långlina...

A

Annapanna

Någon här som har erfarenhet av att träna inkallning med hjälp av långlina/spårlina? Har nämligen funderingar på att använda det som säkerhet på de ställen där jag inte vågar ha min sju månaders hane helt lös.

Sv: långlina...

Jag har använt det mer eller mindre på mina hundar och det har fungerat bra. Jag har aldrig brytt mig om att korta av den eftersom, utan bara tagit bort den en dag när jag tyckt att hundarna var tillräckligt hjärntvättade... Använder fortfarande långlina på löptik.

joo?? och jag tackade för länken...mysko.....?

Annapanna skrev:
joo?? och jag tackade för länken...mysko.....?

Ellerhur var det så?

Jag blev helt chockad när jag såg att det var borta. Har du kvar länken? Man kanske inte får länka så?

Min hanne var ett tag belagd med "fotboja" dvs spårlina. Han hade den vid inkallning och platsliggning på klubben. När vi var ute och gick fick han ha den släpandes efter sig på marken, så att jag lätt kunde trampa på den om han skulle få för sig att dra iväg.

Nu är han lös varje dag, och funkar super!

Så gör jag med.. Har gjort det sedan han var någon månad gammal och gör det fortfarande vid tillfällen där jag är lite osäker på honom - eller där man inte får ha hund lös (i motionsspåret till exempel) men ändå vill låta honom kunna springa hyffsat fritt. Funkar jättebra.

jo jag hann spara länken, tack så mycket. Tycker det verkar konstigt om inlägget försvann pga länken...

jag kan berätta att jag nu använt mig av lina ett par gånger och det har fungerat över förväntan. Fick mig en tankeställare på hur jag själv reagerar för när jag har honom helt lös blir jag lätt osäker på honom, eftersom han inte är så gammal och jag inte litar helt hundra på honom i alla situationer. Med lina har jag en säkerhet vilket resulterade i att jag gav lugna kommandon och kännde mig trygg vilket gjorde att hunden lyssnade bättre än någonsin. Det var en nyttigt fundering att se hur mycket jag omedvetet påverkar min "lilla" vovve...

spårlina har jag testat men tycker att de är för svaga för att träna inkallning i. Min hund har slitit sönder ett par stycken när han har sprungit åt motsatt håll. Fungerar säkert bättre på mindre hundar som inte har samma kraft.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
876
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 863
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka