka tränsen med en liten fuktslukare i tänkte jag kunde vara bra mot mögel :). Torrt och fint även om det blir kvar lite luft.

Att hänga det i träns påsar gör inte så mycket till eller från mot att ha de fritt. Ja man skyddar mot damm men det är ju ngt större besvär att få bort :).

Jag förvarar allt jag inte använder i stora plastlådor med tättslutande lock.
Ser till att grejerna är torra och rena.
Har aldrig möglat för mig hittills och då har de ändå legat i några år.
Vakuumpåsar tycker jag bara funkar bra för tjocka täcken.

Med att vakuum förpacka tränsen med en liten fuktslukare i tänkte jag kunde vara bra mot mögel :). Torrt och fint även om det blir kvar lite luft.

Att hänga det i träns påsar gör inte så mycket till eller från mot att ha de fritt. Ja man skyddar mot damm men det är ju ngt större besvär att få bort :).
Kanske, men jag hade helst fått rapport från någon som testat:D

Jag förvarar allt jag inte använder i stora plastlådor med tättslutande lock.
Ser till att grejerna är torra och rena.
Har aldrig möglat för mig hittills och då har de ändå legat i några år.
Vakuumpåsar tycker jag bara funkar bra för tjocka täcken.
Mina lådor är inte lufttäta, det är sådana man knäpper fast locket på, minns inte vad de heter. Finns massor av storlekar och färger iaf.

Tänkte på ffa täcken och schabrak i vakuumpåsar. Har du tips på inköpsställen?
På Ikeas hemsida hittade jag inga och Rustas var nog väl små för vintertäcken.

Mina lådor är inte lufttäta, det är sådana man knäpper fast locket på, minns inte vad de heter. Finns massor av storlekar och färger iaf.

Tänkte på ffa täcken och schabrak i vakuumpåsar. Har du tips på inköpsställen?
På Ikeas hemsida hittade jag inga och Rustas var nog väl små för vintertäcken.

Såna lådor fungerar också bra om man inte packar dom för fulla så att locken bångnar.
Man kan även täta dom med lite silikon :)

Jag köpte påsar på ikea innan dom slutade med dom och det är de bästa som jag testat hittills. Men det borde väl finnas på jysk eller biltema? De har haft stora förr iaf.

Nu har jag förpackat mina grejer. Köpte ett gäng vakuumpåsar och stoppade ner täcken, flugluvor, schabrak i dem. Det stod på dem att de inte lämpar sig för förvaring av äkta läder, så jag chansar inte.
Läder fick istället ligga öppet i en ren höpåse. Nu är det bara till sadlarna jag inte är riktigt nöjd med förvaringen, men förhoppningsvis ska åtminstone en av dem få nytt hem.

Sätt fast en sadelhängare i vardagsrummet och du har en ascool inredningsdetalj.
Haha, det hade varit något. Nej, det vågar jag inte, är rädd om sadlarna och har både en liten som klättrar på allt hon kommer åt och katter som hade älskat att ha en sadel som liggplats/klösbräda. De är inackorderade tills jag hittar en bättre lösning.

Haha, det hade varit något. Nej, det vågar jag inte, är rädd om sadlarna och har både en liten som klättrar på allt hon kommer åt och katter som hade älskat att ha en sadel som liggplats/klösbräda. De är inackorderade tills jag hittar en bättre lösning.
har ett par sadlar som inte används och de har jag packat in i vanliga sadelöverdrag, ett under och ett över så att det är helt damm tätt :) har dem i tävlingsskåpet i stallet och de håller sig ganska så fräscha, plockar ur dem ngn gång om året och torkar av bara.

har ett par sadlar som inte används och de har jag packat in i vanliga sadelöverdrag, ett under och ett över så att det är helt damm tätt :) har dem i tävlingsskåpet i stallet och de håller sig ganska så fräscha, plockar ur dem ngn gång om året och torkar av bara.
Hade jag haft tillgång till sadelhängare hade det varit ett bra alternativ, nu ligger de på en lånda, på en fårskinnspad och med sadelövdrag över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka