Långpannebakning

Jag avskyr det namnet på riktigt.
Vi kallade de nog oftast bara "mums". Dock har jag svårt för namnet snoddas. Tycker att det låter jätteudda.... Och mockarutor förknippar jag knappast ens med mina kärleksmums. Jag tänker alltid först att det är en helt annan kaka! Men jag tror att det har lite att göra med var någonstans i landet man befinner sig? Det finns ju andra bakverk som också har många namn, som t.ex. Glömmingetårtan....
 
Ja men i det fallet finns inget annat namn. *halva rötterna typ halvmil/mil från glöminge...* kärleksmums och kladdkaka är självklart men vill ha nått nytt.
Är det på något vis bevisat att den uppfanns i just Glömminge då??

Pinocchiotårta, Brittatårta, Glömmingetårta, Mammas tårta, Ölandstårta, Margaretatårta och Herrgårdstårta är namn på samma tårta. En mycket populär tårta med sockerkaksbotten, marängtopp, vispad grädde och bär.
 
Svärmor gjorde nåt hon kallade begravningstårta. Två rulltårtebottnar som hon la ut på smörpapper, bredde generöst med äppelmos över den ena och täckte med den andra bottnen. Grädde uppepå och dekoration med bär eller annat kul
 
Är det på något vis bevisat att den uppfanns i just Glömminge då??

Pinocchiotårta, Brittatårta, Glömmingetårta, Mammas tårta, Ölandstårta, Margaretatårta och Herrgårdstårta är namn på samma tårta. En mycket populär tårta med sockerkaksbotten, marängtopp, vispad grädde och bär.
Ingen aning om namnet. Men den kallas även för ölandstårta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Fram med de bästa recepten på päron. Trädet dignar och de är mogna nu.
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Henriksdals Ryttarförening utanför Sjöbo i Skåne är i full gång med förberedelserna inför årets Folksam SM i utomhushoppning, som går av...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare i veckan meddelade Umeå ryttarförening att en viktgräns kommer att införas för ridskoleelever. Verksamhetschef Camilla Granberg...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp