Långt att åka.

Sv: Långt att åka.

Skulle nog försöka ordna övernattning i första hand, dels för hästens skull men även för en själv. Hur "säker" är man som förare efter 10 timmar i bilen med häst bakom?
Går det inte att ordna, skulle jag iaf se till att ta en så pass lång paus efter vägen, att man kan lasta ut hästen och den får röra på sig lite.
Sen är det lagen, att du inte får transportera mer än 8 timmar.....

Sedan tror jag att det är bra om man är flera som turas om att köra. Jag hade två "chaufförer" när vi hämtade Said från Danmark och det var ju livsviktigt så att dom kunde turas om att köra och sova.

*lånar tråd*

Hur länge måste hästen vila efter de 8 timmarna? Enligt lag alltså.
Givetvis skulle jag inte köra själv hela vägen, utan vi är 2 st som byts av...

Är lite i valet o kvalet över hur vi ska göra... Det lutar nog åt att vi tar hela sträckan på en dag, med en längre paus då vi lastar ur henne. Sen så kommer hon att få vila i 2 dagar innan vi ska tävla henne.

Tack för alla svar! Vill gärna höra mer av era erfarenheter av långa resor.

:cool:

Mia_R skrev:
Ingen som hört talas om fenomenet transportsjuka? Inte ens elitens tävlingshästar som är övervakade och påpassade enligt konstens alla regler är förskonade från transportsjuka. :crazy:

Nu har ju transport sjuka absolut ingenting med sträckan eller tiden man kör... Utan om helt andra saker så som ventilation, virus osv... Det finns hästar som drabbats som har åkt transport bara någon timme...

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·
Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka