långkörning.. Hur förbereda + tips!!

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej.. Vi är ett helt gäng som ska bege oss från Skåne till High Chaparall i sommar.. en tur på lite lätt 10 dagar.. :angel:
Antagligen blir jag den enda som kör.. :p

men till mina/mina frågor då...

Jag ska köra min shettistjej som fyller 21 nästa år. Hon har en helt okej kondis och styrka just nu.. Körs ca 4dagar i veckan i väldigt varierad träning så som klätterarbete i skogen, precition och dressyr på banan, intervall, longering, löshoppning, tömkörning, harva ridbanan, dra lite ved mm... Med andra ord, hon gör det mesta..

För att sammanfatta hennes kondis mm, så håller hon utan några problem jämna steg med min galna arab på rundor i skogen med väldigt varierad teräng i ca 1½-2timmar. Visst, något svettig och hon är ju inte precis i vilopuls, men absolut inte överdrivet.

Jag har själv varit ute med henne i ca 6timmar i sträck vid två tillfällen med blandade gångarter och press i "träningen", mest "jogg"/lugn trav dock.

Nu kommer det ju nästan garanterat att bli så gott som enbart skritt när vi beger oss, men vill höra med er lite oxå..

Vad tycker ni jag ska tänka på vid ett sånt här tillfälle, trippen går av stapeln under semestern i juli-augusti, så jag har ju 9mån på mig att träna upp henne ytterligare..

Tack på förhand..

bonusbild på bustrollet som här agerar nybörjarponny till systers kompis:
29622100.jpg

Sv: långkörning.. Hur förbereda + tips!!

Vilket äventyr! Ska ni köra hem också eller åker hästarna transport hem?

Hur långa dagsetapper blir det?
Jag har aldrig gjort något liknande men om jag skulle det så hade jag satsat på lågintensiv träning till största del.

Vilket äventyr! Ska ni köra hem också eller åker hästarna transport hem?

Hur långa dagsetapper blir det?
Jag har aldrig gjort något liknande men om jag skulle det så hade jag satsat på lågintensiv träning till största del.

nä, hem tar vi transporten.. det hade ju blivit ca en månad man hade varit ivåg isåfall... vill ju ha liiite hemma semester med... :D

jag har inte riktigt koll på detta, bliv tipsad av min väninna som också ska med till sommar, och har inte hunnit kolla upp så mycket än... hoppade på och tackade ja utan att blinka!! :o:rofl:

lågintensiv?? Trav/skritt långa sträckor? enbart detta?? eller hur menar du?? :crazy:

Spännade med en sån tur!
Som du säkert känner själv, så tror jag att din häst behöver träna upp sig ytterligare. Jag skulle nog se till att den kan gå iaf 6 dagar i veckan.
Har ni planerat in någon dag då ska vila helt?
Skor lär ju slitas rätt rejält, så ha med så ni kan kan byta vid byta, alternativa barfotaboots. Inte kul att bli ståendes utmed en väg nånstans med tappsko och inte kunna göra nåt åt det.
Är det mkt insekter så ha med spray mot det, behövs det material till att bygga hagar där ni stannar? Ställen där hästarna kan få vatten, ska ni ta med vatten? Massvis att planer, men spännade! Jag har själv aldrig gjort nån sån långsväng, men det vore himla kul!
Försök förutse ALLT som kan hända i princip, och planera så ni kan lösa dessa grejer på bästa sätt.
När jag fick hem min shettis var jag lite osäker om hon skulle stanna i stanna, så jag skrev mitt mobilnr på grimman, OM hon skulle rymma. Kunde kanske vara nåt att göra, OM de skulle komma lösa nån natt och vandra iväg.

Spännade med en sån tur!
Som du säkert känner själv, så tror jag att din häst behöver träna upp sig ytterligare. Jag skulle nog se till att den kan gå iaf 6 dagar i veckan.
Har ni planerat in någon dag då ska vila helt?
Skor lär ju slitas rätt rejält, så ha med så ni kan kan byta vid byta, alternativa barfotaboots. Inte kul att bli ståendes utmed en väg nånstans med tappsko och inte kunna göra nåt åt det.
Är det mkt insekter så ha med spray mot det, behövs det material till att bygga hagar där ni stannar? Ställen där hästarna kan få vatten, ska ni ta med vatten? Massvis att planer, men spännade! Jag har själv aldrig gjort nån sån långsväng, men det vore himla kul!
Försök förutse ALLT som kan hända i princip, och planera så ni kan lösa dessa grejer på bästa sätt.
När jag fick hem min shettis var jag lite osäker om hon skulle stanna i stanna, så jag skrev mitt mobilnr på grimman, OM hon skulle rymma. Kunde kanske vara nåt att göra, OM de skulle komma lösa nån natt och vandra iväg.

jo, jag har planerat att ta ut henne 6dagar i veckan fram tills turen!!
Nej, det blir ingen vilodag. Tjejen min går lika bra med skor som utan, så det är inget jag är orolig över. Brukar vara barfota på sommaren, och skor på vintern för broddarnas skull.. :p Men ska ha barfotaboots i åtanke, en sån tripp sliter ju rätt så rejält, så hon kanske inte klarar det.. Bra ide!!
Nej, vi har pratat med bönder och stallar runt om kring, och vi lånar hage hos dom. vattenställen håller på att kollas upp för fullt, så man har ställen längst med vägen som hästarna kan dricka. Alla ska ju kontaktas först och frågas om lov.. Tar sin lila tid.. :angel:

DET (!!!) var en bra ide!! Att skriva nummert någonstans på hästen.. :idea:
inget jag hade kommit på själv..
jag tycker detta ska bli skit kul!!

men har ni några speciella träningstips eller ska jag fortsätta som jag gjort med varierad träning som innehåller både "vanlig" skogskörning, långa skritt och travrundor, longering/löslongering, tömkörning, löshoppning mm.. ??
eller det är något annat jag ska tänka på??

Tack på förhand.

Jag hade defintivt skodd henne inför turen, när jag tänker efter.. Det blir ju stor skillnad i slitage..
Sen måste du ju öva på att vara ute lååånga turer. Att köra en timme om dagen 6 dar i veckan tror jag inte räcker.. Hur långa dagsetapper ska det vara?
Ni lär ju köra minst 4 timmar om dan, för att komma nånstans alls, för små shettisben pinnar ju inte på så fort i skritt. Så såna turer måste ju vara lätta för henne att utföra rent träningsmässigt. För det blir jobbigare sen ändå, men nya miljöer, du vet kanske inte hur det ser ut med backar mm.. Det kan vara supervarmt..
Sen får du ju räkna med att ska du ut med större hästar så lär din lilla få trava en del, om inte de ska få göra halt rätt ofta och vänta in. Särskilt om hon blir trött oxå. Sen är det ju olika hur snabba shettisar är. har för mig du nämde hon hänger med större hästar utan problem.
Jag hade nog försökt att få in en vilodag, alternativt ta 2 dagar då man bara tar "halva" sträckan så att säga..
Svårt, jag är ingen expert. Men träningen skall ju vara minst lika långa sträckor, och gärna i snäppet högre tempo. Vi tränade på min skola hästar för en riktig långritt. Där var det intervallträning som gällde. Typ en minut skritt, en minut trav* kanske 20. Såsmåningon var de uppe i säkert en timme trav, en timme skritt. Minns inte exakt, men det var MINITUÖS träning! Tänk på att kondisen ju går fort att träna upp, men leder, senor mm tar lång tid, särskilt på en äldre häst som din.
Sen måste nu ju fundera på hur ni får med all packning.

Passa på att åka så du är där när RHC går av stapeln. Det brukar vara V26.

Absolut riktiga järnskor tycker jag, förstärk dem ev med lite svetspunkter runt om så slits de inte så fort. Det blir massor med mil, och vad händer om barfotabootsen skaver på dag 4?

Men jag vill tipsa om att du kan kontakta Jörgen som var med på Sverigeritten. Googla på sverigeritten så får du kontaktinfo, kanske har han kontakter i området du passerar så har du tur får du en hel del telnr på köpet.

Det som verkligen kan bli riktigt illa och slå omkull alla planer är insekterna. Sök med ljus och lykta efter alla tips på hur du slipper dem.

Enligt Eniro så är det ca 15 mil från Hässleholm så i så fall blir det ju "bara" 1.5 mil per dag, stämmer det? Det borde ta ca 3.5 timmar för en shettis i skritt och ungefär halva tiden om man håller trav hela vägen.

(på tävling i lättaste klassen ska man hålla minst 4.5 km/h i skritt och 9 km/h i trav så det är ju något man kan utgå ifrån)

Det är ju enklare att fundera på hur man bör träna om man vet hur långt man ska :)

Jag skulle absolut överväga att sko hästen inför en sån tripp.

försöker svara er alla...

Arrangören/arrangörerna håller just nu på med att lägga upp olika vägar/sträckor för fullt.. delger er så fort jag vet.. Men den hint jag har fått är att vi skulle försöka ha liiite längre dagsetapper och sen vila på 5:e dagen.. en av de som skulle med har familj där så hästarna får en dags välförtjänt vila och vi får möjlighet att duscha ordentligt... :D

Har pratat med min hovis som oxå tyckte jag skulle sko henne, så nu behålls skorna efter vintern (har en tendens att bli lite snubblig när man sätter på dom inför vintern, så hon kommer bara skos om). Han hade en vän som specialutformar skor, och han skulle komma och göra en mätning och sen plocka fram bästa material och utformning till denna tur. har vi tur så kommer det med en vän till mig som utbildar sig till hovslagare i talande stund och är fullt kapabel att slå på nya skor vid tapp..

ang. tempo osv. Lilltjejen är inte mer än 98cm i mkh, men har gångarter som inte är från denna värld.. brukar vara de andra hästarna som får trava ifatt henne... :angel:
det komer vara jag och en massa isisar, så hon kommer inte behöva jobba som ett svin, med tanke på att dom inte är jätte stora = inte jätte långa kliv.

Jag har precis införskaffat ett insäkts täcke som är anpassat till shettis och körning :bump:, så hon behöver inte bli jätte störd av insekterna.. Flughuva ska användas och även insektsmedel till max!!
Har även skaffat/sytt diverse underlägg mm till selen så hon ska slippa skav. Skydd till benen är framplockat och inpassat (med mjölksyra, vilket lätt är hänt med den rundan, så blir dom ju lite "vingliga" i benen). extra tömmar, huvudlag mm fixas just nu..
Packningen kommer vi ha det nödvändigaste med oss så som sovsäck mm, resten i form av mat mm körs ut till "stoppen" av en vän innan turen.. har passat ut mina packväskor till Isa och selen, så en del kommer hon ta, men jag har även en väska hos mig i vagnen.. hur de andra gör, vet jag inte.. packväskor och ryggsäck kanske.. :confused:

Igår så kontrollerade jag formen på henne, just för att veta var hon ligger.. Hade mätat ut en sträcka på 2,9mil med bilen som jag och Isa tog + vän i vagnen). Denna sträcka klarade hon utan att så mycket vika ett öra bakåt i misslust och med bra spänst och flås hela vägen.. kändes nästan som om hon bara var uppvärmd när vi kom hem efter knappt 3,5timmar.. :banana:
så hon är nog i bättre form än jag trodde..
Jag tänkte ta en sånhär tur i veckan och sen fortsätta som vanligt med henne.. känns det okej?? Lite svårt att ge sig ut på såna rundor efter 18 på kvällen när sambon kommit hem... Känns inte helt ok i mörkret...

Men men.. tack för uppbackningen...

Ingen mer som vill med??

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka