Långklänning för kort person?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nu är jag absolut inte den som går i klänning i vanliga fall, men skulle ändå vilja ha en "riktig" långklänning att kunna plocka fram vid speciella tillfällen. Problemet är bara att jag inte hittar någon långklänning som är tillräckligt kort för lilla mig. :grin:
Jag är bara 162 cm själv, så klänningen bör ju således vara typ 135 cm lång i sig själv. Vilket typ verkar vara en omöjlig ekvation. Inte sällan läser jag "Klänningens längd 162 cm i storlek S" :banghead:. Därtill kan jag inte ha klackskor pga. trasiga knän.
Så, vet ni någon affär som har långklänningar enligt följande krav? Ni som själva är lite kortare, var har ni hittat era långklänningar?
- Passa kortare människa.
- Svart, mörkgrön, mörkblå eller vinröd.
- Pris max 1 000 kr.

Nu är jag absolut inte den som går i klänning i vanliga fall, men skulle ändå vilja ha en "riktig" långklänning att kunna plocka fram vid speciella tillfällen. Problemet är bara att jag inte hittar någon långklänning som är tillräckligt kort för lilla mig. :grin:
Jag är bara 162 cm själv, så klänningen bör ju således vara typ 135 cm lång i sig själv. Vilket typ verkar vara en omöjlig ekvation. Inte sällan läser jag "Klänningens längd 162 cm i storlek S" :banghead:. Därtill kan jag inte ha klackskor pga. trasiga knän.
Så, vet ni någon affär som har långklänningar enligt följande krav? Ni som själva är lite kortare, var har ni hittat era långklänningar?
- Pris max 1 000 kr.
Jag tycker att du i första hand ska hitta en klänning som du gillar och som passar dig, är den för lång går det alltid att fixa med en uppläggning. Om ingen i familjen eller dina vänner kan hjälpa dig och du inte kan själv så brukar det inte kosta så mycket att lämna in den. :up:

Sök på Zalando petite så får du en del att välja på, om det ska vara billigt.

Överhuvudtaget har många kedjor en petite-sektion. Läs på storleksguiden, där ska längd (i ex storlek S eller XS) stå.

Jag köper tjocka vinterkläder på barnavdelningar ibland, det passar bättre än vuxenstorlekarna. Men klänningar och finkläder brukar finnas till mig som är 157 cm.

- Pris max 1 000 kr.
Jag är ungefär lika lång som du och det är jättesvårt att hitta. Köp en klänning du verkligen gillar och låt en skräddare lägga upp den åt dig!

- Pris max 1 000 kr.
Skräddare :) de kan lägga upp och sy upp en långklänning och om du tar typ kemtvättens skräddare är de inte dyra heller.

Och uhm btw, kom ihåg att ta med högklackat när de lägger upp den om du brukar ha det. För annars blir det fel längd på den. (justja trasiga knän)

Skräddare kan lägga upp organza osv bättre än man själv kan göra om de har overlock.

Om du lägger upp den själv så stå på en pall, i högklackat ;p ok en stabil pall... och sätt nålar osv. Dvs någon annan med bra ögonmått sätter nålarna. Vill du ha osynliga stygn så lägg upp för hand med sådana som har en liten prick på framsidan och långa stygn på baksidan.

Själv köper jag jeans för långa och får dem upplagda. Men helst på ställen som lägger upp dem i affären.

Senast ändrad:
Enligt bukes längdexpertis räknas du inte som kort ;) men köp en snygg klänning och lägg upp den till lagom längd sen. Det gör jag med alla långklänningar jag köper, för det går inte att finna en långklänning som inte bildar släp efter en på golvet när man är "normallång" som vi kring de 160 tydligen räknas som.

Just långklänningar är ju det absolut lättaste att lägga upp på ett bra sätt, så det borde verkligen inte vara några problem. (Är dock nyfiken på hur du löser medellånga kjolar och byxor? De hamnar alltid på "fullängd" på mig och är ofta sydda på ett sätt så att modellen ändras om man lägger upp.)

Gäller för övrigt också jeans. Ekvationen 26/27 tum i midjan och 34/36 tum i benen är omöjlig på riktigt:(
Jeansbutikerna brukar ju ha alla kombinationer. G-star finns tex ner till 23" I vidd och upp till 26“ i längd. Jag köper ofta 26“/34“ och får upplagda eftersom min storlek (26/30") brukar bli slutsålda och definitivt inte finnas på rea.

Just långklänningar är ju det absolut lättaste att lägga upp på ett bra sätt, så det borde verkligen inte vara några problem. (Är dock nyfiken på hur du löser medellånga kjolar och byxor? De hamnar alltid på "fullängd" på mig och är ofta sydda på ett sätt så att modellen ändras om man lägger upp.)

Jeansbutikerna brukar ju ha alla kombinationer. G-star finns tex ner till 23" I vidd och upp till 26“ i längd. Jag köper ofta 26“/34“ och får upplagda eftersom min storlek (26/30") brukar bli slutsålda och definitivt inte finnas på rea.
Ang byxor så är "ankellängd" en stor hit! På mig är de dock normallånga :D

Sy upp den!
Jag har motsatt problem (182 cm) och jag lovar att det är lättare att sy upp är sy på;)
Gäller för övrigt också jeans. Ekvationen 26/27 tum i midjan och 34/36 tum i benen är omöjlig på riktigt:(

JC var ganska duktiga på att ha längre ben (tidigare iaf), hälsar jag från lång ståtlig väninna som har problem att hitta jeans, hon brukade handla där.

Tycker de flesta modeller på typ asos, bubbleroom, nelly osv är över 170. De uppger ju ofta modellens längd i nätbutikerna så mitt intryck är att det kryllar av långklänningar för långa människor ;)
Jag beställde en som var lång, modell typ 172 eller liknande, klänningen kom och var oanvändbar kort:( jag är 170

Liknande trådar

Äldre Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning. Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning"...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
24 066
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Äldre *Lite osäker på vart jag skulle lägga tråden - moderatorn får gärna flytta* Nu är det såhär att jag har begåvats med ett par (endast)...
Svar
10
· Visningar
12 156
Senast: Congeria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama