längre ättid

Fille

Trådstartare
Min häst får ca 16 kg hösilage med "normala värden" (37 i SMBRP och 6.1 i MJ) och ca 60% TS. Det är ett HBL på ca 167 cm lite överviktig, fick hem henne för en månad sen.
Hon får inte så mkt krafftfoder, utan bara lite korn och betfor med morötter för att det ska skramla i krubban (alla andra hästar får ju :P) tillsammans med lite mineraler
Vill helst inte ge så mkt mer (eller jo egentligen, skulle det vara lägre värden skulle hon få ännu mera) då hon är lite rund. Men hon äter upp silaget ganska så snabbt.
Tycker ni att halm är bra att komplettera med? Testade att ge henne lite idag innan jag åkte hem o då åt hon av det i alla fall. Och om jag ger några kg av det blir det ju även mer grovfoder för magen att jobba med.
Vad tycker ni?

Sv: längre ättid

Halm är jätte bra att komplettera med. Står hon på spån kan ca 5-10kg vara lämpligt.

ja hon står på spån.

Men så mkt? tänker på all energi eftersom halm inehåller en del energi och det behöver hon egentligen inte:O hon är väldigt pigg:P men har uträknad foderstat o så :)

idag gjorde ja hönät til lhenne istället för att bara lägga det på backen, får hoppas det tar lite längre:) o så får hon mat fyra ggr per dag plus att dom har gammalt hö i hagen att knapra på!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 207
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka